Gjest Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Hvor my og hvor lenge sov(er) deres babyer på dagtid når de var ca 6 uker gamle? Matteo er ikke den store soveren tydeligvis og jeg er redd for at han ikke får nok søvn. Han sover greit om natten: 22 til 04:30 og så til 07:30. Etter det vil han ikke sove mellom måltidene før kanskje kl. 12:00 og da er det snakk om en kort dupp på 20 min. Om han sover mer enn de 20 min (på treff sov han fra 13 - 15:30 Da var han våken resten av kvelden frem til 23... Men blir det korte dubber kan han ha en 2-3 slike frem til kveldsstellet..
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Camilla har hele tiden vært veldig opp og ned når det gjelder sovingen på dagtid. Enkelte dager virker det som om hun sover og spiser og sover igjen. Andre dager er hun mer våken. På ettermiddagene så er hun mer aktiv enn tidligere på dagen, da blir det gjerne noen superkorte dupper på 10-20 minutter før kveldsstellet ca klokken 19 Tror det er forferdelig individuelt hvor mye disse små sover. Føler meg veldig heldig at Camilla til tider har en supergodt sovehjerte også på dagtid. Da får jeg hvilt litt selv og gjort litt husarbeid. Tror nok Matteo sover det han trenger :-) Han er nok et A menneske :-) God helg til dere :-)
Tussi og Maja Skrevet 2. juni 2007 #3 Skrevet 2. juni 2007 Dette er veldig forskjellig. Vi har en tulle som vi slet med å få til å sove i det hele tatt en periode. (Var våken i 12 timer i strekk. Men da var det jo noe som plaget henne.) Når hun var seks uker sov hun som regel bare en dupp på dagen (Da hadde vi natt mellom klokka 21.00 til 08.00) Men den duppen kunne vare mellom tre-fem timer. Etter et par uker med slik rutine, ble det plutselig to dupper som varte 21/2 time hver. Nå sover hun gjerne fire-fem dupper, hvor det varierer alt mellom en halv time til en time. Så lenge Matteo er i godt humør og ser ut til å ha det bra ellers, er det nok ingen grunn til å tro at han får for lite søvn.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 2. juni 2007 #4 Skrevet 2. juni 2007 Mia har aldri vært en stor dagsover, og ihvertfall ikke da hun var 6 uker. Hun begynte å sove hele natten rundt den tiden, men dagen var det bare en haug med smådupper. Eneste måten å få henne til å sove et par timer er å ta henne med ut, her hjemme vil hun ikke sove mer enn ca 20 min. av gangen enda. Sier som de andre at så lenge Matteo trives med det, så har han nok funnet sin egen døgnrytme. Tror ikke det er mulig at de får for lite søvn, de regulerer det selv. Om han alltid er grinete ville jeg sagt noe annet, men det tror jeg ikke han er så da tror jeg han har det bra :-)
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #5 Skrevet 2. juni 2007 Takk for svar.. Hønemor har slått seg til ro med at gutten er en fornøyd, våken og aktiv plugg! I dag tidlig rullet han rundt for første gang.. Viljestyrt. Ble nok litt sliten og lei av boken mamma alltid leser til ham når han ligger på magen på teppet sitt, så nå bytter vi bok... Vi har nok litt igjen for å få noen gode dagsrytmer også.. kvelden sitter nå, og vi er fornøyd med det. Men dagen hans blir gjerne litt oppstykket iom at vi er på så hyppige kontroller, og det blir mye inn og ut av bilen enkelte dager.. Gleder meg til det er over!
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 2. juni 2007 #6 Skrevet 2. juni 2007 Hei, Her er det også veldig mye opp og ned på dagtid. Hun sover noen ganger lange økter og noen ganger en halv til en time. Så vi lar henne bare sove ¨når hun gir uttrykk for at hun trenger det. På kvelden er hun i seng mellom ni og ti og vi står da opp åtte neste morgen. Da har vi ett måltid rundt fem hver natt. Men her svinger dagene veldig og hun får sove når hun er trøtt. Jeg tror de regulerer det veldig fint selv jeg. Hvis han ikke sutrer masse er det bare å regne med at han får det han trenger. Her er det også sånn at hun blir urolig de dagene vi er mye frem og tilbake. Inn og ut av bilen og inn og ut av vogna blir veldig styrete for henne og søvnen mer urolig. Så vi prøver å ha en eller to dager i uka hvor vi bare er hjemme for rett og slett å roe ned litte granne...
Två små trollungar Skrevet 3. juni 2007 #7 Skrevet 3. juni 2007 Husker at vi strevde med både natt- og dagsøvn på den tiden (nå strever vi bare med nettene, som dere sikkert har fått med dere etter all min syting...). Det jeg gjorde for å få bedre søvnvaner på dagen var å "venne" Amanda til å sove i vogn. I begynnelsen måtte vi være utendørs og trille kjappt på humpete underlag. Etter hvert kunne vi trille sakte på asfalt, enda litt lenger frem kunne jeg stelle vognen etter en liten trilletur, og nå får vi henne til å sove i vogn på balkongen uten trilletur først. Å trille henne prøvde jeg å gjøre en gang om formiddagen og en gang om ettermiddagen når hun var trøtt, og nå sover hun 3-4 ganger på dagen. Det er kjempedeilig å ikke være nødt til å gå tur lenger for at hun skal sove! Lykke til!
måken og vesla Skrevet 3. juni 2007 #8 Skrevet 3. juni 2007 Her varierer det ganske mye, men i gjennomsnitt de siste ukene (hun er snart 8 uker - men søvnmønsteret på dagtid har ikke endret seg nevneverdig de siste ukene) har hun sovet en dupp på 20-30 minutt på formiddagen og en lengre dupp etter 12 (gjerne trilletur først og soving på balkongen etterpå). Den lange duppen kan vare fra 1 til 4 timer. Sovingen blir selvfølgelig "forstyrret og forskjøvet" hvis vi er ute på noe som "krasjer" med dette. I dag har Vilborg vært på Kongsberg og hilst på fettern sin, og hun har sovet svært lite - ergo la vi henne klokka 20 og hun sovnet med en gang. Deilig med litt voksentid på kvelden, men jeg er litt spent på hva som skjer til natta, og hvor tidlig hun våkner i morgen...
måken og vesla Skrevet 4. juni 2007 #9 Skrevet 4. juni 2007 Må bare melde at ting endrer seg raskt. I dag har hun sovet tre halvtimeslurer, og litt før 19 var hun plutselig sutrete, ammet litt, tok et raskt kveldsstell og ammet deretter litt i halvmørket på soverommet. Hun sovnet 19.40 - og det er ikke et knyst i babycallen. Det er litt av en overgang - er jo ikke lenge siden vi jobbet med å få henne til å sovne før 24. Det gikk dessuten bra i natt. Hun våknet halveis da vi la oss, dermed ammet jeg da, og slapp med to amminger i løpet av natta. Hun sov helt til 8 i dag. Men, men, om to dager har det vel snudd igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå