Kamomille Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Det er vel slik at de som jobber på apotek er pliktig til å opplyse om at det finnes billigere varianter av medisinene man ønsker å kjøpe. Men kan de kreve at man kjøper et billigere etterlikningsprodukt når man har fått resept på et bestemt produkt av legen? Jeg fikk ikke lov til å kjøpe produktet legen hadde skrevet ut på blå resept fordi det fantes likeverdige produkter som var like gode......... Etter å ha argumentert i flere minutter (framfor en haug med andre mennesker som sto i kø!!) Fikk jeg likevel det produktet legen hadde froeskrevet fordi dama bak skranken ikke kunne finne dokumentasjon på at etterlikningsproduktet var godkjent fore gravide....... Hun mente i utgangspunktet at jeg skulle reise tilbake til legen slik at han kunne en ny resept hvor han underskrev på at jeg MÅTTE ha nøyaktig det rpoduktet han hadde foreskrevet, ellers var de forpliktet til å gi meg et billigere etterlikningsprodukt.
ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Jeg er ingen av de delene du etterlyser, men jeg mener at du har valget. Jeg har alltid blitt opplyst om at det finnes billigere men like effektive preparater men har aldri hatt problemer med å få det legen skrev ut. Det er jo en grunn til at legen skriver ut akkurat det medikamentet også da.
pinglo Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 Jeg er ikke farmasøyt,men svarer forde jeg tror jeg vet svaret.. ) Slik som jeg har forstått det,så kan de ikke tvinge deg til å kjøpe et annet produkt som er tilsvarende og billigere enn det du har fått resept på. De har bare lov tl å anbefale,opplyse. Så er det opp til deg å velge hva du vil kjøpe.
Kamomille Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2007 Det var det jeg også trodde, men dama bak skranken mente de kunne pålegge meg å kjøpe et billigere rpodukt siden medisinene mine er på bølå resept. Dyrere medisiner = mer i refusjon fra staten....
mamsi06 Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 Når legemiddelet er forskrevet på blå resept har apoteket i utgangspunktet plikt til å levere ut det rimeligste preparatet med mindre legen har skrevet på resepten at "generisk bytte ikke skal gjøres". Dersom man ønsker det originale preparatet kan man selfølgelig få dette, men man må da betale noe ekstra.
♥Stjernøye♥lille stjerne♥ Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 hei, du har valget om å velge..i noen tilfeller må du betale litt mer pga det preparatet legen har skrevet ut er dyrere, altså du betaler et mellomlegg...vi på aoteket er pliktig til å opplyse om at det finnes et billigere alternativ, men nei vi kan ikke tvinge deg til å ta det preparatet..
Kamomille Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. juni 2007 OK! Betaler gladelig det lille mellomlegget da. Uansett er det ikke så dyrt siden jeg har medisiner på blå resept. Men synes det var ganske ubehagelig å måtte krangle med apotek-dama i flere minutter før jeg fikk ut medisinen min. Hadde liksom ikke lyst til å legge ut om hele sykdomsbilde mitt forran hele køen!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå