Gå til innhold

Er dette vanlig i barnehager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de lærer barna (1-3 år og 3-6 år, to avdelinger, dette gjelder begge, men går frem på ulike måter da!) tall, farger, bokstaver, former osv? Er helt imponert over hvor mye guttene min plutselig kan etter de begynte med dette i barnehagen i våres. De legger det inn som lek og rutiner, ikke noe press på barna altså. Men merker jo at andre også er kjempeimponert når 2 åringen kjenner igjen tall opp til 20 (skrevne) og 4 åringen enda lenger og bruker ord som rektangel, rombe, sirkel osv for å forklare noe. Er det vanlig å gjøre slikt i barnehager? Er så klart veldig fornøyd med dette altså! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig så vidt jeg vet.

Jenta til broren min er 3 år. Mamman er også pedagog og er veldig flink........men hva hun kan.........

og for et reportoar av sanger. Den siste nå er nasjonalsangen........ha ha. må le!

Jeg er glad gutten min har sin 60% plass i barnehage. så får vi litt drahjelp til de pedagogiske tingene!

Gjest thricane
Skrevet

pedagogen i barnehagen til guttungen gjør en del av det samme. kjempeflink. de startet med matematikk nå, han ble akkurat 3 år...jeg er imponert. har ikke tenkt på slikt selv, går mer i å telle til ti og hva sier sauen liksom:)

Skrevet

Ja ikke sant? Er kjempebra at de får lære litt de ungene som vil. Merker 4 åringen elsker det, han har alltid likt tall og bokstaver og nå er han begynt å klare helt enkle regnestykker, kan f.eks si at "Nå er vi tre gutter (tar med pappaen sin) og nå babyen kommer blir vi en til, da blir vi fire gutter" eller han har f.eks tre bilerpå lasteplanet på traktoren og sier plutselig "Vis jeg legger to biler til oppå, da har jeg fem biler!" osv. Er kjempegøy å følge med på hva de lærer! :-)

Skrevet

Er sånn i bhg til Tobias i hvertfall. Han er 2,5 år og går i avd 1-3 år. De har farge-uker hvor alle tar med seg en ting hver med den fargen de skal lære - og ellers maler de og på annen måte fokuserer på den ene fargen i løpet av uken. Bokstavene har de begynt å lære - og Tobias vet at hans bokstav er T og at vi har samme bokstav:o)

Telle gjør han også helt flott - og dette er sånt de lærer på artige måter og i lek - helt fantastisk:o)

Gjest thricane
Skrevet

de er smarte de små altså. hva de fanger opp. jeg blir imponert. skulle egentlig ønske at pedagogen kunne holde et lite kurs for oss foreldre, så vi kunne følge det opp litt hjemme og, hvis han har lyst..

Skrevet

Det var et sånt kurs i kommunen vår på onsdag. fikk ikke reist jeg. håper det kommer igjen. De har hatt et avansert kurs også, men det var mer for de som sliter med oppdragelse.....

Skrevet

Det er visst kommet en ny læreplan hvor tall og bokstaver skal tas mer inn i bhg i form av lek osv. Det fungerer helt utmerket hos oss i hvert fall. Junior på snart 3 teller som bare det og kan flere bokstaver. Morsomt. Han synes det er gøy også. Vi presser ham aldri på dette, han tar det opp selv når han vil vise oss tall og bokstaver.

Skrevet

Som Salsa sier så er det kommet en ny rammeplan for barnehager. Kanskje det gjennom den har blitt mer synlig hva vi gjør rundt i barnehagene. Vi har drevet med matematikk i barnehagen før den nye rammeplanen også, men det har nok ikke vært så synlig utad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...