Gå til innhold

Erfaring med å slutte på/seponering cipralex/annet antidepressiva?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på hvordan det føltes å trappe ned på medisinene? Fikk dere bivirkninger og er dere blitt friske fra angsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt pyton!!! Må slutte med antidepressiva nå i god tid før fødsel sa legen min, og er nesten ferdig med nedtrappingen nå. HAr det ikke så bra, men vil gjøre ALT for at ikke barnet skal være påvirket ved fødselen. Men vet faktisk ikke om det er verdt det, har det fælt nå. Noen som vet om direkte bivirkninger av at barnet har antidepressiva i kroppen ved fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble dritdårlig da jeg skulle slutte på antidepressiva (Effexor) for fem-seks år siden, selv om jeg brukte god tid og trappet saaakte ned. Jeg fikk "strømstøt" gjennom kroppen og var kvalm og svimmel. (Det er vel egentlig abstinenser.) Jeg ble ikke verre psykisk av å slutte. Men man går jo rundt og kjenner etter om man er verre eller ikke, og det kan gjøre at du føler deg dårligere uten at du nødvendigvis er det. Jeg klarte ikke å slutte da (skulle flytte pga studier, så jeg fikk ikke oppfølgning), men jeg halverte dosen. Senere, da jeg ville prøve å slutte igjen, ble jeg henvist til en psykiater med mer peiling på medisinering, og han satte meg på Fontex. Jeg merket ingenting da jeg byttet merke, og da jeg trappet ned med denne medisinen fikk jeg heller ingen bivirkninger. Fontex gir visst ofte færre bivirkninger enn andre medisiner (hos mange), så dersom du får store fysiske plager under nedtrappingen, så kan du snakke med legen din om å prøve Fontex under nedtrappingen.

 

Jeg har dessverre fått tilbakefall av angsten nå (pga stress og sykdom), selv om jeg egentlig har hatt det siden jeg var 4-5 år, og det dermed ikke er noe tilbakefall, men heller en økning. Jeg er mer deprimert også. Angst blir man ikke kvitt, men man kan lære å leve med den og lære å takle den på en bedre måte, sånn at man ikke får panikk. Tilbakefallsprosenten (angst) etter endt medisinering er høy, særlig hvis det oppstår en krise eller mye stress i livet ditt, men en terapeut kan lære deg å lese tegnene og unngå å bli for dårlig neste gang.

 

En av fire kvinner sliter med angst av forskjellig grad, men det er sjelden du merker det noe særlig på dem. Det er ikke fordi de er friske, men fordi de har lært å leve med den.

 

Lykke til med nedtrappingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på egen hånd med cipralex for ca 3 år siden.

Jeg hadde ikke angst, men var sterkt deprimert. Jeg fikk ingen sterke "fysiske" bivirkninger av å slutte, men jeg ble ikke bra over natten heller.

Det tok laaang tid før jeg ble noe bedre ( men jeg følte at jeg ble veldig "flat" av cipralex og ville ikke bruke de)

Jeg tror jeg hadde hatt bedre av å ha gjort det i samarbeid med psykolog- og i tillegg trent samtidig ( det hjelper mot depresjon)

I dag er jeg mye bedre, men kan likevel være redd for å bli like syk.

Men jeg har ihvertfall forsøkt både med og uten medisiner- og blir livet for vanskelig, er jeg ikke redd for å få hjelp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

eg sluttet ikke med cipralex men eg sluttet med fluoxitin og noen andre medisiner for en stund siden. det som er veldi viktig er å ikke slutte før du er klar for det og ikke bare slutt med en gang. det kan vær smart i nedtrapping/ avsluttnings asen og snakke med en psykolog hyppig det var det som gjor at eg klarte det. I tilegg kan det vær bra å gi seg selv daglige små gaver for å bli litt oppmuntring som å tenke når du ser en liten ting du har lyst på å tenke: "den har eg fortjent" ;)

jeg fikk noen bivikninger men de var ikke langvarige..

 

lykke til:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøvde ås lutte med cipralex forrige uke da jeg er gravid. Det gikk ikke bra for meg. Jeg fkk tilbakefall av depresjonen og mye andre fysiske plager ble verre p0å meg. Har begynt igjen med 5 mg men skal prate med legen min hun nevnte fontex til meg forrige gang.

 

Formen er elendig håper barnet har det bra. Noe hjelp må jeg hvertfall ha. kan ikke sitte å gråte hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. gikk på cipralex i ca ett år.. når jeg fant ut at jeg var gravid, ville jeg slutte, følte meg også bedre på den tiden.. gikk veldig bra.. gikk fra to til en.. gikk på en i en uke eller noe, og så sluttet helt.. går ganske greit, men har fortsatt en del angst (spesielt sosialt) og har dager der jeg er deppa.. fungerer da greit, men er slitsomt.. men så er det jo hormoner oppi alt dette også, så vanskelig og si hva som er hva.. håper bare på at det gir seg litt når ungen kommer :) for meg, må jeg bare prøve og være litt åpen om at enkelte dager har jeg det vanskelig, og finne noe og gjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trappet ned av cipralex veldig langsomt, brukte ca dobbelt så lang tid på det som fastlegen min ville jeg skulle. Men jeg var redd for tilbakefall og psykologen var enig med meg i at en langsommere nedtrapping kunne sikre mot tilbakefall av depresjonen.

Det gikk bra, fikk ikke tilbakefall.

 

Min psykolog mente at det er bedre for barnet at mor går på medisiner enn at hun er dypt deprimert under svangerskapet. Det anbefales vanligvis å slutte i siste del av svangerskapet da barnet kan få abstineser når mor har brukt antideprisiva i siste del av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg måtte slutte på remeron som er antidepressiva. det finnes ikke nok forsknig om det påvirker barnet, så jeg turte ikke ta sjansen på å eventuell skade av fosteret. jeg slutta for 3 uker siden, og foreløpig går det greit. litt mer nedstemt enn vanlig, men kan jo også være hormoner. merker at jeg har fått tilbake en del depressive tanker, men prøver å holde de under kontroll og heller prate med psykiater om de.

men har hørt at dersom du får veldig problemer med å slutte på medisin, er det bedre for barnet at du fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sluttet på egen hånde med Cipralex, uten å traffe ned. Ingen bivirkninger, men sliter enda litt opp og ned med depping og miniangst..... Men dette siste er vel noe de aller fleste har uten at de trenger profesjonell hjelp om dere skjønner hva jeg mener......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet på efexor depot når jeg var ca 3måneder gravid. Nedtrapping på 2 uker. Fikk både rykninger og svetteutbrudd. Nå er det ca et halvt år siden jeg slutta og har ikke fått tilbake angsten på samme måte som tidligere, men tror det har mye med innstillingen min nå å gjøre. Jeg skal jo bli mor og må bare takle livets utfordringer. Kjenner jeg begynner å slite litt med å vere sosial igjen, men prøver likevel å utfordre meg selv og ta sjansen (vet av erfaring at det er det eneste som hjelper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

heisann:-) jeg har det sånn som du:-(( jeg sluttet med cipralex får en uke siden pga jeg er gravid 6 uker på vei.. fra å være hundre prosent oppegående dame med full jobb og enrgi, så har jeg nå gått til å gråte hele dagen å har 7 til 8 angst anfall hverdag( gråter) det er så vondt.. hjertebank,puste problemer,skjelvinger,svimmel etc etc .. jeg har faktisk vurdert abort pga jeg er helt utslitt, får jo ikke i meg mat engang.. men legen sier bare at jeg bare må stå i det,men jaggu ikke lett.. fikk litt sobril i går får å prøve om det kan ta bort litt av angst anfallet.. de på sykehuset sa at sobril ikke er skadelig får fosterte, er værre får fosteret at jeg ligger med angst anfall hverdag.. jeg har mistet livet min helt:-((( om dette blir bedre vet jeg ikke,men akkurat nå er liver rett og slett bare dritt i mine øyne.. jeg har barn fra før å de merker at mamma ikke er bra:-((( jeg gikk 4 år på cipralex å det har hjulpet meg så bra... jeg ble gravid med p pillen så dette var jo ikke planlagt heller.. men vil jo så gjerne ha nurket,men klarer jeg å gå 8 mnd gravid til med slike ettervirkninger?? har så lyst til å starte med cipralec igjen :-((( men vet jo at det ikke er bra**sukk*** hilsen en som SKJØNNER KJEMPE GODT hvordan du har det :) klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det samme som deg :-(( klarer ikke å fungere i hvedagen lenger,, gikk på cipralex i 4 år å fungerte hundre prosent.. nå er jeg flere angst anfall om dagen å alt det fører med seg.. legen sa til meg at hvis man bruker cipralex(det jeg har brukt) så blir barnet føtt med absinenser osv:-(( ikke bevist store skader ellers sa han... men allikevel måtte jeg slutte.. jeg vet ikke om jeg klarer det får livet mitt er så pyton..:-((( er så sliten av alle angst annfalla:-(( fikk sobril i går,det skader ikke fosteret,men kun til å ta de værste angst annfalla... er bare 6 uker på vei, så faktisk vurdert abort hvis ting ikke bedres:-(( fælt å si det men :-(( jeg vil jo ikke det egntlig snufs... men har jo barn fra før å de trenger mamman sin som før, til å med de har sagt at mamma vi savner deg,hvorfor har du vondt,hvorfor får du ikke puste etc er spørsmål jeg får hverdag fra de:-((( det får meg til å tenke på ting jeg helst ikke vil gjøre:-(( men nå er livet et helvete rett og slett:-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg tappet ned efexor over en tid,men fikk tilbake angsten.min lege sier d er ufarlig å gå på efexor 75 mg daglig. jordmor mener jeg måslutte,men legen sier at mor må ha det bra hvis barnet skal ha det bra. jeg er 25 uker på vei og går på efexor 75 mg daglig,men god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nå 6 mnd gravid og bruker enda efexor depo. min lege sier det er ufarlig for fosteret,og at d er verre g\for barnet om ikke mor har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir forvirra.har brukt efexor i 6år,ble gravid for 16 uker siiden ,legen sa det var lurt å slutte,så i uke 8 sluttet jeg brått.det var IKKE lurt bare gråter og vil sove ,muligens det er hormoner også men ,tror ikke jeg vil begynne med dem igjen hvis jeg ikke må har lenge tenkt å slutte,men hvis jeg ikke blir bedre hva gjør jeg da?ingen VIL vel bruke antidep.resten av livet? hvor for er det ikke enighet om disse bivirkningene?hva skjer med baby,n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

bruker fluxoetin på fjerde året. 80mg om dagen. jeg har prøvd å trappe ned tre ganger, men det fungerer ikke i det hele tatt. alle gangene har jeg falt rett ned igjen i depresjon.jeg bruker pergo,og prøver å bli gravid. legene har sagt at jeg må bruke det,selv om jeg blir gravid. selv vet jeg ikke hva som kan skje med en eventuell baby...... noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å ikke høre for mye på hva fastlegen sier alltid, for de har ikke alltid peiling på verken depresjon eller graviditet. All ære til allmennleger, de kan utrolig mye, men noen ganger er de for dårlige til å henvise videre, synes jeg.

 

På den ene side er det kanskje best for barnet at mor ikke går på noen medisiner, men forskning viser også at fostret kan ta skade av en deprimert mor. Dessuten har vi som har en tendens til å bli deprimerte en større sjans for å få fødselsdepresjon, altså etter fødselen, og det skader både mor og barn og forholdet til far og alt som er.

 

Jeg har gått på cipralex i ca 5 år, og trumpa gjennom hos legen min at jeg ville slutte da jeg ble gravid, noe hun faktisk ikke syntes var en veldig god ide, men støtta meg likevel.

 

Jeg hadde mye abstinenssymptoner i minst en måned (strømstøt, svetteutbrudd, søvnproblem, svimmelhet..), og nå har jeg blitt deprimert igjen. Fastlegen sendte så en henvisning til en psykiater som har spesialisert seg på gravide, og henne har jeg vært hos i dag. Det var supert! Jeg følte meg så godt tatt vare på, og hun gav meg en ny medisin (Nortriptylin) som er forska mye på og som ikke har skadelig effekt på fostret verken nå, under fødsel eller under amming.

 

Jeg vil anbefale alle å be om å bli henvist til psykiater først som sist, og jeg tror nok at gravide vil bli prioritert slik at ventetiden ikke blir for lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Cowgirl

 

Mener du fluxoetin så står det i felleskatalogen at risikoen ved bruk under svangerskap ikke er kjent. Du kan jo snakke med legen din, eventuelt en psykiater, om å eventuelt trappe ned og starte med noe annet. Dette avhenger selvsagt veldig av h v o r deprimert du er. Dersom du har det så dårlig at det står om liv og helse, så tror jeg du vil bli råda til å fortsette med medisinen.

 

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/F/Fluoxetin_ratiopharm_83533.html%26frameset%3D1%26thin%3D0%26href%3D0

 

Veldig lykke til! Håper du får det bedre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Medisiner er generelt skadelig de første 12 ukene. Klarer man seg uten i denne perioden kan man begynne med medisiner igjen etter dette. Det er VIKTIG at mor har det bra i svangerskapet. Og går du på medisiner ut resten, må barnet være til observasjon en stund etterpå pga abstinenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...