Gå til innhold

Ulovlig dagmamma - melde ifra ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

huff, denne situasjonen er ekkel. Jeg har lenge misstenkt at naboen som lever på trygd og alene mor driver ulovlig som dagmamma. Idag er det bekreftet. Det er 2-3 barn der opptil ca 3-4år. Hun har en sønn på 10 selv. Jeg vet hun ikke er godkjent dagmamma.

Hva skal jeg gjøre?

Situasjonen er den; leiligheten hennes er 67kvm i 4etg, det er en liten ballkong som har lavt rekkverk. Det fullstendig kaos med skrik og skrål. De er aldri ute - det orker hun ikke hun er nemelig altfor lat og veier 150kg(ikke at det har noen å si, men jeg ser jo hvem som bærer mat og søppel der og det er sønnen). Hun er jo en søt og snill dame, men som dagmamma nei. Jeg har snakket med naboen rundt oss før når de har spurt om henne og sønnen pga stadig skriking og kjefting på han til alle døgnestider.

Hva hadde du gjordt - hvor skal jeg gi beskje. Det er barna jeg tenker på - det er ikke sunt å være inne fra 8-18(noen blir ikke hentet før det :-(, og jeg føler litt ansvar når jeg har kjent henne i 4år at jeg ikke engang selv ville latt henne passe mitt eget barn på 3år om det så bare var for 1 time.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde passet mine egne saker...:)

Skrevet

Er du i samme båt kanskje !!!!

ja det er greit - jeg vet det, men det var ikke det jeg spurte om.

Vet ikke helt hvordan samvittigheten min klarer det den dagen et av barna faller ut fra ballkongen eller ned trappene.

Skrevet

Hadde kanskje spurt oppveksttjenesten i kommunen hvem som kan sjekke om ungene har gode forhold der de oppholder seg,det er kanskje ikke mye man får gjort.

Skjønner ikke at foreldre har hjerte til å la barna være et slikt sted,eller kanskje de ikke er klar over hvordan det ligger ann.

Jeg hadde aldri levert ungene mine på et slikt sted hvis det er som du sier.

Skrevet

Ville kanskje forsøkt å snakke med foreldrene til barn først. Går det an?

Skrevet

Nei er ikke i samme båt nei,

Men tenker også på alle foreldrene du da setter i en knipe om du melder ifra.

Er ikke bare dagmamman det går utover, men ungene, og foreldrene også.

Skrevet

ja, hvis jeg ser de komme eller gå skulle jeg gjerne gjordt det, men skjelden jeg er hjemme på dagtid, men ser jeg de skal jeg snakke med de.

Skrevet

ja selvfølgelig, men igjen - kanskje de blir glade når de faktisk får vite sannheten om hvor barnet er ????????? og kan unngå en ulykke - det finnes dagmammar som er godkjente og som er ledige, de finner nok en løsning hvis de ønsker det isteden for å ha barnet et usikkert sted.

Skrevet

Ja men da ville jeg tatt en snakk med foreldrene i første omgang

Skrevet

Jeg hadde tatt meg en telefon til kommunen (oppvekstetaten), og spurt litt rundt dette, uten å nevne navn.

Og å motta trygd samtidig som man jobber som dagmamma, er i mine øyne helt forkastelig, jeg har ingen sympati med trygdemisbrukere.

Skrevet

Ulovlig dagmamma?? Det fins da mange dagmammaer i dette landet som jobber svart, uten verken godkjenning eller noe annet....er det ikke det hun her gjør da?

Du har en stor jobb fremfor deg hvis du skal få bukt med alle de.....

Skrevet

kjære FrkForsiktig. Jeg har ikke det til hensikt det er barnas sikkerhet her det er snakk om når jeg vet forholdene. Det finnes sikkert masse flinke dagmammar som ikke er godkjente - det bryr meg ikke, men i dette tilfellet så bryr jeg meg forde det er så nært og jeg vet om forholdene innenfor de 4 veggene.

Skrevet

Oki, jeg skjønner :)

Jeg for min del hadde nok tatt en anonym tlf til barnevernet, vet aldri hva et sånt menneske kan finne på hvis hun får rede på at noen "sladrer" på henne... La kompetente folk ta seg av det!

Lykke til!

Skrevet

tusen takk for engasjement og tips. jeg skal ringe å forhøre meg og prøve får tak i noen av foreldrene.

God helg.

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde giddet å blande meg inn i dette. Tviler sterkt på at dette er en sak for barnevernet. Det jeg ikke fatter er at noen foreldre velger å ha barna sine hos slike dagmammaer, men uansett er det jo deres valg.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe i en slik situasjon.

Foreldrene til barna som er der har valgt det selv å ha barna der. De klarer sikkert forstå etterhvert hvor lite/mye barna er ute. De har helt sikkert vært i leiligheten og sett hvordan sikkerheten er.

Hvis foreldrene velger å la barna være der så er det deres valg.

Når det er snakk om ulovlige/svarte dagmammaer så finnes det utrolig mange av dem her i landet og noen plasser er det faktisk den eneste løsningen for alle de som står uten barnehageplass.

Skrevet

Hvordan vet du at de aldri er ute hvis du sjelden er hjemme på dagtid?

Skrevet

Sant nok at det er foreldrene sitt valg å ha barna der, men de vet ikke hva som foregår der på dagtid. Det gjør tikktakk!!

Hun som er dagmamma kan for alt vi vet ha gitt en godt inntrykk da barna begynte der, og sagt at de skulle være mye ute og bla bla bla... Det skader da ikke at barnevernet tar en titt, det beste er vel at de ikke finner noe å sette fingen på, og det kan det jo være at de gjør (selv om jeg egentlig ikke tror det).

Skrevet

Tro meg at det vil ikke bli det samme etterpå hvis barnevernet blir koblet inn. Da vil foreldrene stille spørsmålstegn og antageligvis ta barna ut selv om barnevernet ikke finner noe å sette fingeren på.

Hvorfor kan dere ikke stole på dømmekraften til disse foreldrene?

Mulig de har det kjempekjekt inne på dagen (og det er derfor det er mye bråk). Et barn MÅ ikke være ute hele dagen for at det skal ha det gøy/lære noe/holde seg frisk/utvikle seg osv.

Det jeg lurer på er om HI har vært inne en hel dag med disse barna med dagmammaen og om hun vet for fakta hva de egentlig gjør?

Barnevernet på besøk kan ødelegge mer enn dere tror (rykter som ikke er sanne kan oppstå osv).

Hvis jeg hadde vært nabo og fryktet for helsen til barna så ville jeg først og frems tatt en liten prat med en av foreldrene til barna (litt diskrè).

• 3 år senere...
Skrevet

selv om mann er trygda kan man tjene opptil 70 000 kr i åre f.eks dagmamma og skatte for det.

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha sagt ifra hvis jeg var deg.

Jeg hadde håpet noen ville ha sagt fra til meg, hvis det viste seg at et sted jeg trodde var trygt å ha barnet mitt hele dagen ,ikke er det.

Skrevet

Jeg hadde meldt ifra ja. Kan jo kanskje høre med kommunen? Vet ikke helt hva riktig instans er, men tror jeg ville prøvd der. Kjenner du eventuelt mødrene til disse barna? Da kunne du jo ha snakket med dem....

Hadde ikke nølt med det. Alle har en plikt til å melde fra, dersom de mistenker omsorgssvikt. Og ut fra det du skriver, er det jo klart en slags omsorgssvikt.

Skrevet

Setter i en knipe, Børdi? Jeg hadde for alt i verden, aldri latt mine barn være hos noen som aldri var ute og aktiviserte dem. Og som hadde kaos de lux i heimen. Da hadde jeg satset på en mer ansvarsfull dagmamma, barnehage eller evnt familie.

Skrevet

Om du er bekymret for barna kan man jo snakke med kommunen. Men samtidig vet jo vel foreldrene litt om hvordan leiligheten ser ut ettersom de henter og leverer ungene der?

Og så må jeg bare spørre om hva du mener om "godkjendt" dagmamma, at hun er registrert og betaler skatt?? Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men mange steder er det så og si umulig å oppdrive hvit dagmamma, så om det er det du bryr deg om er det dessverre ikke så mye du kan gjøre. Annet enn evt å melde fra til skattemyndighetene om at hun har svart inntekt...

Skrevet

Men hvorfor i all verden har noen dratt fram et snart 4 år gammelt innlegg?

Det lurer jeg på.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...