Nit@™ Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Lurer på hvordan dem får det til jeg. For på sidene til Helse og Omsorgsdepartementet står det i en stortingsmelding at dem skal gjøre alt for å fremme amming til barnet er 1 år. Snakker dem ikke litt mot/rundt/ seg selv? Spiller ikke noen rolle for meg hvordan dem gjør det, bare synes dette var litt merkelig. Ja ja, pappa`r, frem med puppen og produser melk! Lykke til med det!
*bolla pinnsvin* Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Det er jo kun er forslag foreløpig, ikke en realitet. Håper de tenker seg litt om før de gjør noe. Jeg har tenkt å maile mine tanker rundt dette til statsråden/departementet og oppfordrer andre til å gjøre det samme.
prekæs Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 Jeg ammet min datter lenge etter jeg gikk ut i jobb. Pappa var hjemme , jeg pumpet meg, eller tok ammefri. Det fungerte greit. Ammer fremdeles guttungen på 17 mnd og har vært i jobb siden desember.
*Rutletutt* Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 Selv om det funker for noen å amme mens etter de har begynt i jobb igjen, er det ikke alle det passer for...eller som sikkert ikke kommer til å orke det. Uansett er det litt av en "dobbelt-moral", om en kan kalle det for det...kommer nok til å bli færre som ammer til barnet er ett år ser jeg for meg, ja...
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 Ser ikke helt det store problemet, dersom far tar ut de siste 4 mnd av pernisjonen så er jo barnet 8 mnd. Da fullammer en jo ikke akkurat. Jeg jobbet 5 uker midt i permisjonen min med nr 2, da var han 7 mnd, det gikk kjempefint, ammet til han va 14 mnd.
Nit@™ Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2007 Var den dobbelt-moralen jeg tenkte på også.. En dep. sier en ting, og et annet en annen ting. Jeg kjører normalt lastebil. Skulle liksom mannen min og baby kjørt etter meg da så jeg får ta ammefri ) Reglene kan bli bra det, men jeg er ikke så veldig for tvangsløsninger hverken ovenfor mor, barn eller far. Det kan da ikke være noe særlig for en mamma og overlate barnet til en som helst ikke vil være hjemme med det?
prekæs Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 Det er veldig mange fedre som gjerne vil være hjemme lenger. Slik det er i dag, er det mange mødre som tviholder på permisjonstiden "sin". Det menes jo at må far ta mer, så sakker ikke mor like mye akterut i forhold til lønn, og det vil også være lettere for arbeidsgivere ikke å "diskriminere" kvinner i "fødealder". ( Les velge bort) Så noen fordeler er det. Men er vel litt i mot lovforslag. Er for at mødre skal jobbe med holdningen sin til dette. Fordelen blir tross alt en far som er mer med på hjemmebane, ser hva som trengs gjøres etc. De fordelene drar i hvertfall jeg nytte av i dag.
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 Alle har det ikke akkurat likt som deg vet du. Vanskelig å sette seg inn i situasjonen for andre skjønner jeg.
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 Med de permisjonsreglene vi har i dag måtte jeg tilbake til jobb når jenta var 7,5 mnd!!!! Alle snakker om at vi har 1 år fri, det er tull! -Jeg hadde ikke råd til å ta ut 80% lønn, så der mistet jeg 2 mnd permisjon. -Jeg hadde ikke råd til å ta ferie (forlenge permisjonen med ferie) fordi jeg hadde ikke opparbeidet meg feriepenger. -Jeg fødte 2 uker etter termin (altså fikk jeg over 5 uker hjemme i permisjon før hun var født). -Dette var mens faren måtte ta 4 av uken av permisjonen, så der "forsvant" de ukene også Jeg ville fortsette å amme til hun var 1 år, men tro meg det er ikke alltid så lett å kombinere med jobb. Jeg jobber i turnus helsesektoren i kommunen og fikk innvilget 1 time ammefri på hver vakt (bodde 10 min kjøring unna jobb). Det som skjedde var at jeg reiste fra jobb for å amme jenta mi uten at arbeidsgiver leide inn mer folk (det gå jo ikke ann å leie inn folk for 1 time). Den som ble igjen på jobb fikk det kjempetravelt og når jeg kom tilbake var det alltid full kaos. Dette ga jeg opp etter 2 måneder. Sluttet å amme helt når hun var 10 mnd fordi det rett og slett ble for mye stress og det gikk utover de på jobben og meg selv. For oss som ikke er A4, med A4 jobb så er ikke barnet 1 år når permisjonen er slutt...det fikk jeg lære på den harde måten.
Gemini77 Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 Jeg ammet gutten min til han var 15 mnd men gikk ut i jobb da han var 8 mnd. Er det ensbetydende å slutte å amme når man er tilbake i jobb? Det er vel uansett ikke snakk om full-amming. Jeg ammet før jeg dro på jobb, da jeg kom hjem og ved leggetid. 3 ganger om dagen er vel nok til et så stort barn..?
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #11 Skrevet 1. juni 2007 Når jeg jobbet turnus så var vaktene slik: Dagvakt: 07.00 - 15.00 (kjørte hjemmenfra 06.45 og da sov jenta fortsatt...ville ikke vekke henne for å amme henne...det blir for dumt). Kveldsvakt: 14.30 - 22.00 (fikk ammet henne om morgenen før jeg dro på jobb) Nattevakt: 21.00 - 08.00 (fikk ammet henne midt på dagen eller om morgenen, alt etter når hun våknet) Jobbet ofte lenger vakter eller doble vakter. Når det ble stress å reise hjem fra jobb for å amme eller når det er umulig (nattevakt) så forsvant melken gradvis. Jeg prøvde å pumpe på jobb noen ganger, men ga fort opp det. Hos meg holdt det ikke med 1 til 2 ganger om dagen med amming for å klare å holde på melka. Det er ikke alle som har en standar jobb hvor alle dagsrutinene er like hver dag.
Gemini77 Skrevet 1. juni 2007 #12 Skrevet 1. juni 2007 Thujatoppen, Jeg siktet ikke til deg, men til HI. :-) Jeg har full forståelse for at noen jobber har anderledes rutiner som gir dårlig grunnlag for amming.. Men jobbing generelt er ikke ensbetydende med slutt på amming som det virket ut av hovedinnlegget.
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #13 Skrevet 1. juni 2007 Det er jeg helt enig i. Det er mange jobber man kan kombinere med amming og noen arbeidsplasser er flinke til å tilrettelegge for at de ansatte skal få muligheten til å fortsette å amme. Det er bare så synd på alle de andre som ikke har en så "grei" arbeidsplass/arbeidstid...hva med dem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå