jannefødeklar Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 altså at den skal deles i 3, med 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 fritt valg?
jannefødeklar Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2007 Vet ikke, gjelder vel kanskje egne regler for det? om man ikke har jobb,får man vel ikke permisjon? ingen aning,for å være ærlig...
Miss L å di Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 joda.. jeg har jobb. Men jeg skal slutte når jeg har fått bebien. Flytter laaangt vekk, så jeg kommer ikke å fortsette i samme jobben etter permisjon...
Fabelaktiv Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 høres helt supert ut.. begge er like mye foreldre og jeg syns begge skal ta endel fri vi har 7 mnd til meg og 5 til sambo hva hvis far ikke har jobb..? skjønner ikke spørsmålet jeg ?
jannefødeklar Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2007 men da har du jo opparbeidet deg perm.-rettigheter som normalt da ) tenker på det forslaget det har vært snakk om nå, at det skal bli forandringer sånn at far SKAL være hjemme i 4 mndr, mor i 4 mndr, og de siste mnd kan man fordele selv. Sambo liker ikke tanken, rett og slett pga han trives ikke med å gå hjemme for lenge,han har sitt sosiale nettverk på jobben.
Cocoon Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 Jeg synes det er et sikkelig dårlig forslag! Hva om far ikke har mulighet til å ta fire måneder permisjon, da vil man jo miste disse månedene - kjempe teit! Jeg synes at folk må få lov til å bestemme hvordan de ønsker å dele opp permisjonen selv.
Granny Weatherwax Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 I den nye ordningen kommer det sannsynligvis til å bli lagt opp til at man selv tjener opp det man får i perm.penger. Altså, om mor er hjemme og far jobber, får far penger de mndene han har perm, men mor får ikke. Dersom noe slikt skal gjennomføres MÅ taket på hva du kan få utbetalt heves! Per i dag er taket på 6G, eller rundt 340.000. De som tjener mer enn dette vil altså gå ned i lønn de 4 mndene en er pålagt å ta ut permisjon. For meg er dette ikke noe problem, for jeg tjener mye mindre enn dette, men min mann tjener 500.000 i året, og det utgjør over 50.000 i tapt bruttoinntekt årlig dersom han skal ta ut 4 mnd permisjon!
mamma07&09 Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 Helt tragisk! Ihvertfall for oss som bor sammen med sjømenn. Min mann er jo hjemme 6 mnd i året allikevel, så hvorfor skal han være enda mer hjemme? Er sikkert ikke alle fedre som har lyst til å være hjemme så lenge heller, og det er jo fremdeles de som tjener best. De gjør jo det for likestillingen, men...
jannefødeklar Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 1. juni 2007 Det er jeg enig i, at man skal få bestemme selv. Jeg kjenner ingen damer som har nektet mannfolkene å være hjemme lengere enn sine 6 uker. I media blir det fremstilt ofte som at vi fæle kvinnfolk nekter mennene å være hjemme,hehe ;o) men seriøst, det er ikke alle ,hverken fedre eller mødre ,som trives med å gå hjemme, så da synes jeg man skal få bestemme selv hvordan man vil fordele det.
*Lenn* :-)) Skrevet 1. juni 2007 #11 Skrevet 1. juni 2007 Jeg synes ikke det er noe godt forslag!! :-( Sambo er selvstendig og har ikke sjanse til å ta 4 mnd permisjon (vet ikke om han hadde trivdes hjemme med baby i 4 mnd heller for å være ærlig).... Og jeg har IKKE lyst å gi fra meg retten til ett års permisjon! Men jeg tviler på at dette kommer igjennom noen gang.....
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #12 Skrevet 1. juni 2007 At den er ufattelig lite gjennomtenkt og viser at staten ser på seg selv om en lærer i barneskolen og på oss som uvitende små 1 klassinger osm ikke vet vårt eget beste. La folk velge sjøl, ikke alle har A4 jobber elelr liv hvor det er praktisk mulig å løse permisjonen slik. Hos oss er det f.eks mest gunstig at pappaen har 100% permisjon denen gangen mens jeg studerer.
jannefødeklar Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 1. juni 2007 nettopp,helt enig ) Synes det er bra som det er nå, slik at man kan fordele det selv som det passer for hver familie. Det som passer for oss, passer ikke nødvendigvis for naboen.
Aug07+Mai10+Feb12 Skrevet 1. juni 2007 #14 Skrevet 1. juni 2007 jeg synes også dett er et utrolig dårlig forslag... Min samboer er student og har ikke mulighet til å ta fri fra skolen så lenge.. det vil da bli slik at vi mister disse 4 mnd.. mye bedre at vi kan bestemme selv hvordan vi vil gjøre det....
æsj altså! Skrevet 1. juni 2007 #15 Skrevet 1. juni 2007 Vet ikke helt hva jeg synes. Tror kanskje jeg ville ha syntes det var litt dumt hvis jeg måtte dele 50/50 med faren.
Alba44 Skrevet 1. juni 2007 #16 Skrevet 1. juni 2007 Høres ikke noe bra ut! Jeg er for at hver enkelt kan velge hvordan de selv vil løse dette på hjemmebane. Vi er da voksne mennesker som fint kan finne ut dette selv uten at det skal være "fastsatt" i forkant.
hit og dit Skrevet 1. juni 2007 #17 Skrevet 1. juni 2007 Eg er både for og imot. Det er jo kjempebra at far tar ein del av permisjonen, men eg liker ikkje at dette skal bli lovregulert. Ein må få kunne dele opp permisjonen slik ein sjølv ynskjer. Sidan far skal ta all permisjon her, då eg skal fortsetje og studere, så mister me allereie 6 veker av permisjonen. Med denne islandske ordninga hadde me mista ein tredjedel av den. Rett og slett fordi eg ikkje har anledning til å ta bruk av den. Eg går på eit studie der eg ikkje kan ta fri eit semeseter og starte på neste etterpå. Så om eg skulle ta min del av permisjonen så hadde eg utsatt studiene eit år, men kun hatt permisjon i ein liten del av tida, og me hadde tapt mykje pengar, både barselspengar og i forhold til utsatt studie. Klart ungen er viktigare enn studier, men ein skal vera ganske godt i hold for å ikkje måtte ta hensyn til økonomi. Eg seier JA til at far tar sin del av permisjonen, men og JA til å velge meir sjølv. Me treng iallefall ikkje ei lov som regulerer vår kvardag, me vil velge sjølv.
Mamma til 2 - endelig!!! Skrevet 1. juni 2007 #18 Skrevet 1. juni 2007 Jeg ser helt tydelig at det blir mindre tid barnet blir ammet. Så hvis det er det de vil ...
Fabelaktiv Skrevet 1. juni 2007 #19 Skrevet 1. juni 2007 syns fremdeles det høres flott ut.. nå må dere huske på at det er mindretallet av pappaer i norge som er i særsituasjon slik som dere nevner.. jeg sier ikke at det er få men at det er fåtallet.. det ideelle er jo om man kan ordne alt individuelt slik at det blir perfekt for alle.. men med denne ordningen er det nok færre pappaer som lider under mors sterke ønske om å være hjemme og press fra jobben om at det "ikke er i henhold til hva arbeidsgiver forventer" når lover lages så lages de for flertallet - men man bør jo også åpne for slingringsmonn for spesielle situasjoner
ana baroma Skrevet 1. juni 2007 #20 Skrevet 1. juni 2007 Jeg synes ikke noe om det, men det er fordi jeg kan tenke selv, og det kan da for guds skyld mannen min også! Hvorfor skal man tvinge folk inn i mønstre som er kunstige og vanskelige? For vårt vedkommende hadde dette kunnet tvunget meg ut i jobb etter 8 mnd permisjon, og den eneste som blir skadelidende er barnet som frarøves 4 mnd ekstra hjemme. For min mann har absolutt ingen som helst muligheter til å være hjemme i 4 mnd. Men argumentet fra Karita er da, tenk om det var MEG som var i den situasjonen da! Hadde det vært det, så hadde da far vært hjemme et år! Jeg er for at folk skal kunne tenke og bestemme mest mulig selv.
Ingen_nick_ledig Skrevet 1. juni 2007 #21 Skrevet 1. juni 2007 Synes forslaget er bra jeg, vel å merke under forutsetning av at de hever taket på 6G. Ser det er mange som sier at "hva om mannen ikke har mulighet til å ta 4 måneders permisjon?". Den synes jeg blir ganske tynn, fedrene har rett på permisjon på lik linje med mødrene, og det blir faktisk arbeidsgivere nødt til å godta. Nå tenker jeg ikke på de som er selvstendig næringsdrivende. I dag får mor da i de fleste tilfeller overført permisjonen, og det vil vel trolig fortsatt bli mulighet til det. Dette forslaget kan nok også medføre at det blir slutt på at arbeidsgivere foretrekker mannlige ansatte, da det nå like godt kan hende at de må ha permisjon. Det er også mange som sier at "tror ikke at mannen vil trives hjemme". Hvis jeg sier at jeg ikke trives med å gå hjemme, ja da lurer jo folk på hvorfor jeg i det hele tatt fikk barn. Det er ingen som lurer på det når fedrene ikke trives med å være hjemme. Likestilling?? I vårt tilfelle har jeg hele permisjonen, bortsett fra ukene som er forbeholdt far. Dette er helt mot min vilje. Jeg synes at det er alt for lenge å gå hjemme, men far vil ikke ha mer permisjon. Derfor måtte jeg "gi meg". Er det egentlig rett?? Hvorfor et det sånn at far skal kunne ta seks uker hvis han vil det, eller halve permisjonen hvis han vil det?? Mor har egentlig ingenting hun skulle ha sagt. Jeg ønsker i hvert fall det nye forslaget velkommen!!
guttiseptember Skrevet 1. juni 2007 #22 Skrevet 1. juni 2007 Vi skal ha litt delt permisjon. Han tar fire mnd. Han jobber i en mannsdominert bedrift, og de likte ikke at han skulle være hjemme så lenge. Men jeg sa dette er eneste muligheten du har så vær hjemme så lenge du kan. Nå er vi så heldige at vi har noen lunde samme lønn så vi taper ikke noe på det. Men vi kommer vel ikke unna at oftest har fortsatt mannen mer i lønn, enn kvinnen og da er det mange som taper penger. Og vi har jo utgifter og levevilkår etter den lønnen vi har. Jeg er ikke for at det skal bli lovbestemt, men at det bør legges mer til rette for de som ønsker å benytte seg av denne muligheten.
Mamma'n til Thias Skrevet 1. juni 2007 #23 Skrevet 1. juni 2007 Istedet for å "ta fra" mor mer permisjon, synes jeg man kan legge til pappapermisjonen. Personlig synes jeg unger er for små til å begynne i barnehage når de er under/omkring 1 år. Jeg ønsker lenger permisjon for de som ønsker å være hjemme litt lenger - ergo, burde fars permisjon legges til mors.
Love my kidz Skrevet 1. juni 2007 #24 Skrevet 1. juni 2007 Jeg liker IKKE forslaget. Dagens ordning gir far mulighet til å gå hjemme den, dersom de er interessert i det, for det ER mulig for dem å ta mer enn 6 uker. Jeg føler dette skal være frivillig jeg, for jeg synes ikke alle menn passer til å gå hjemme med barna.Det er slett ikke alle som har en far som er omsorgstype. Jeg har det, men Norge har mange rare folk.. Barna blir altså skadelidende!! Og hva med amminga? Mange ammer jo helt til de blir pokka nødt til å tilbake til jobb, og det bør jo være lengst mulig. Jeg liker ikke dagens ordning heller jeg.. synes disse 6 ukene til far kunne vært lagt I TILLEGG til mors uker.
Sommer/høstbarn-08? Skrevet 1. juni 2007 #25 Skrevet 1. juni 2007 For min del kunne det gjerne vært sånn, men ser at det er en del det ikke passer for. Når den tid kommer vil det ikke være aktuelt for meg å ta mye mer enn halvparten av permisjonen, dvs 6mnd hver eller 7 til meg og 5 til han, et skritt nærmere likestilling mener nå jeg. Det vil gjøre det enklere i forhold til jobb, slipper å være borte så lenge og komme ut av ting og blir ikke mindre attraktiv på jobbmarkedet enn mannen siden permisjonstiden blir ganske lik. På denne måten blir barnet bedre kjent med pappaen sin og mindre avhengig av mamma. Når det gjelder amming er det jo anbefalt 6mnd med fullamming og etter det kan man begynne med fast føde i kombinasjon med noe amming før og etter jobb evt. noe pumping. Tror ikke staten kan legge til noe permisjon totalt sett, de er nok ganske sjenerøse som det er, faktisk den aller beste ordningen som fins i verden. Hvis man ikke vil ha barnet i barnehage fra de er et år kan man faktisk jobbe 50% hver(ikke alle jobber hvor det er mulig, men ganske mange) i en periode. Greit nok at man tjener mindre, men det tåler de fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå