Gå til innhold

noen som vet hvor lenge baby kan sitte i bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har kjøpt maxicosi til min 3 ukers gamle sønn. Har hørt at de kun kan sitte i den ca 2 timer i strekk. Noen som kjenner til dette og hvor lenge må han da hvile liggende mellom hver økt i stolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi, eg hadde ikkje latt babyen sitte i 2 timer, då ville eg heller gått til anskaffelse av sikkerhetsnett så babyen kan få ligga. Hadde maks hatt hu i stolen 30 min..

Eg vett ikkje ka fasiten e, men eg hadde ikkje villa latt mi vesle sitte så lenge...

Skrevet

Dytt... Dette lurer jeg på også. Vi har hytte i Sverige som vi pleier å kjøre til i helgene. Bruker to timer dit. Vil så gjerne ha med bebisen dit i sommer, men er usikker på om vi kan kjøre så lenge. Synes liksom han må sitte så oppreist i den stolen. De bør vel helst ligge så mye som mulig? Har termin 7.juli.

Skrevet

Hvem lar ungen sitte to timer i bilstol? Man kan vel stoppe å ta pause? Det er jo ikke noe godt å sitte så lenge selv. Bruk hodet.

Skrevet

Jeg haar hørt at de kan sitte i ca 30 min,men da må de få ligge like lenge.

Viktig å ikke overbelaste ryggen til så små. Så stopp en halvtime for hver halvtime du kjører.

Skrevet

Jeg spurte jordmor om dette siden vi skal til sverige på bryllup i sommer. Hørte om vi skulle bruke bag og nett eller bilstol. Og da sa hu at hu trodde ikke bag og nett var lenger, så hun ringte en barnepleier eller lege eller hva det var, siden hun nettopp hadde vært på sikkerhetskurs om dette. Da sa hun at bag og nett skal bort, for det ikke er lovlig lenger. Bagen sitter fast, men ikke babyen. Og hun sa at 3 timer i bilstol går greit, men innen da må vi stoppe å ta pause. skal selvfølgelig ta mange stopp på veien dit, siden det er 47 mil dit vi skal.

Skrevet

Jeg har også hørt at dette med bag og nett ikke var tillatt lenger. Er jo derfor dette med bilstol har blitt et lite problem...

Og til den anonyme snerpa over, så har det aldri vært et alternativ å kjøre to timer i strekk uten pause. De som ikke har erfaring lurer kanskje på hvor ofte man bør ta pauser, og om eventuelt to timer blir lenge uansett om man tar pauser.

Skrevet

hejsa

jeg har kurs i dette og man siger at babyen bør vennes til stolen man tar ikke den første turen på 2 timer i stræk,men det vigtigste som mange glemmer er at babyen ligger ikke utstrækt i magen men veldig likt som i stolen så det er ikke farligt.

det vigtigste er at lytte til babyen den skal nok si ifra når den ikke har det bra og man må jo skifte bleie amme ovs så se det an og ta det på skjøn.ta en masse lidt kortere ture før en lang tur så babyen venner sig til stolen og hold altid min 15 min pauser hveranden time eller oftere det er det vi anbefaler i de første 2mdr jo eldre babyen blir jo lengere kan den sitte i stolen

Skrevet

Jeg spurte helsesøster om dette når min forrige sønn var født, og hun sa max 1time første måneden hvertfall!!! Helst lenger... Ryggen dems tåler det ikke...

Skrevet

Vi har 1,5 times kjøretur til og fra sykehuset så her må babyen sitte i den 1,5 time når den er 3 dager gammel, bag og nett ser jeg ikke på som et alternativ en gang, føler det er livsfarlig å bruke! Slik var det sist jeg fødte også (men ikke første gang). Går kjempebra det, vi hadde bare et stopp underveis på ca 10-15 min før vi kjørte videre. Så ventet vi 3-4 uker før neste gang vi trengte å ta den lange turen og fra da av har vi ikke tatt pauser underveis heller, man lytter jo til babyen og sover den og har det fint ser jeg ingen grunn til å stoppe. Men man bør jo så klart begrense kjøringen mest mulig i starten! Så en 3 uker gammel baby hadde jeg glatt latt sitte 2 timer i en bilstol i strekk dersom den sov og hadde det fint. De er gått mer og mer tilbake på dette med at babyer ikke kan sitte en stund i strekk nå så lenge man bare ikke gjør det for ofte og lytter til babyen underveis, de har ikke kunne påvise at det skal skade, derimot frarådes bag og nett mer og mer. Ellers vil jeg si at pauser på 10-15 min er ganske passe, gjerne lenger om man har tid.

Skrevet

At bag og sikkerhetsnett ikke er bra kommer vel klart nok fram. Ikke uten grunn at det ikke er godkjent i andre land. Men er boxette et alternativ? Vi brukte dette til storesøster da hun ble født, til hun var et par måneder gammel. Ligger flatt, og er fastspent. Noen som vet hvor sikkert/bra dette alternativet er da? Vi leide på Babyshop sist og vurderer det samme igjen. (Venter liten baby denne gangen også..)

Skrevet

Hørtes ut som et merkelig argument at ungen ligger i samme stilling i livmoren, så det er like farlig....

Det er vel ikke akkurat stillingen som er problemet, men at babyen faktisk får en belastning på ryggen, hvilken ikke skjer i en livmor fylt med fostervann.

Jeg hadde virkelig stusset om noen jeg hadde vært på kurs hos, hadde avslørt så dårlige kunnskaper.

Skrevet

Det er jo noe som kalles for boxette.

Da har babyen sikkerhetsseler, akkurat som i en stol, men ligger. Dette får man leid i baby-utstyrsforretninger.

Skrevet

Jeg synes noen av svarene på dette spørsmålet er litt i overkant. Mange av dere er jo så utrulige dramatiske, og overdriver nok litt. Jeg tror at man må høre på sitt eget barn og gjøre det en tror er best. Ikke alt er så farlig og skadelig som mange av dere uttrykker. Mye av en ting er aldri bra, men ikke alt skader barnet heller.

Stol på dere selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...