hildabakk Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Betaling dagmamma Hva koster det å ha dagmamma? Hva betaler du til din dagmamma? Er det forskjell på by og land? Står betalingen i stil med hva man får igjen? Alle synspunkter er velkomne. Fornøyd med din dagmamma? Hvis du ser bort fra betaling, hva er du mest fornøyd med hos din dagmamma og hva kunne vært bedre? Alle synspunkter er velkomne. Hvordan fant du din dagmamma? Prøvde du flere steder, hva ga best respons? Via andre småbarnsforeldre i nærmiljøet? Lapp på helsestasjonen? Åpen barnehage? Utlyst stillingen gjennom NAV? Annonsert på nettet, evt hvor? Hengt opp lapp på nærbutikken? Annonsert i lokalavisen?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 nå vet ikke jeg hva dagmammaer pleier å ta. Men før jeg startet eget firma, tenkte jeg på det. Skulle da vært hvit dagmamma og tatt ganske godt betalt... Måtte jo hatt til skatt og feriepenger og lønn. fordelen for foreldre som bruker hvit dagmamma er blandt annet at de kan trekke av for barnepass på skatten i motsetning til svart dagmamma. Jeg er fagarbeider og skulle hatt pedagogisk opplegg som i en familiebarnehage. Maks 4 barn. i bhg må man bet 2330. i kontantstøtte får man ca 3600 (eller noe sånnt, fant et tall på nett fra 2003) altså kunne jeg tatt ca 6000 uten at foreldrene hadde tapt på det i forhold til bhg, men tenkte i banen av 5000 pga at tilbudet i en bhg er tross alt bedre pedagogisk. selv om at jeg kan mye, så vil ikke jeg hatt andre og hendvende meg til for ideer og annet, slik som i en vanlig bhg. og jeg er jo ikke pedagog.. bare fagarbeider.... et lite regnestykke: 5000 x 4 = 20000 i mnd 20000 x 36 / 100 = 7200 til skatt 20000 x 11 / 100 = 2200 til feriepenger 20000 - 7200 - 2200 = 10600 netto utbetalt pr mnd. Jeg kom vel egentlig litt utenfor det du egentlig spurte om, men.... Tenkte bare jeg ville fortelle litt om hva jeg tenkte. Det er så mange som klager på at dagmamma er dyrt, men hvis man tenker på det, så er det faktisk ikke ille. Noen er heldige med sin dagmamma mens andre ikke fullt så heldige. Noen er dagmamma for å ha noe å gjøre, mens andre fordi de må for å få endene til å møtes. Tror det har mye å si på prisen hos hver enkelte dagmamma
PrinsesseSjefen Skrevet 3. juni 2007 #3 Skrevet 3. juni 2007 har litt erfaring fra begge "sider". Vi bor i en middelsstor by ved Mjøsa (da kan du gjette hehe). Da jeg hadde dagmamma til eldste for ca 7 år siden betalte jeg 30 kr timen hvit. Og det vet jeg er kjempebillig! Hun hadde fem egne barn (3 skolebarn da) og var dagmamma til en gutt i tillegg til mi. Vi var veldig fornøyd med henne. Hun var meget fleksibel. Hadde ikke faste dager til jenta vår, men ga gjerne beskjed noen uker før (jeg viste jo turnusen min). Hendte et par ganger at hun passet henne på kveld og. (hvis kveldsvakt). Noen få ting irriterte litt kanskje. Hendte vasking ved bleieskift var så som så. Og det hendte nok at mannen i huset røykte inne (det var ikke ofte, men merket det av og til). Var litt lite ute til tider, men det synes jeg egentlig ikke gjorde så mye, for det synes jeg egentlig er vi som foreldre som kan "passe" på at de er (men siden hun ikke var der hver dag så fikk hun mase frisk luft ellers). Var ikke super-rent der... Ikke skittent, men ruskete, og hvis ungene putter mye rart i munnen er jo det litt dumt (jenta vår var ikke slik som puttet alt i munnen). Så hun var ofte ganske flekkete når hun kom hjem hehe.... da vi fikk neste barn hadde hun begge to i ca 8 mnd, da fikk hun 50 kr timen, tror jeg (hvit), fortsatt veldig rimelig. (da dette og var før barnehageprisene begynte å gå ned.) Jeg satte inn annonse i lokalavisa da jeg søkte etter dagmamma til henne. Det var 3 eller 4 som svarte. Vi besøkte 2, men falt på hun vi brukte mest på grunn av at det var nærmest huset, og at hun hadde egne barn (den andre virket og litt gammel og lat...hehe) Etter minsten kom til ville jeg være dagmamma i ca 8 mnd. Men skulle bare til august da hun var 1 1/2. Siden jeg da var 90 % sikker på å få henne i barnehagen til storesøstrene. Jeg passet først gutten til ei venninne. Så skulle jeg søke etter et barn til i avisa, men dagen før den skulle i avisa ringte ei som kjente ei jeg lå på føden sammen med som hadde hørt at jeg var dagmamma (jungeltelegrafen). I mars fikk jeg pluteslig tilbud fra tre til (!) på samme dag. Det var jo for mye, så jeg hadde en av de noen dager i uka i to mnd. En dag annen hver uke hadde jeg alle 3, ellers bare 1 eller 2. Jeg slapp å annonsere, ryktet gikk visst fortere enn aviser.... Disse fikk jeg 240 kr dagen for svart. (hadde tenkt å være hvit, men da hun på ligningskontoret visste mindre enn meg om reglene, og ikke klarte å hoste opp en viss ide om hvor mye jeg skulle betale i skatt så ble jeg "svart" i trass!....) Jeg synes egentlig hun vi hadde var altfor snill med betaling, men det var hun som foreslo det, og jeg hadde ikke anelse om priser. Håper dette var litt til hjelp. Bare spør om det er mer du lurer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå