MADDE86 *Maybe baby?* Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Er det noen som vet her om hvis man blir gravid og jeg bor i Oslo og kjæresten min bor i Trondheim, Kan man få bli forflyttet til en skole i Trondheim? Og er det noen som vet hvordan reglene for fødselsstipend i dette tilfellet? Send gjerne en PM.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 For å få stipend fra lånekassa må du ha studert i 6mnd:) Jeg vil tro at du kan bli forflyttet til en annen skole med samme studieretning, men dette må du ta opp med rådgiver på skolen! =)
MADDE86 *Maybe baby?* Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2007 ok. jeg har nemlig søkt meg inn på skole her i oslo men jeg og kjæresten min skal prøve å få barn nå. derfor jeg lurer litt på åssen reglene er spesielt for flytting til andre fylker
Gjest LindeOgWill Skrevet 3. juni 2007 #4 Skrevet 3. juni 2007 Alt om fødslesstipendet: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx Ang. flytting til nytt fylke fant jeg følgende svar: "Nei. Men etter at skolen har overtatt inntaket kan skolen i unntakstilfeller ordne et bytte dersom det er praktisk mulig, men skolen har ingen plikt til å gjøre dette." Så om du vil bytte skole er ikke "lager barn" ikke en gyldig grunn, men graviditet er. Så om du skulle bli gravid innen f.eks jul hadde det, om skolen hadd gått med på det, vært mulig å flytte til tr.heim. Men det enkleste er jo bare søke seg til tr.heim ved neste inntak. Håper det jeg skrev var forståelig, har en tendens til å bli litt rotete når jeg skal forklare noe. Ja, så får dere ha masse lykke til da! Her er noe som kanskje kan hjelpe;) : http://www.mozon.no/kvinnehelse/for-dere-lager-barn/lage+barn+i+sommer%3F/art348082.html
FrøkenSprøken Skrevet 3. juni 2007 #5 Skrevet 3. juni 2007 Du får fødselsstipend dersom du har studert 6 av de siste 10 mnd. Har ikke noe å si hvor du bor i landet. Fødselsstipendet tilsvarer normalt stipend, pluss ca 1200 kr i forsørgerbidrag hver mnd. Ved et fulltidsstudie vil dette tilsvare ca. 7200 kr/mnd. Du får fødselsstipend i 10 mnd etter og tre uker før fødselen, men du kan ikke søke om det før du har født, og de stanser stipendet ditt når du går ut i permisjon, så det kan være lurt å legge av litt penger på forhånd, slik at dere klarer dere økonomisk den førte tiden. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå