Brokade Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Jeg har en kul i det ene brystet rett i kanten ved det mørke området. Det er rødt og det verker litt. Har prøvd å massere den bort under amming. Har også prøvd å massere bort under varm dusj uten hell. Har ikke feber eller noe andre plager enn at det verker litt akkurat der kulen er. Er det brystbetennelse? Hvordan blir jeg kvitt det??
♥♥♥Mamma til nr 2 i Mai-09♥♥♥ Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 Ta med litt morsmelk til legen . De sender det inn å\og tar noen prøver, så får du riktig medisiner. Det er ikke farlig . Bare å amme som før. Kansje oftere så det kansje leger seg selv . Leste nettopp om det i dag:) Men kontakt lege. Lykke til..
Bellen^2 Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 Jeg har slitt med det samme de to siste dagene, men i morges løsnet det. Hadde de samme symptomene som deg og fikk råd av ammehjelpen og på ammedebatten at dette kunne være tette melkeganger, noe som kan resultere i brystbetennelse hvis du ikke får løsnet det opp. Jeg tok en god lang, varm dusj, så masserte jeg/mannen min brystet leeeeenge med litt ullfett (du kan sikkert bruke noe annet men det er sikkert lurt å bruke noe så du ikke strekker huden). Jeg la på varme omslag og pumpet ut masse rett etterpå, og håndmelket slik at jeg var sikker på at brystet var helt tomt. Stod også opp i natt og pumpet og merket forbedring:) I dag morges var puppen nesten like god som ny, bare litt øm:) Du kan lese mere her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=33 Hvis du ikke får bort kulen med massasje etc., kan du jo prøve Lecitin? Lykke til, håper det order seg:)
Brokade Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2007 Hjertlig takk for svar - det var veldig nyttig! Må få gjort noe med den kulen gitt..
mathilde Skrevet 31. mai 2007 #5 Skrevet 31. mai 2007 Og legg gjerne på en varmeflaske litt før amming- det hjelper veldig!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #6 Skrevet 31. mai 2007 Hadde akkurat sånn kul som verket og var rød uten feber. Fikk råd på ammeopl på Riksen at jeg skulle tømme puppen annenhver time et døgn også om natten (puh!). Det gjorde jeg og ble helt fin. + at jeg masserte, dusjet og det de andre over her gjorde. Håper det ikke setter seg og at får melket den ut! God bedring.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 skulle stå ammepol, he he:) De sa at det var en begynnende brystbetennelse.
Gjest Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 Jeg ville satset på varme omslag/dusj og massere eller la babyen suge og suge..... Vondt, men det pleier å funke! Jo lenger en går med tilstoppede melkeganger, jo vanskeligere er det å bli kvitt og dess lettere er det at det går over i brystbetennelse. Et annet råd er å smøre brystene inn med Kesam! Skal visst funke... Ha det på i 20 min.
Brokade Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 1. juni 2007 Uff denne kulen ser ikke ut til å forsvinne.. har ringt legen og fått time idag. Forsvant kulen sakte men sikkert hos dere over tid, eller forsvant den under amming/pumping med det samme? Her får jeg ikke ut melken som har samlet seg i kulen i det hele tatt. Ammer annenhver time og dusjer leeenge i varmt vann og masserer. Hvordan skal man massere egentlig.. er redd for å gjøre vondt verre. Jeg masserer kulen og presser på den og rundt det vonde området. Hper jeg ikke må operere den bort..
Hoppetussa Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 Når du er hos legen ber du om resept på SYntocinon nesespray mot tette melkeganger. Ellers er lecitin fint, det fås kjøpt på helsekosten. Fint at du masserer i dusjen, varier ammestillinger, kan barnet ha haka i retning der hvor kulen er, er det helt fint - se ammestillinger på ammehjelpen.no for tips! Ammehjelper
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #11 Skrevet 1. juni 2007 Synes det gradvis ble bedre (kulen mindre og mindre) og var helt borte etter 5-7 dager hvis jeg ikke husker feil. Masser bare mens du tømmer puppen og rett før, ikke ellers. Ta litt i (det gjør vondt, au) og masser mot midten for å få melken ut. Synes kulen var veldig vond noen dager og så mindre og mindre vond. Høres ut som du er veldig flink og gjør det rette. Kanskje du er bedre i mrg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå