Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har født før men aldri fått epidural.

Leser at mange her får det.

Tar det vekk nesten alle smertene?

Du blir vel ikke helt følelseløs i underlivet og det har vel ikke noe å si på formen etterpå?

Har kansje lyst til å be om epidural denne gangen,men vil gjerne høre fra noen med erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har utelukkende positiv opplevelse med epidural,fikk d første gangen. Jeg kjente ingen smerter etterpå, men allikevel kjente jeg pressetrangen og var helt med hele tiden,klarte å konsentrere meg om det positive,og slapp smertene;-) Jeg var helt i form etterpå,ingen ubehag i ettertid...

 

Ville ha epidural andre gangen også,pga at jeg var positiv til det,men rakk ikke-desverre ,-)

hehe...

Skrevet

Epidural er et fantastisk hjelpemiddel når fødselen drar ut og du blir sliten! De fleste mister nesten all smerte-følelsen, men tar ikke bort smertene ved utdrivelsen, skjønt noen sier at de hadde effekt der også. Samtidig kan du gå/stå og skal heller ikke miste følelsen. Smertefibrene er nemlig mye tynnere enn de sensoriske og motoriske fibrene, og dermed er det mulig å lamme dem uten å påvirke de andre så mye.

 

Det er også ulemper med epidural. Fødselen kan bli enda mer langvarig enn den var i utgangspunktet. Derfor setter man mange steder opp ristimulerende middel på drypp samtidig som man gir epidural. Det er litt økt risiko for at fødselen ender med vakum eller tang, eller i verste fall keisersnitt. Og dersom anestesilegen er uheldig og stikker hull på hinnen inn til ryggmargs-væsken, kan du få en plagsom hodepine de neste dagene.

 

Les mer om epidural her:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/epidural.php

 

Kan til slutt si at om man får epidural er en avgjørelse tatt av lege og jordmor, men at man selvfølgelig hører på hva kvinnen ønsker også. Og det er en anestesilege som gir det, dersom han er opptatt med feks en akutt operasjon, kan det bli ventetid før han kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...