Tamline Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Det er et punkt: Dersom du tar permisjon, oppgi når du faktisk begynte permisjonen. mener de når jeg skal begynne perm. fra skolen, eller når jeg begynner vanlig fødselsperm, altså 3 uker før temin?
gadiana- 1 dag på overtid Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 hei da er d fødselspermisjon, den begynner 3 uker før termin:)
Tamline Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 31. mai 2007 takk:) hvilken dokumentasjon bortsett fra bekreftelse fra skolen er nødvendig?
m den lille Skrevet 31. mai 2007 #4 Skrevet 31. mai 2007 Fødselsperm har ingenting med stipendet ditt å gjøre (er jo mange som ikke har jobber å ta perm fra), så jeg trodde dette var permisjon fra skolen.
Tamline Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2007 hmm...det var det jeg trodde også...nå ble jeg usikker igjen. noen andre som vet sikkert?
VinterSol+2 Skrevet 31. mai 2007 #6 Skrevet 31. mai 2007 vet du, jeg har skrevet til lånekassen ang dette mange ganger, og ikke fått noe ordentlig svar! Er kjempeusikker! Du kan søke permisjon feks fra august, men jeg vet ikke om det betyr at du bare mister fødselsstipend, eller hvordan det der blir.. irriterende.. si i fra om du finner ut da!! (men hvordan søker du fødselsstipend nå. har du født? for du må jo bare søke om normalt stipend/lån og så levere inn skjema G etterpå, sånn jeg har forstått??)
~La luna~ Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 For å få fødselsstipend, kan du tidligst ta permisjon fra utdanninga 3 uker før termin. Hvis du feks har termin i oktober, og tar permisjon i begynnelsen av skoleåret, må du ha legeerklæring. ( det var d jeg fikk beskjed om ihvertfall, selv om jeg vet de sier forskjellige ting der) For min del, som har termin 24.8 gjelder ikke dette, siden skoleåret mitt begynner igjen ca 20.august. Jeg har fått fødselsstipend tidligere, hadde termin i okt, fødte i sept, og da søkte jeg bare om vanlig lån og stipend da jeg begynte på skolen igjen, men merket av at jeg ventet barn i undervisningsåret. Sendte inn fødselsattest når gutten ble født, og da ble det omgjort fra 3 uker før fødsel og 42uker tilsammen. "Tar du permisjon fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipend. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til fødselsstipend. Tar du permisjon i mer enn tre uker før fødselen, kan du miste retten til støtte i tiden fram til tre uker før fødselen"
~La luna~ Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 Dvs at du må oppgi når du tar permisjon fra utdanninga, anna permisjon har ingen betydning
Tamline Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 31. mai 2007 Jeg har også sendt en mail til lånekassen om dette...får se om de svarer da:) Ja, jeg fødte 17.mai. Har søkt om vanlig stipend, og skal sende inn skjema G nå!
Tamline Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 31. mai 2007 men er det ingen som vet hvilke dokumenter jeg må sende sammen med skjema G?
I+T=spire Skrevet 31. mai 2007 #11 Skrevet 31. mai 2007 _malla... blir ikke helt klok på dette. Betyr det at vi som får i august ikke har krav på fødselsstipend?
VinterSol+2 Skrevet 31. mai 2007 #12 Skrevet 31. mai 2007 tror ikke det er noe annet enn en kopi av fødselsattest.
VinterSol+2 Skrevet 31. mai 2007 #13 Skrevet 31. mai 2007 jeg skjønner det enda ikke jeg da.. hadde siste eksamen i går, så jeg er ferdig med skoleåret nå, en uke før permisjonen normalt ville begynt. får jeg da fødselsstipend i 42 uker fra skolestart i august, eller får jeg etterbetalt for sommeren senere?
m0n|ca me 2 små Skrevet 31. mai 2007 #14 Skrevet 31. mai 2007 om du har gått på skule 6 mnd før du føde har du rett på fødselstipend.. du sende inn eit vanli stipend skjema å når du har fått babyen so må du sende inn fødselsattest.. å har du samboer må du sende inn lønnslippa dei 3 siste mnd som vise hass inntekt.. dei 3 vekene før fødsel blir utdelt som lån å når du har fått babyen blir de omgjort til fødselstipend..
~La luna~ Skrevet 31. mai 2007 #15 Skrevet 31. mai 2007 Hehe, nei, ikke lett det. Men du har jo rett på fødselsstipend for sommeren, men vil ikke få dette utbetalt før til høsten tror jeg, altså, at du får etterbetalt for tre uker før fødsel til skolestart. Og da vil de 42 ukene, telle fra tre uker før fødsel.. Skjønner? det var d jeg fikk beskjed om ihvertfall
~La luna~ Skrevet 31. mai 2007 #16 Skrevet 31. mai 2007 trenger bare å sende inn kopi av fødselsattest, evt lønnslipp til samboer de siste 3 mnd ja
m0n|ca me 2 små Skrevet 31. mai 2007 #17 Skrevet 31. mai 2007 sist eg når eg fekk sønnen min (2 tette) søkte eg om de før eg hadde termin, i desember 05 å fekk ikkje pengene før rett før dåpen i påska 06.. so de kan ta si tid:P (men de va litt pga eg fekk ikkje lov å begynde på skulen i gjenn om hausten so de va litt problem der og då)
~La luna~ Skrevet 31. mai 2007 #18 Skrevet 31. mai 2007 Men, Vintersol : Har du søkt om lån/stipend for neste år enda ?
m0n|ca me 2 små Skrevet 31. mai 2007 #19 Skrevet 31. mai 2007 nei har ikkje gjort de enda, men må vel snart gjere de.. har ikkje termin før i slutten av juli so har litt tid enda.. veit ikkje om eg får de en gang eg, siden de e andre barn.. noken som veit??
~La luna~ Skrevet 31. mai 2007 #20 Skrevet 31. mai 2007 Jeg har fått fødselsstipend en gang tidligere, og skal søke om d til høsten også. SÅ lenge du er tatt opp i utdanning har du rett på fødselsstipend (så lenge du utfyller kravene som lånekassen har såklart.) Men, jeg får ikke svar før i juli hvilken videreutdanning jeg får plass i, så får heller ikke søkt om lån og stipend før etter 20.juli. Men, dersom du følger en utdanning som fortsetter neste år, kan du søke nå, så vil du få 1.utbet rundt 20.8, avhengig av når du sender inn gjeldsbrevet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå