Gå til innhold

Gulp og rap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags rutiner har dere når det gjelder amming, gulp og rap? Gutten min på 4 uker må ofte rape. Problemet er at han ofte sovner ved puppen. Skal jeg vekke ham?

Andre ganger viser han tydelig tegn på at han må rape. Er litt usikker på hvilken stilling som er best å holde ham? For det virker som om han sliter med å få opp rap'en eller gulpingen. Hvor lenge skal jeg vente til jeg legger ham?

Vet at ting er individuelt, men håper dere deler deres erfaringer likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter - ønsker å gjerne å høre andres erfaringer!

Skrevet

Jeg legger han opp mot skulderen uansett om han sover eller ei. klapper og stryker til det kommer, er det midtt på natten og det tar lang tid legger jeg han gjerne over beina mine, slik at han få rmer press på magen og rapen kommer fortere. Han tar tutt nå, så han sovner raskt når jeg legger han igjen. Da han var mindre pleide jeg å legge han ti ouooen igjen, så suttet han bittelitt og sovnet godt ( men drakk ikke så mhye at han måtte rapes igjen)

håper du forsto rotet mitt:)

Skrevet

Når han slipper taket på puppen legger jeg han på brystet mitt. Og stryker i sirkler eller opp og ned på ryggen hans. Noen ganger kommer det en rap - andre ganger ikke. Spørs om han er kjempesulten og "kaster" seg over puppen. Da virker det som det går litt for fort unna for han, så da er det rapings oftere.

Men når rapen ikke kommer når han ligger på brystet mitt, har jeg noen ganger fåttut en rap "på vei ned" til puppen. Så, det er nok mange stilinger som få ut en rap. Noen ganger kommer rapen ETTER mat og bleieskift hvor jeg løfter han opp. 3-5 minutter etter måltidet, liksom... ;)

Har lest et sted at - kommer det ikke noe rap innen 1/2 minutt, nei, så er det ikke noe vits å prøve å få ut noe rap. Da er det ikke sikkert han har luft i magen der og da.

Skrevet

Spurte jordmor om dette, og hun sa at enkelte ganger kunne det gå opptil 40 min. på å få barnet til å rape. Men det kunne hjelpe å bytte stilling f. eks. flytte fra ene skuldren til den andre. Snuppa mi er snart 5 uker gammel og sovner også ved puppen men hun våkner heldigvis ikke av at jeg skal ha henne til å rape. Av og til raper hun med en gang, og andre ganger tar det laaang tid, men rapen kommer etter hvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...