Gå til innhold

Vært på sjekk?


Belladonna med to gutter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 8 uker på vei, snart 9 tror jeg...!! Har ikke vært til legen enda, men skal bestille time imorgen.

Jeg lurer på hva dere gjorde hos legen første gang/ved ultralyd? Jeg har hørt at noen gjennomgår kun en blodprøve, så ultralyd. Andre tar celleprøve og full pakke.

Håper alle sammen har det fint med gravidmagen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel vanlig med første kontroll rundt uke 10-12.

 

Hvis legen har ultralyd så får du nok se den lille. Ellers er det blødprøver, urinprøve (ta med fra morgenurin), veie og måle, fylle ut Helsekort for gravide, og så prate om ting du lurer på.

 

Kanskje kan de høre hjertelyden, men det er ikke alltid de klarer det så tidlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok masse blodprøver, gyn-undersøkelse for å se på størrelsen på livmor + celleprøve. Skulle fylle ut kortet neste gang. Skal på ul til uka. Jeg er rundt 7 uker på vei - foreløpig et risikosvangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos legen min pleide første time (uke 10) å inneholde: GU for å se at alt ser normalt ut og kjenne at livmoren er normalt stor, pluss veiing, sjekke urinprøven, blodprøver og utfylling av helsekort. Også måler de kanskje blodtrykk og sånt? (hvis ikke det bare er senere. Og selvfølgelig prating om hva man måtte ville snakke om.... Celleprøve er noe man bør ta ca vært 3.år, så hvis det er på tide med det, så tar de det under GU. Ultralyd tror jeg ikke det er så vanlig å ha på legekontoret, pluss at jeg vil tro de ikke tar det så ofte uten grunn (er jo delte meninger om det er bra for fosteret). Fra ca uke 14 er det vanlig å lytte etter hjertelyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...