Gå til innhold

Ang. barnevakt! trasige dilemma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre to små er 4 og 1 år. Vi har nesten aldri barnevakt, har veldig få og ta av og ingen som kan ta begge barna samtidig. Vi er en sjelden gang på kino(1-2 g i året) og en fest (eller ut en tur med middag og litt drikke etterpå) 2-3 ganger i året, men da har vi bare barnevakt hjemme hos oss og vi må alltid komme oss hjem i god tid for vi må ta ungene selv om morgenen. Slapper aldri helt av da og synes alt blir et pes.

Jeg kjenner at det begynner å tære på meg (også sambo) at vi har så liten frihet i forhold til dette. Folk stiller ikke opp, er ikke interessert eller er for opptatt osv osv. Dessuten vil vi ikke ha barnevakt for enhver pris, vi har veldig bra rutiner her hjemme som fungerer supert og vi er alltid redde for at noen andre vil bruke straffemetoder vi IKKE vil høre om. Ingen skal legge ei hånd på våre unger, og med trass og det som hører med unger i den alderen, føler vi oss egentlig aldri sikre på noen.

Men jeg har ei venninne som selv har to små barn som bor like i nærheten. Hun er alenemor og jeg merker vi oppdrar barna på helt ulike måter. Hennes får være ute alene og leke uten tilsyn til ganske sent på kveld, på et tettsted med mye kriminalitet. hun skifter kjærester ofte og snakker til sin 6-årige datter om kjekke menn overalt. Hun "ser" ikke hva hun lærer ungene sine, hvilket bilde de får av verden og virkeligheten. Hun smekker fingre og er raus med godteri/brus. Barna hennes har ikke respekt for voksne. Vi er venner, men på helt forskjellige planeter, og jeg blir sterkt provosert av henne hele tiden og har også prøvd å hintet til henne at slik og slik kanksje kan gjøres på annen måte. Men hun hører ikke på andre. Jeg tillater meg dette da jeg er fadder på begge hennes barn.

Hun har sagt at hun gjerne passer barna våres, ikke noe problem. Jeg vet ikke om jeg kan stole på at hun vil følge våres premisser, er svært usikkker på dette, både sambo og jeg. Vi er bedt i bursdagsfest om noen uker og har så lyst å dra. Men ville dere i det hele tatt vurdert å la denne moren passe barna? hvordan går jeg fram? Jeg har kjent henne siden vi var små og har hengt sammen mye.

Synes dette er svært vanskelig. Trenger synspunkter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for å være helt ærlig syns jeg dette var veldig vanskelig :-)

skjønner deg vedlig godt. Kanskje du kan ta en litt kortere "prøve" før evt. festen dere skal på?? Så får du en viss annelse om hun følger dine eller sine egne regler. Men vil jo kanskje tro siden dine unger kasnkje har en litt annen disiplin at hun ikke trenger å være så streng som mot sine egne unger???? Men har full forståelse for at du vurderer å bruke henne som barnevakt viss det er ditt eneste alternativ, selv om det er ett vanskelig valg.....

var ikke mye hjelp i dette, men forstår problemet....

lykke til :-)

Skrevet

Ja vanskelig dilemma, hva sier magefølelsen din? Stoler du på henne? Godteri og brus er jo ikke det farlige her, men jeg hadde aldri latt noen passe mine barn om jeg var redd for at de skulle få smekk på fingrene som du sier eller liknende form for disiplin. Jeg tror det gjør barn utrygge og redde, da særlig fra fremmede og når de ikke er vant med det.

Du må være helt sikker på at du stoler på det, ellers så kommer du ikke til å ha det kult eller kunne slappe av uansett.

Men fireåringen din er jo stor så han forteller jo om han har hatt det bra eller ikke. Det er da verdt å prøve, om du tror det går greit, for da har dere jo litt flere muligheter til å gjøre sånne ting litt oftere å ha litt alenetid. De sover jo mesteparten av tiden så det er jo ikke så mange timer det er snakk om. :)

Skrevet

Hvor bor dere ? Du skjønner det at vi har også noen venner som smekker på fingre og oppdrar barn på en helt annen måte enn vi i det hele tatt kunne vurdert.. Så om du bor i nærheten av meg er det bare å gi beskjed så sitter jeg gjerne barnevakt jeg... : )

Regner forøvrig med at hun respekterer deres oppdragelse så det er nok ikke et problem...

Skrevet

Tusen takk for svar!

Og takk for tilbudet ♥ Piadi m/ Nathalie♥, veldig snillt av deg, ser du bor på annen kant av landet enn oss;)

Det jeg faktisk er mest redd (les: livredd) for i denne sammenhengen er at barna får være ute alene og at eldstegutten min stikker av, eller beveger seg langt fra blokka. Dessuten har jeg hørt om en mann i området der som har gått løs på et uskyldig barn.

Hun kan ikke vokte dem ute sent heller, da skal jo minsten min sove. Han legger seg tidligere enn broren.

Uff, dette er så vanskelig. Kan jeg be henne holde barna inne da, ta med filmer etc som de kan se på?

Hun er jo selvfølgelig også redd for sine barn, men så forferdelig naiv.

Skrevet

Det er jo absolutt annerledes å passe barn en kveld/dag enn å oppdra de. Det jeg synes er det viktigste når det gjelder barnevakter er at de er snille. Synes du hun er snill og omsorgsfull? Og stoler du på at hun gjør som du sier?

Du kan absolutt si at de må være inne - god ide å ta med filmer - da blir det jo kjekt for alle.

Du har ikke noen bra unge som bor i nærheten som du kjenner og stoler på? Jeg satt masse barnevakt da jeg var 16-17 år - tok med en venninne, vi syntes det var veldig kos. Mine foreldre bodde jo i nærheten, så både jeg og de som jeg satt barnevakt hos visste at dersom det var noe kom de bort og hjalp til. Vi overnattet en del ganger også - stod opp og laget frokost til barna.

Skrevet

når det gjelder å smekke fingre så er det totalt uakseptabelt.

Du kan jo si til venninnen din at barna dine ikke er vant til å være uten tilsyn ute, og at eldstemann har en tendens til å ville stikke av?

Det kan jo uansett være at hun ikke ville latt de være uten tilsyn, det er jo ikke hennes barn. Sine egne barn kjenner hun jo, men ikke dine.

Ellers så synes jeg ikke du kan forvente at hun skal følge dine regler, da må hun isåfall forskjellsbehandle barna i forhold til sine barn. For du mener vel ikke at hun må følge dine regler på egne barn også? Barn skiller veldig fort på hvilke regler som gjelder hvor, og når man er hos barnevakt skal det jo være litt ekstra kos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...