Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt født i uke 25, som går i sitt 5. leveår.

Ved nyttår sendte vi søknad om utsettelse av skolestarten.

Nå er vi gang med prosessen.

Vi har vært i møte med PPT, og gutten vår har blitt observert av dem i barnehagen.

Vi er veldig spente på hvordan den videre gangen går.

I dag er gutten vår en livsglad og frisk gutt, og bærer ikke mye preg av at han er født så tidlig.

Det vi har fått tilbakemeldinger på av PPT, er at han kan ha oppmerksomhetsproblemer i visse sammenheng. Skjer det flere ting rundt han, kan oppmerksomheten hans fort skifte retning.

Det har vi også merket noe til hjemme, selv om vi ikke riktig har knyttet det opp til at han er født så tidlig.

Han er nok også litt umoden i forhold til storebroren på 8 år, når vi sammenligner de to da størstemann var like gammel.

På en annen side kan han være veldig konsentret på andre ting. Som da han sitter og ser på TV, eller leker for seg selv på rommet sitt.

Årsaken til at vi ønsker utsatt skolestart, er at vi ønsker han skal få et FORSPRANG til jevnaldrene barn.

Forskningen sier at disse små har mye større risiko for skolevansker av ulike slag, og at disse ofte viser seg i 2 .3. og 4. klasse når kravene til skoleprestasjonene øker.

( I 1. klasse går det ofte bra med dem, da fagene oftest er lekbetont).

Et annet argument vi også bruker ,er at han skulle blitt født inn i de neste skoleåret.(termin)

Så hvis han begynner når han egentlig skal, vil han være veldig sårbar i forhold til jevnaldrene.

Men det er litt ambivalente følelser også, i forhold til hva gutten vår selv vil føle når den tid kommer.

Hvorfor skal ikke han begynne i skolen, når de andre 6 åringene i barnehagen skal begynne ?

Hvorfor skal jeg gå i 5- årsklubben to år på rad i barnehagen ?

Hva når han som 6 åring blir spurt av voksne som ikke kjenner han så godt : "Gleder du deg til å begynne på skolen snart ?"

I dag er han for liten til å skjønne dette med skole og sånt, men det nærmer seg det også.

Vi får nok ta det som kommer, på en best mulig måte.

I dag kjenner jeg på meg at usatt skolestart absolutt vil være den beste løsningen for gutten vår.

Når man tenker framover i skolealderen, så tror jeg han har alt å vinne på at han var moden for alderen da han begynte i 1. klasse. Dette vil han antageligvis bære med seg i mange år senere.

Nå gjenstår det om vi får medhold av PPT og av besluttningstakerne i kommunen. Det er visst ikke PPT som avgjør dette utfallet, men de kan anbefale/ ikke anbefale vedtaket.

Så vi krysser fingrene, og håper at dette går veien for oss.

De sier det er veldig vanskelig å få utsatt skolestart i kommunen vår, så vi er litt engstelig for utfallet.

Men vi kommer nok ikke til å gi oss ved første korsvei.

Er det andre her som har erfaring med utsatt skolestart, eller tenker at de vil utsette skolestart for barnet sitt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har aldri tenkt på det.. var ppt som spurte meg om jeg hadde tenkt på det.. har egentlig termin på det neste året jeg å enn det hun ble født.. men hun ble født i uke 31.. jeg ser ikke noen grunn for at jeg skal gjøre det.. hun henger ikke etter på noen måter.. og skolen tilrettelegger for hver enkel unge.. dem har også spurt om det på hun minste som ble født i uke 27.. men hun er bare 2 år enda så jeg tar det som det kommer.. jeg synes det blir kanksje litt dumt for henne siden hun blr født i mai også hadde jeg termin i august.. men ser jeg at hun trenger et år mere på seg så gjør jeg det.. men vanskelig å svare på det no synes jeg..

men jeg forsår deg veldig godt.. jeg har helt sikkert villa gjort som deg.. og problemene får dere ta ettervert.. og jeg håper det blir som dere ønsker..

Skrevet

Hei Emamma

Så lurt å tenke utsatt skolestart. Ikke bare i forhold til podens muligheter til å modne sosialt, men også for at dere i større grad kan bli trygge på at det skal gå bra. Et argument til har dere: Forskning viser at terminbarn født okt- des generelt har lavere skoleprestasjoner og flere atferdsvansker. Dette som følge av at de ofte er litt mindre modne enn jan- mars barna. For deres pode vil jo dette bil enda tydeligere, i og med at han egentlig er enda yngre. Når det gjelder oppmerksomhet vil de fleste barn konsentrere seg bedre alene- mindre støy- og foran tv (TV krever ingen ting av de eksekutive funksjonene til barnet). De fleste barn med oppmerksomhetsvansker klarer fint å se konsetrerte ut foran tv og dataspill. Et lite spm: skal ppt teste med evnetest/ modenhetstest eller skal de bare observere? Er spent på tilbakemeldingene dere får, det er jo en stor avgjørelse dere tar. Hold oss underrettet da.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei vetra

Sist uke spurte jeg PPTom framdriften ang. utsatt skolestart til gutten vår.

Han skal testes til høsten, antageligvis med disse even/modenhetstestene du nevnte.

Beslutningen/ deres anbefaling, vil bli tatt ved nyttår. Det er kommunen som til slutt vil bestemmer om det går igjennom eller ikke.

Det var en trøst å høre at foreldrenes mening er tungtveiende.

Er litt spent på hva disse testene vil vise.

Er litt redd for at disse kan vise at han er skolemoden om ett år.

Han "sklei" rett igjennom 4- års kontrollen på helsestasjonen.

Så vi går en spennede tid i møte...:) Det blir nok endel runder med oss selv uansett hvordan utfallet blir. Det er ikke en lett avgjørelse å ta okke som.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Heisan.

Vi er midt i avgjørelsen om å søke om utsatt skolestart. Har en herlig gutt på 5 år, som er født 7 uker for tidlig. Vi har ikkke fått noen spesiell oppfølging av ham etter fødsel. Dette er en kombinasjon av vanvittig dårlig info om premature fra starten( ingen har nevn evt senskader), helsesøster med dårlig kunnskap og skifting av barnehager pga flytting.Han har hele veien hatt problemer med språkuttale(veldig godt ordforråd), og det har via testing i barnehagen nå blitt oppdaget store konsetrasjonsproblemer og noe samspillsproblemer. Dette har det ikke vært lett å se i hjemmesituasjon, med trygge rammer og mindre stressende impulser.

Har akkurat fått innvilget timer fra PPT, litt i seneste laget.( saksbehandlingen har tatt 7 mnd!!!)Føler vi har vanvittig dårlig tid ift skolestart. Kommer til å søke om utsettelse, men er veldig i tvil om vi gjør det rette. Han er umoden for alderen, leker bare med de som er 1 år eldre- men han utvikler seg bra hele veien. Har nok veldig godt av et år til i barnehagen, men merker allerede nå at folk har veldig fokus på skole- redd for alle nedturene når han må si han ikke har begynt på skole ennå, eller at han går ett trinn under de på samme alder...

Har du mere erfaring nå, eller andre?

Skrevet

Hei Lykkelene

Vi står egentlig på stedet hvil.

De har ikke fått tatt disse modenhets/evnetestene som de sa de skulle gjøre.

Det er vel egentlig på tide, siden de har sagt at vi vil få beskjed ved nyttår om han får utsatt skolestart eller ikke.

Jeg har ringt og purret en gang.

Det er faktisk nesten ett år siden vi søkte nå.

Så fort går det ikke.

Men jeg er optimistisk, selv om det er veldig vanskelig å få utsatt skolestarten her i kommunen.

Hvis PPT er i tvil, så er det foreldrene som bestemmer.

Det stå skrevet svart på hvitt.

Og jeg kan ikke skjønne noe annet enn at de må være i tvil, når det er masse dokumentasjon som sier at premature (spes.vår ekstrempremature gutt) er i en stor risikogruppe for senskader i skolen, uansett om han skulle passere modenhetstestene.

Har en følelse av at han vil gjøre det.

Om han ikke får skolestart utsatt, så blir det bråk, det skal jeg love !

Jeg skal kjempe til det bitter end.

Jeg vet nemlig som mor at gutten min har godt av å starte ett år senere.

Han har alt å vinne på det, og det forspranget han vil få, tror jeg vil få positive virkninger langt oppover skoletrinnene.

Både av skoleprestasjoner og det sosiale.

Jeg synes synd på de barna som sliter prestasjonsmessig og sosialt i forhold til klassekamereter.

Jeg har aldri hørt om noen som angrer på at de lar barnet sitt vente ett år med skolestarten, men jeg har derimot hørt de som angrer for å de ikke gjorde det.

Det sier sitt.

Håper vi begge blir hørt : )

Skrevet

Hei emamma!

Håper dere blir hørt i prosessen. Slike ting kan ta tid! Har lyst til å si noe:. Det er ikke PPT som bestemmer om dere skal ha utsatt skolestart, det er skoleansvarlig i kommunen.-I de tilfeller der det ikke er skolesjef, så er det den enkelte rektor. Rektor/ skolesjef fatter vedtak (bestemmer utsatt / ikke utsatt) på bakgrunn av PPTs vurderinger. PPT er kommunens rådgivende instans. Dersom dere som foreldre er uenige, må dere klage til fylket på vedtaket. Dere er med andre ord ikke de som bestemmer, men dere skal jo absolutt bli lyttet til. Foreldre kjenner jo sine egne barn best. Grunnen til at lovverket er så strengt som det er, ligger litt i de kravene som skole har til å tilrettelegge for alle barn uansett funksjonsnivå. Kravene er politisk bestemt, og er noe alle i offentlig forvarltning må inrette seg etter. Dersom lovverket ikke var så strengt, ville man i verst tenkelig tilfelle få situasjoner der skole ville presse foreldre til utsatt skolestart for barna, slik at skolen kanskje "slapp unna" med mindre spesialundervisning/ kostnader. Dessuten finnes det barn med så store funksjonshemminger at de aldri vil bli såkalt "skolemodne", når skulle de egentlig da begynne på skole? aldri? Kravet til utsatt skolestart er derfor at de som ved å vente et år vil kunne fungere langt bedre i skolen som følge av stor sannsynlighet for modning, vil få bli anbefalt en utsatt skolestart. Her vektlegges det sosiale også mye. Misforstå meg ikke, jeg ville ha besluttet det samme som dere- absolutt. Ønsket bare å si noe om utfordringene som ligger i utsatt skolestart, og at PPT er forpliktet til å forholde seg til lovverket (opplæringsloven).

Skrevet

Jeg misforstår deg slett ikke - vil bare takke for et veldig godt og konstruktivt innlegg : ) Det var flere ting jeg ikke var klar over.

Det virker som du har satt deg godt inn i saksbehandlingen.

Jeg var klar over at PPT ikke bestemmer hvordan utfallet blir, men at deres vurdering blir lagt til grunn.

Har forstått at det er store forskjeller på kommunene rundt omkring.

Noen er strenger enn andre når det gjelder utsatt skolestart.

Lurer litt på om det har forkommet tilfeller hvor ekstrempremature ikke har fått innvilget dette, pga. modenhet innenfor normalen ? (5 år)

På en måte forstår jeg ikke hvordan de kan nekte ekstrempremature utsatt skolestart, fordi det finnes så mye forskning som taler for at de klarer skolekravene bedre når de får vente ett år.

(Dette gjelder først og fremst fra 3 - 4. klasse og oppover.)

Vi er iallefall veldig spente, skal holde dere som er intresserte oppdaterte.

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå har poden tatt testen hos PPT, og denne viste det at han var skolemoden.

Jeg hadde ventet dette resultatet, så det var ingen overraskelse.

Allikevel har det ikke rørt vår oppfatning av at han bør ha utsatt skolestart, selv om det paradoksalt nok er et vanskelig valg å ta fra vår side.

Det tror jeg gjelder for alle foreldre som er i samme situasjon som oss.

Vi må bare stole på magefølelsen vår.

Det er han det gjelder, ikke oss.

Vi tenker ikke her og nå. Vi tenker mange år fremover.

En god mestringsfølelse fra begynnelsen av, er viktig for god framgang og utvikling senere.

Nå gjenstår det bare å få svar fra PPT, hva blir deres anbefaling ?

Det skjer om ca. en uke.

Så vi er spente på svaret.

Vi vet at det er meget vanskelig å utsatt skolestart i vår kommune, og vi har det hele tiden i bakhodet.

Jeg har sagt til PPT at vi kommer til å anke saken om vi ikke får skolestarten utsatt.

Vet ikke om det har noen å si om utfallet, men håper det går igjennom ved første forsøk.

Vi kommer iallefall til å kjempe for dette.

Vi har hørt at hvis PPT er i tvil eller anbefaler utsatt skolestart, så er foreldrenes mening tungtveiende.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg er lærer på barnetrinnet og synes saken deres er veldig spennende. Fikk selv en ekstremt prematur gutt for 4 år siden som dessverre døde etter et døgn (uke 24). Det er grunnen til at jeg kikker innom disse sidene i ny og ne...

Jeg har ingen erfaring med prematurfødte elever i klassen, men jeg vet jo noe om de utfordringene disse barna blir født med i forhold til barn født til termin. Blant førsteklassinger kan elever født sent på året være langt mindre "skolemodne" enn elever født tidlig på året. Særlig har jeg sett dette hos gutter. Nå er det jo min jobb å tilrettelegge skoledagen slik at den passer for hele gjengen, men dette er nok realiteten og selvfølgelig en av utfordringene mine. Heldigvis jevner dette seg ut i løpet av noen år, men det kan absolutt ha en del å si for begynneropplæringen i lesing/skriving og regning.

Et dilemma: Dersom han begynner et år senere og dermed blir eldst i klassen og LIKEVEL får problemer faglig... Kan det bli en ekstra belastning for ham? Barn er jo opptatt av alder, og tildeler roller ubevisst. Dersom han ligger an til å få en del ekstra faglige utfordringer vil jeg da nesten synes det var bedre for hans del å kunne "skylde på" at han er yngst enn å måtte forsvare tittelen som eldst.

Siden jeg ikke kjenner gutten deres er det helt umulig for meg å kunne råde dere til annet enn å stole på magefølelsen. Kanskje dette er akkurat det som skal til for at barnet deres får tatt igjen litt av den tapte tiden i magen til mamman sin? Vi vil jo at barna våre skal ha best mulig utgangtpunkt for de utallige sider av livet!

Lykke til videre!

Skrevet

Takk.

Vi fikk utsatt skolestart, og det er vi glad for.

Det gikk lettere enn vi hadde trodd.

Det er som sagt ikke vært et lett valg for oss uansett.

Vi er veldig klar over at det finnes mange "men", også det som du skisserer her.

Vi velger allikevel å tro at dette vil være gunstig for han.

Det grunnlaget han legger i 1. klasse vil ha betydning for han resten av de videre skoleårene.

Begynner han med en dårlig mestringsfølelse allerede fra 1. skoletrinn, så tror jeg det vil forfølge han senere.

Motsatt vil god mestringsfølelse fra begynnelsen av, forme han til å bli mer robust i hva som møter han.

Det er dette som er fokuset vårt.

Han er skolemoden i dag, men det at han skule vært født i det neste skoleåret, er også avgjørende for vårt valg.

Det var dette som avgjorde PPT`s avgjørelse.

Dessuten la de også vekt på hva forskningen sa om ekstrempremature og skole.

Vi velger å ta alle "men" når de eventuellt skulle komme opp.

Gutten vår er til dags dato lite interessert i skolen, og snakker aldri om det.

Han vet hvem han nå kommer til å starte opp sammens med på skolen ( et par gutter i barnehagen), og vi har på følelsen av at det er helt greit for han.

Han skal gå ytterligere ett år i barnehagen, det positive er at de fysisk flytter avdelingen hans over på en større barnehage på andre siden av gaten.( samme barehage, men litt større forhold).

Det blir noe nytt, og det ser vi som positivt.

Kom gjerne med flere innspill.

Skrevet

Er glad på deres vegne. Nå er endelig prosessen avsluttet. Mine spådommer (har ingen glasskule, men,) :Om noen år har dere glemt at han ikke er jevngammel, og de andre på trinnet er i hvertfall ikke opptatt av det.

Jeg har aldri møtt noen som angrer på utsatt skolestart, men har møtt mange som angrer på at de ikke utsatte skolestarten. De fleste er bekymret for hva barnet skal synes når alle de andre begynner på skolen. Som regel har ikke barnet tenkt så mye over at det skal begynne skolen, det er jo også noe av problemet,,, umodenheten og den manglende skoleinteressen.

Lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...