=)Line Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Jeg skriver dette innlegget fordi jeg ønsker at flest mulig av oss gravide skal vite om dette. Jeg har lest om tilfeller her inne der den gravide har vært sikker på at hun kunne be om keisersnitt, men så ble det bestemt at hun måtte føde på vanlig måte (vaginalt). Det må være fælt dersom man er innstilt på keisersnitt, og så plutselig må omstille seg rett før terminen! Følgende er tatt fra denne linken: http://www.jordmorforeningen.no/tidsskriftet/artikler_tema05_8_3.htm Hvem bestemmer om en frisk kvinne med et ukomplisert svangerskap skal få planlagt keisersnitt om hun ønsker det? – Pasientrettighetsloven løser ikke dette spørsmålet, men gir kvinnen utvilsomt en rett til å medvirke til valg av forsvarlig forløsningsmetode. Dette framgår av lovens § 3-1. Det er også slik at kvinnen har krav på informasjon om de hva en fødsel innebærer, og om risikoer og eventuelle komplikasjoner knyttet til svangerskap og fødsel. Dette framgår av lovens § 3-2. Men det går ikke fram av loven at kvinnen har bestemmelsesretten i valget av forløsningsmetode. Om svaret på dette spørsmålet har en lovmessig forankring, ligger dette i helsepersonelloven § 4 som sier at helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med krav til ”faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp”. Dette innebærer at dersom det for eksempel foreligger faglige retningslinjer om at normal fødsel skal være førstevalg ved et ukomplisert svangerskap, skal det gode grunner til, faglig sett, for å velge en annen forløsningsmåte, in casu keisersnitt. Kvinnens synspunkter er et reelt moment som må inntas i den vurderingen som gjøres. Det er ingen lovbestemt ”rett til valg av forløsningsmåte”, sier Syse. Interesserte kan også lese: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=824249
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 Er nok riktig at det ikke er selvbestemt KS i Norge, men legene nekter ingen KS hvis de virkelig vil ha det.
Raych Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Det kommer helt an på hvilket sykehus du hører med. Vet at Riksen er veldig liberal i forhold til at kvinner får KS hvis de ber om det, uten at det egentlig må foreligge noen annen grunn enn at de ønsker det selv. St. Olavs i Trondheim opplever jeg heller ikke som spesielt vanskelig å få KS på, men det kan jo være at andre har andre erfaringer.
spurvemamma Skrevet 31. mai 2007 #4 Skrevet 31. mai 2007 Ja det varierer nok hvilket sykehus man tilhører. Jeg har søkt KS og håper å få det innvilget. Hadde haste ks sist på grunn av komplikasjoner og fødsel uke 28. Det var og planlagt pga placenta previa. Tror jeg får hetta om jeg plutselig får beskjed om at det ikke blir innvilget. Det hjelper nok ikke men jeg skal i så tilfelle be om at det blir journalført at det er helt imot mor sine ønsker. Dersom det skulle bli komplikasjoner ved vaginal fødsel og dette er journal ført -hvilke retter har man da ifht klage osv. Vet det hjelper lite da skaden allerede er skjedd men....
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #5 Skrevet 31. mai 2007 Men hva hvis man MÅ ha KS da.. Kan man be om narkose eller er det legen som bestemmer det også? (jeg måtte ha narkose da jeg fikk min første pga at jeg fikk panikk. Det var hasteKS så kanskje stresset rundt det hele gjorde meg ekstra redd, men jeg er i utgangspunktet livredd for KS jeg. Klarer ikke i min villeste fantasi å forstå hvorfor noen faktisk ønsker dette)
=)Line Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2007 Sunnyaugust: Man har uansett rett til å klage dersom det skjer uforutsette hendelser. I Norge har vi noe som heter Pasientskadeerstatningen. Det er dit man søker, og det er de som avgjør om pasienten skal få utbetalt erstatning. Erstatningen kan utbetales uavhengig om det faktisk er skjedd feil under behandlingen eller ikke. Anonym: Det er legen som bestemmer hvilke type anestesi også. (Altså narkose eller epidural/spinal). Men ikke gynekologen, anestesilege bestemmer dette. Og det stemmer at praksisen er forskjellig fra sykehus til sykehus. Noen gynekologer mener kvinnen skal få bestemme selv, andre holder fast på at legen bestemmer. Men altså, det er ingen lovfestet rett at kvinnen får bestemme..
Gjest Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 På Riksen gjør de alt de kan for at man ikke skal få keisersnitt. De kommer med alle mulige motargumenter, og overkjører deg fullstendig hvis du sier at du vil ha det... Tro meg, jeg har prøvd...
Gjest Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 Hvorfor i all verden skal en frisk kvinne med et ukomplisert svangerskap ta KS ??? Kjenner dere virkelig ikke til alle fordelene ( BARNETS, for det er vel i all hovedsak dette det dreier seg om, eller har vi mistet fokus fullstendig ?! ) ved en vanlig ( ja, vaginal, det er liksom bl.a. derfor vi har den...) fødsel, og alle ulempene ved et KS ? Blir både sjokkert og iritert når jeg ser så mange som ganske ukritisk er SÅ tilhengere av KS ! For å være litt banal og barnslig: hvis det var meningen at barnet skulle komme den veien, hadde vi neppe hatt en FØDSELSKANAL, eller hur ? Og skjønner dere virkelig ikke at i de fleste tilfeller der leger/jordmødre el.l. prøver å overtale til vanlig fødsel, så ligger det en helsemessig grunn/gevinst bak, ikke bare en persolig mening ? Det er bl.a. derfor vi har helsepersonell. De er utdannet til dette og har den kunnskapen og erfaringen dere ikke har, til å kunne ta en så viktig avgjørelse 100% på riktig grunnlag. Det er i allfefall "lurt" å ta ders råd og vurderinger med i betraktningen! Enhver operasjon innebærer en risiko for den opererte, var dere klare over det ? Og barnets lunger går ikke gjennom den normale og nødvendige prosessen det er å få presset ut fostervannet fra lungene, til overgangen til å kunne puste luft, ved et KS. Det er derfor det BEVISELIG er betraktelig flere barn som fødes ved KS, som plages i etterkant av luftveisplager/sykdommer. Dette er kun ett av de fysiologiske aspektene en bør tenke gjennom; det finnes veldig mange andre. Fordi, som sagt, barnet er ment å komme ut via fødselskanalen ! Jeg snakker selvfølgelig ikke om de som av forskjellige helsemessige årsaker MÅ, eller BØR ta KS. Jeg snakker om de som bare ikke "har lyst" til å føde vaginalt. Helt fullstendig tåpelig, kan ikke si noe annet. Et sykehus har heller ikke ubegrensede operasjonsressurser, så dersom du, som bare ikke vil føde vaginalt, ligger på opr.bordet under et KS, sammen med alle de andre som "foretrekker" KS, gjør at et hasteKS må vente litt - noe som garantert har og kommer til å skje, hva synes du/dere om det ? All øyeblikkelig hjelp er avhengig av en ledig operasjonssal og ledige leger/helsepersonell som kan utføre operasjonen. Jobber selv på sykehus, og vet så altfor godt hva som kan skje, når operasjonskapasiteten blir et livsviktig moment. Som anonym skriver over her; all den angsten og stresset runt et hasteKS kan enten øke, eller minskes ved at det finnes ledige ressurser, eller ikke. Tenk litt på det, i allefall. Ville jo trodd at en også tenker på hvorfor det er bedre for en baby å fødes vaginalt, men det virker som om tilhengerne ikke er i det moduset. Å bruke fødeslangst som et argument, er forståelig KUN dersom du har prøvd de metoder et sykehus el.l. har for å prøve å mestre nettopp dette, uten hell. Hvorfor i all verden skulle helsevesenet ellers sette i gang et så stort apparat, for å prøve å få flest mulig til å føde vaginalt ?? Med alle de begrensningene en har i dagens helsevesen ? For moro skyld ?!? De tenker på barnet, selvfølgelig! Fint at noen gjør det, liksom. Vet at jeg sikkert tråkker på mange tær akkurat nå, men dette bare MÅ sies ! Reager som dere vil, det gjør det ikke mindre sant,likevel. Beklager.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 31. mai 2007 #9 Skrevet 31. mai 2007 Enig i mye av det du sier Liten 007 I tillegg er en naturlig best for moren både i forhold til mestringsopplevelse og i forhold til å få tilbake kroppsfasongen sin senere, det letter ammestarten og ikke minst det er det vi er skapt for:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå