Gå til innhold

Bekymret over vekst.......noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble henvist til UL p g a sjekk av vekst og næringsopptak på babyen. Første gang mente legen at hun var 6% mindre i magen men det var ingenting å bry seg om. 14 dager etter var hun - 16% og 4 dager etter det igjen var avviket hele - 20%. Dette ble målt i forhold til hodet og lårben. Alle andre verdier og mål ser ut til å være korrekte men hun ser ikke ut til å legge på seg. Skal tilbake på fredag igjen for ny UL og CTG. Er nå bekymret for at jeg blir igangsatt... Den siste legen var veldig obs på å informere meg om at det kunne bli et raskt alternativ om hun ikke la på seg. Noen andre som har fått samme beskjed?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bekymrer meg også litt om dagen. Har mange muskelknuter på livmoren, og de kan visst om man er uheldig stenge for næringstilførselen til morkaka. Hadde sinnsykt vondt og ble undersøkt i uke 18-19. Da lå de visst greit til og smertene ga seg etter noen dager. Etter det har jeg kjent enda flere muskelknuter (4 stk) og var på kontroll-UL for to uker siden. Fikk en sånn dustelege som satt og stirret inn i skjermen og mumlet - "Nei jeg tror ikke det er noe å bekymre seg over " (TROR?!) osv. Og så klaget han over at han var ny og at apparatet var vanskelig å bruke. Dessuten klarte han ikke å finne to av muskelknutene, selv om jeg kan kjenne dem med hånda. Så jeg ble ikke helt beroliget. Og SF-målet mitt lå i øvre grense i uke 23, mens nå i uke 30 lå det midt på streken. Så da fikk fantasien min enda litt mer å more seg med.

PS! Vi er forresten like gamle, fra Oslo og har hund tydeligvis :)

Skrevet

Jeg har også fått beskjed om at frøkna er litt liten. Har visstnok stagnert i vekst. De tror kanskje morkaka har gjort sin misjon, og at hun ikke får nok næring. Du får tenke slik at de vet nok hva de driver med disse legene. Jeg er litt bekymret for at de vil la henne være der hun er, hvis hun ikke får nok næring. Er det ikke da bedre å få komme ut tenker jeg.... men men, som sagt vet de nok hva de driver med :)

Skrevet

Me hadde også et vekstavvik på -20% på sist UL-kontroll. Hu målte gjennomstrømmingen i navlestrengen og sjekka morkaka, men der var alt bra. =) Eg er 34 veker på vei, og må sei at veksten bekymrer meg ein god del. Sjøl om mi første også var svært liten, -15% ved fødsel og dette er nå 8 år siden, så bekymrer vekstavviket hennars likevel.

Me skal på ny UL-kontroll nå på tirsdag 4. juni, så det blir ekstra spennande å sjå om hu har vokst seg litt større og tatt litt igjen på vekta si og veksten. Me har låge ganske låg på symfyse-fundusmålet.

Koss ligge dåkke an på symfyse-fundus målet?

Er det mulig at de vil forløse hu før tida dersom det viser seg at hu ikkj ehar vokst betraktelig siden forrige kontroll som var i begynnelsen av mai? Har dåkke fått nåke informasjon om dette?

Skrevet

Hei taswe

Var samme svaret vi fikk. Var forresten innom føden i natt for jeg hadde kjent mye mindre liv i går enn tidligere men alt virket å være i orden. For vår del virker det nå som om legene begynner i bli enige om at hun bare er generelt liten. Tidligere var det at hun hadde for liten mage i forhold til resten. Skal tilbake for å sjekke på mandag.

I mitt tilfelle kan vekstavviket muligens skyldes for dårlig næringsopptak da jeg har en magesykdom som slo ut for en tid tilbake.

Ellers blir hun målt nesten for ofte for tiden visst. Det vil alltid være litt forskjell når forskjellige leger måler hele tiden. Men om hun ikke legger på seg kan jeg bli satt igang.

Skrevet

Eg merke eg tenke masse på detta nå føre UL-kontrollen på mandag, og godt at det ikkje e lenger enn te mandag å vente. Skal snakke med hu damå igjen då om detta avviket, og ringe legen min for å forklare han ka hu sa. Eg vil for all del at det ikkje skal var nåke gale, og alle funksjonar e som de ska har eg fått beskjed om.

Eg hadde blødning i 11.veke pga foranliggende morkake, og min søster mista si jente fordi morkaka løsna på overtid, så eg er ekstra redd når det kommer til mulig feil på morkaka. Og siden eg allerede har blødd pga den, føler eg meg slettes ikkje trygg..

Håpe og krysse fingrane for at hu har lagt på seg og vokst bra siden sist kontroll, men eg tvile egentlig på det. Har fremdeles ikkje den store magen, og det er ikkje så stor forskjell på magen på 3-4 veker.

Skrevet

Hei.

Jeg bekymrer meg også mye for bebyens vekst. Vi fikk beskjed om at han har 7 % vekstavvik. Var på ultralyd i uke 30 og da var han 1400 g og i uke 32 var han ca 1800 g. Så han hadde vokst fint, følger sin kurve under feltet. Magen min er liten, og jeg begynner bli litt lei av å høre alle si at jeg har liten mage.... i alle fall når jeg vet at babyen også er mindre enn han skal. skal tilbake på ultralyd 13 juni (uke 35)... er kjempe spent på resultatet. håper bare han ikke har falt ytterligere i vekst..... har dyptliggende morkake som fungerer fint, men bekymringene vil ikke ta slutt.....

Skrevet

Heisann:)

Ble selv henvist til KK for vekstestimering. Jenten hadde ikk evokst på 3 uker...symfysemålet hadde flatet helt ut:\

De har enda ikke tatt kontakt fra KK da, så sitter her å e litt småbekymret ja...Kommer til å ringe selv til uken hvis eg ikke hører noe.

Ble igangsatt med førstemann, så håper å slippe det denne gangen..

Ønsker deg masse lykke til ihvertfall:)

Skrevet

Har det nøyaktig på samme måte som deg! Jeg har termin 18. juli, i uke 31 var babyen ca 1500g og i uke 32 var h*n ca 1800. Vi fikk også beskjed om at så lenge h*n følger sin egen kurve er det ingen fare. Det blir nok en liten baby, men det går helt fint så lenge den vokser og legger på seg. Skal på ny UL 12 juni, spent på den. Men SF-målet følger kurven fint og jeg er egentlig ikke så bekymret for vekten til babyen nå. Har en fra før som ble tatt med KS i uke 37 1/2 og hun veide da 2740. Denne ligger nå på akkurat samme kurven. Så jeg er nok bare en av de som får små barn av en eller annen grunn :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...