Gå til innhold

student og økonomi....

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter her og regner på økonomien til høsten.. blir student igjen, etter ett år m permisjon. håper jeg klarer meg uten å ta opp mer studielån.. har fått 80% bhg, og leste at man får kontatstøtte etter hvor mange timer bhg plass barnet har. hvor mange timer ca utgjør 80%? kommer jeg til å klare meg på os, bidrag, barnetrygd og forhåpentligvis bostøtte når jeg blir student igjen? har jo huslån og synes det er mye utgifter! har veldig lyst på jobb, hvor mye kan jeg tjene uten at det går ut over os? selv om jeg dør etter å kunne jobbe igjen, kan jeg jo ikke bare plassere han i bhg dagen lang, vil jo være 100% student og tar en dag fri i uken for å kunne være hjemme med han. uff, går dette? har hatt foreldrepenger og os, og det har gått greit, men vet ikke hvordan det skal bli å bare få os, føler meg tvunget til å ha dårlig økonomi.. hørt om utdanningsstønad, hvor mye er det på? trenger litt råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynner å studere til høsten, da får jeg OS, bostøtte, småbarnstillegg, stipend/lån, barnetrygd, barnebidrag, dekt 64% av bhg og utdanningsstønad. Da kommer jeg vel ut på nesten 24000 i mnd, noe som ikke er så verst da. Den utdanningsstønaden er hjelp til å betale bøker, materiell og semesteravgift mener jeg.

Skrevet

utdanningsstønad er til og dekke bøker og reiseutgifter for at du skal kunne komme deg til skolen.

det er ikke et beløp du får i måneden.

vil du jobbe eller ikke?

du spør hvor mye du kan jobbe, men sier samtidig at du ikke har noen planer om og gjøre dette fordi du vil være der for barnet.

Skrevet

jeg vil jobbe, men lurer på hvor mye jeg kan tjene uten at det går ut over os. hvis jeg ikke tjener noe særlig på det, og kommer til å ha dårlig samvittighet pga han, er det kanskje ikke så tilfredstillende å jobbe kun for min egen del. virker som om folk her inne tar alt i verste mening, og er ute etter å hakke på hverandre med en gang. kjedelig. så hvis jeg skal la vær å lufte tanker og kun stille spørsmål, spør jeg enkelt og greit: hvor mange timer pr uke er 80% bhg? og, hvor mye kan man tjene uten reduksjon i os? og tilslutt, noen som har "klart" seg som student uten å ta opp studielån? :)

HI

Skrevet

Venninna mi har ikke studielån og klarer seg bare godt, men hun har ikke noe lån da.

Skrevet

hei jeg er student og har kun os,biddrag,barnetrygd og klarer meg ok, vi har ikke råd til altfor mye men det som trengs.... men nå har ikke jeg lån da...

Skrevet

Du kan tjene litt over 30tusen i løpet av en 12 måneders periode uten at det berører overg.stønad. Men du må si ifra til trygdekontoret hvor mye du kommer til å tjene, selv om du ikke overstiger denne grensa. Hvorfor, vet jeg ikke, men jeg fikk i hvertfall klar beskjed om dette av min saksbehandler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...