Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #1 Skrevet 30. mai 2007 spør her inne for her kan jeg være anonym. noen som kan legge det ut på skravle for meg? jeg trenger virkelig hjelp.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 Ta kontakt med økonomisk rådgiver i kommunen din, der vil de være behjelpelig med alt som har med gjeldsordning... Har selv gjort det og det var en lettelse og få andre til å ordne opp i problemer som jeg har rotet meg borti og vet lite om.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #3 Skrevet 30. mai 2007 Det kommer litt an på hva du lurer på ang gjeldsordning. En offentlig gjeldsordning går gjennom namsmannen. Det finnes faste satser som du skal ha å leve for i måneden, all inntekt utover dette (inkl bonuser, feriepenger, tippegevinster, ev. arv osv) vil bli fordelt til dine kreditorer. En gjeldsorning vare vanligvis i 5 år, men kan i spesielle tilfeller vare fra 3 til 10 år. Etter gjeldsordningsperioder utløper vil restgjeld til kreditorer slettes. Det er ganske strenge kriterier for å kvalifisere til å få en offentlig gjeldsordning, og du kan kun ha dette en gang i livet. Du kan ta kontakt med namsmannen i din kommune for å finne ut hva som må til for å kvalifisere. Du kan også som den andre anonyme sier ta kontakt med økonomisk rådgiver i kommunen (ligger vanligvis under sosialkontoret) som kan hjelpe deg å få i gang en utenomrettslig gjeldsordning. Økonomisk rådgiver hjelper deg å få oversikt over alle inntekter, utgifter og gjeld, og kontakter kreditorer for å inngå avtaler som dere begge kan leve med. Ut ifra hvordan din situasjon er, så kan de f.eks. søke om reduserte renter, frys av gjeld i en periode, reduksjon i beløp etc. Økonomisk rådgiver vet hvilke avtaler som kan inngåes, og du slipper ikke minst å ringe rundt og forhandle med kreditorene selv. Det kreves også ofte at du har prøvd å inngå en utenrettslig gjeldsordning før du kan søke om offentlig gjeldsordning. Håper dette svarte på noe av det du lurte på. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på, jeg er stort sett innom bim en gang til dagen iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå