Gå til innhold

Fedrekvoten overført til mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått fedrekvoten overført til mor, og hva var årsaken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann er sjømann med seilingsperiode på 10 uker ute, 10 uker hjemme.

Da vi fikk første barnet i 1999 søkte vi ikke. Vi hadde hørt at det var så å si umulig å få innvilget. Han tok ut fedrekvoten i friperioden. Han fikk da ikke lenger tid hjemme, men fikk 4 "pluss" uker som han da på en måte fikk egentlig utbetalt senere. (de regnet ut pluss/minus dager ca en gang i året eller annet hver år) Men han fikk bare 80 % lønn de ukene han hadde fedrekvote (jeg hadde 80 % da), så teoretisk kunne vi endt opp dårligere betalt enn om han ikke tok ut fedrekvote i det hele tatt (siden han likevel var hjemme...). Men han endte opp på plussdager.

Da vi fikk neste barnet 1 1/2 år senere søkte vi om å føre over til meg. En hadde sagt til oss, etter å ha hørt at vi på en måte tapte på å bruke fedrekvoten, at det ikke ville skade å søke. (i å med at vi fikk "utbetalt" lenge etter selve fedrekvoteperioden fikk vi faktisk mindre utbetalt den tida enn om han ikke hadde tatt noen ting) Det verste som kunne skje var jo et nei... Men vi fikk innvilget.

Da vi fikk siste barnet i 2004 søkte vi igjen, med samme grunn, og henviste til at vi fikk det sist. Men nei da.... Den gangen fikk vi ikke.... Selv etter mange tlf hit og dit fikk vi avslag. Det ble sagt at han kunne ta fedrekvoten i perioden han skulle være ute, men det påvirker selvsagt den som avløser han. Da ville vedkommende måtte være ute i 14 uker i stedet for 10, og det er jo ganske urettferdig (er jo ikke hans skyld at vi fikk barn....hehe). Eller så måtte min mann bytte båt, og det er ikke alltid like enkelt.

Måten det til slutt ble løst var at han tok fedrekvote mens han likevel var hjemme og fikk penger fra trygdekontoret og arbeidsgiver samtidig (på grunn av at det ikke er ferie han har når han er hjemme, men en slags avspasering så da var det lov). Men dette skjedde kun etter vi involverte forbundet, og hadde mange tlf til trygdekontor, rederi osv...

Så det var langt fra enkelt....

De skal visst ha blitt strengere med overføring til mor. Meget spesielle tilfeller. Ta kontakt med trygdekontoret og høre, men det er og veldig avhengig av saksbehandler. Er VELDIG få sjømenn her vi bor, så med nye saksbehandlere hver gang som ikke har vært borti noe lignende ble det litt tilfeldigheter her....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...