Gå til innhold

Hvor lange støttestrømper??


betty74

Anbefalte innlegg

Har begynnende åreknuter, spesielt bak på lårene. På apoteket sa de at korte strømper gjør samme nytten som lange. Det virker ikke logisk, er det riktig?? Hva bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har både korte (knestrømper) og lange (til midt på låret). Synes de lange er mest behagelig å ha på. Merker ingen spesiell forskjell på funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at korte strømper kan gjøre like god nytte som lange:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ER støttestrømper??

Hvor selger de disse?

Og når skal jeg bruke det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttestrømper brukes til å forebygge åreknuter og fåes kjøpt på apoteket. Hvis du gentisk sett er disponert for åreknuter ( se på din mor og mormor) kan det være lurt å bruke støttestrømper. åreknuter er ikke mye stas. Også hvis du begynner å få åreknuter /blodutredelser på bena, kan dette være noe å prøve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekket med Medicus Plesner mht priser og typer støttestrømper. Det er jo SKAMMELIG dyrt. Jobst støttestrømpe klasse 2 (som er for de som har åreknuter) koster ca kr. 300,- for knestrømper og ca kr 750,- for lårstrømpe. elt kriminelt. På apoteket er de billigere, men jeg mistenker at det bare er klasse 1. Klasseforskjellen har visst noe med effekten av trykket som strømpen utøver på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttestrømper er også veldig lurt å bruke får å forebygge mot hovene ben.... Veldig lurt å bruke nå på sommeren, sitt med bena høyt så ofte som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått er det kompresjonsstrømper som selges hos Medicus Plesner. Dette er strømper hvor man får målt ankel, legg og lår for å være sikker på at man får rett trykk på de rette plassene. Denne typen strømper finnes i både klasse 1 og klasse 2.

 

Jeg har aldri kjøpt "vanlige" støttestrømper på apotek, så jeg vet ikke hvordan disse fungerer, men jeg vil på det sterkeste anbefale Jobst (har selv tre typer, to i klasse 1 (både i beige og sort) og én i klasse 2)! Folk må selvsagt selv vurdere hva de prioriterer å bruke penger på, men for meg var det ingen tvil!

 

Veldig ofte er det sammenheng mellom pris og kvalitet, og jeg tror Medicus Plesner vet hva de holder på med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har så mye vann i kroppen at jeg ikke får på meg støttestrømper jeg:/ kjipt siden jeg har 3 par liggende..

jeg bruker de korte (når jeg får de på meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du dine støttestrømper? Vanlige apotek har ofte ikke det beste utvalget. Jeg er selv ganske stor, men fikk kjøpt meg passende støttestrømper hos Medicus Plesner. Disse tilpasses etter størrelse på ankel, legg og lår.

 

Et poeng kan ofte være å ta på seg strømpene _før_ man står opp om morgenen (altså mens man fremdeles er i senga). Funker dårlig om man skal dusje, dog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert, men det selges jo Jobst på Apotekene, riktignok kun klasse 1. De er uhvertfall billigere der enn hos Medicus Plesner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg aldri hatt inntrykk av at Medicus Plesner var en billigbutikk, heller tvert om, men likevel. Er du sikker på at samme type strømpe er billigere hos "vanlige" apotek enn hos Medicus Plesner?

 

For eksempel kostet mine lår-strømper, klasse 1, i underkant av 400 (om jeg ikke tar helt feil) hos Medicus Plesner. Mener du denne typen strømpe er til salgs hos alle vanlige apotek for en lavere pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fra apoteket ble for svake for mine ikke så pene ben. Jeg dro på Medicus Plesner, der tok de mål og fant riktig størrelse og kompresjonsstyrke. De når langt opp på låret siden jeg har fått en åreknute der. Strømpene kostet 732 (!), men føttene har ikke blitt værre siden jeg begynte å bruke de. Det er et slit å få de på, men behagelige å bruke. I går måtte jeg bruke de gamle fra apoteket siden de andre var på vask. De var like slappe som vanlige strømper i forhold! Dersom en ikke har fått noen åreknuter, men bare vil bruke strømper forebyggende, er de fra apoteket bra, mener jeg. Men dersom det blir værre kan det nok lønne seg å få noen tilpasset på Medicus Plesner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotek1 har både kl1 og2 fra jobst. Kl2 er mest beregnet på dem som har vært operert for åreknuter eller har store problmer med åreknuter... Klasse 1 koster ca 300 for kne og 400-500 for lår. De gjør samme nytten for kompresjonen sitter først og fremst i anklen.. Mer en smakssak tror jeg om man velger kne eller lårstrømper...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...