Gå til innhold

For høy blodprosent, noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var hos legen i går og fikk vite at Hb hadde steget fra 12,1 til 13,9. (er 37+4) Det er vel helt gal vei?? Siden plasmamengden øker mer enn de røde blodlegemene burde vel Hb gått ned under svangerskapet.

Jeg var på laboratoriet etter legetimen, så legen fikk ikke sagt noe om det. På helsekortet står det helt nederst at Hb over 13,5 er en komplikasjon i svangerskapet.

Er det noen som har opplevd noe liknende? Er det noe jeg kan gjøre selv for å senke blodprosenten?

Takk for alle svar, er litt bekymret...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ta jern er det eneste jeg vet om...

Skrevet

Hjelper det å ta jern for å senke blodprosenten? Trodde jerntilskudd var med på å øke hemoglobinet i blodet jeg... Og jeg vil jo senke det... Har lest om fare for blodpropp i morkaken osv, høres skummelt ut!

Skrevet

Du har helt rett. Og nei, jeg har ingen råd til deg. Har du forsøkt å spørre legen din? Ring, da vel.

Allerede i kveld kan du prøve å søke på "høy blodprosent" på www.google.no og se om du får noen treff. Eventuelt "høy blodprosent" og "tips" eller "råd".

Skrevet

Unnskyld, tenkte omvendt jeg.. Hadde nok ringt legen min i morgen hvis jeg var deg, for å høre..

Skrevet

Har også høy blodprosent (13, 6-uke 31)og det skal vel ikke være helt gunstig for blodstrømming gjennom morkaken, min baby er ganske liten og mest sannsynlig pga dette. Du må ikke finne på å ta jerntilskudd, det er for de med lavt blodprosent!!! Tror ikke det er noe å gjøre for å senke det, legen min sa ihvertfall ikke noe om dette..

Skrevet

Overhydreing vil senke blodprosenten..... Men tror det må ganske store mengder væske til...

Ser ofte et fall i Hb på sykehuset når vi gir mye (litersvis) væske i.v.

Skrevet

Jeg skal nok ringe legen min first-thing i morgen. Hun dama på laboratoriet sa faktisk: "næmenn så flott da, blodprosenten din har jo økt masse, det er ikke hver dag man ser i et svangerskap!" Skummelt...

Jeg leste at man kan få forhøyet Hb av å drikke for lite. Det er jo i grunnen ganske logisk siden plasmamengden i blodet også gjenspeiler væskemengden i kroppen. Så frem til i morgen skal jeg drikke masse og prøve å tisse så lite som mulig. Hehe... Som om jeg klarer å tisse mindre enn 4 ganger om natten med lillemann oppå blæra...

Jaja, får håpe legen har noe lurt å si!

Skrevet

Å ta jern er for å øke blodprosenten, ikke for å fortynne blodet eller senke blodprosenten!

Skrevet

Her går visst innleggene litt om hverandre:) Drikke mye=overhydrering ja...:)

Skrevet

hm... tror du opererer med litt ulik hva som er bra og ikke jeg.. Jeg hadde blodprosent på 14 i ke 22 og 13,6 nå i uke 39, de på legekontoret sa det var bra.. ikke vet jeg.. Når jeg fikk 14 i uke 22 sa jordmor at dette var litt høyt og at det burde gå ned ende.. Men når legen sier 13,6 er bra må man jo bare tro på det.

Skrevet

Drikk mye vann! Høy blodprosent kan være tegn på at du er dehydrert, altså litt "tørr" i blodet. Da blir jo prosentandelen røde blodlegmer stor i forhold til total blodmengde.

Vi ser ofte på pasientene våre at de har høy blodprosent når de er tørre. Som hun sier over her synker blodprosenten ved å gi væske til disse pasientene. Det kan bedre gjennomstrømninga i morkaka.

Skrevet

Blodprosenten din er ikke for høy, den er helt normal:)

Skrevet

Uff nå ble jeg litt bekymret etter å ha lest påLommelegen. Jeg har hatt høy Hb gjennom hele svangerskapet. Det høyeste målt til 15.1.

Er nå i uke 31. Skal til kontroll med ultralyd neste uke pga av dette men trodde ikke det kaltes risiko svangerskap..

Skrevet

Vet ikke om det stemmer, men dama på laboratoriet sa at stigende blodprosent kunne være et tegn på svangerskapsforgiftning. Ble litt overrasket over det hun sa, for jeg har aldri hørt noe om blodprosent i forbindelse med s.forgiftning.

Skrevet

da jeg var på kontroll fikk jeg beskjed om at normalen lå mellom 11 og 16. Kom en under 11 burde en begynne med jerntabletter. Jeg aner ikke hva en gjør om det blir for høyt, så det må en vel google litt på og hvertfall ta opp med legen. Jeg var ikke klar over at kom en over 13 så var det for høyt når en går gravid. Jeg trodde det var en kjempebra plass å ligge siden det er ganske normalt at det synker når en er gravid. Men det er klart at får en beskjed om at det er litt høyt så får en forholde seg til det siden det er fagfolk som sier slikt..... jeg ligger stort sett på 11 så bekymrer meg ikke for mye. Tar noen jerntabletter innimellom og spiser brokkoli og leverpostei=)

Gi en lyd i morgen om legen gir noen råd om hva en kan gjøre for å få det ned da;)

Skrevet

Jeg var til kontroll hos jordmor i dag og ba om å få tatt blodprosenten, da de bare hadde tatt den en gang tidligere, helt i starten av svangerskapet. De målte den til 11,6 og da spurte jeg hva det betydde. Hun sa at alt mellom 10 og 13 var normalt. Over 13 er ikke bra da blodgjennomstrømningen/sirkulasjonen til morkaka ikke er optimal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...