AnnCoglillepinky=) Skrevet 30. mai 2007 #1 Skrevet 30. mai 2007 Har ikke fått vært med på svangerskapskurs. Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har tatt meg tid til det, men det er travelt på våren når man er student... Har meldt meg på omvisning på føden, men er det noen som har noen bøker eller noe å anbefale når det gjelder fødselen? Og er det noe spesielt man får greie på på disse kursa som går ann å tilegne seg på andre måter? Vil jo gjerne være litt forberedt. Gruer meg ikke, så den delen har ikke vært noe problem. Men når han kommer, så kommer han vel? hehe. Man kan vel ikke gjøre noe galt selv om man ikke har vært på kurs...?
lengter daler ned i skjul... Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 jeg har heller ikke vært på svangerskapskurs. Tror ikke man gjør noe galt nei. har hørt fra andre som ikke har vært det, at man får veldig gode instrukser av de som er med under fødselen )
AnnCoglillepinky=) Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. mai 2007 ok. det var bra blir litt nervøs nå på slutten...
@nita+Sebastian Skrevet 30. mai 2007 #4 Skrevet 30. mai 2007 Har du ikke fått en sånn svangerskaps bok av legen din i begynnelsen av svangerskapet. Der står det jo en del. Ellers har biblioteket det meste av den ypen bøker )
AnnCoglillepinky=) Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. mai 2007 svangerskapsboken har jeg fått tenkte sånn mer spesifikt på fødselen. Får ta en tur på biblioteket og sjekke
Gjest Skrevet 30. mai 2007 #6 Skrevet 30. mai 2007 De har et tilsvarende hefte som heter fødselsboken eller noe slikt. Ellers så har jeg stort sett hørt fra venner og bekjente at disse kursene var litt oppskrytt. Når fødselen først er i gang er man gjerne ikke i stand til å huske så mye av dem uansett. Man tar det som det kommer, rett og slett. Så jeg er ikke så bekymret over at jeg ikke har vært på kurs. (har ikke vært til jordmor heller ... Trondheim er virkelig ikke byen når det gjelder svangerskaps-omsorg (eller hva det heter)...).
*fødeklar*harepus 10.06.07 Skrevet 30. mai 2007 #7 Skrevet 30. mai 2007 jeg har vært på svangerskapskurs.. de pratet om fødselsprosessen, åpningsfasen osv. om hva av smertestillende man kunne få og om amming, og omvisning på føden.Dette kan man ha en vanlig time med en jordmor eller legen om. og omvisninger er det på alle sykehus.
Gjest Skrevet 30. mai 2007 #8 Skrevet 30. mai 2007 Jeg har heler ikke vært på svangerskapskurs forrige gang jeg gikk gravid, og følte jeg ikke gikk glipp av noe fordet. Fødselen gikk fint, og kroppen vet hva den skal gjøre. Jordmor veileder deg også underveis i fødselen. Skal på kurs denne gangen, derimot. Men det er mest fordi det er min samboers første barn..å det er mest for hans skyld jeg drar.
april-nurk på vei=) Skrevet 30. mai 2007 #9 Skrevet 30. mai 2007 Godt å høre at det ikke bare er meg som ikke har fått kommet meg på kurs. Da jeg hadde tenkt å melde meg på var det ingen kurs/temakvelder ved helsestasjonen jeg går på Så da ble det ikkenoe av. Går vel bra for det tenker jeg..Blir nesten ikke tid nå, termin om fem dager.....weeeeeeee
tolle Skrevet 30. mai 2007 #10 Skrevet 30. mai 2007 Jeg var ikke på svangerskapskurs med min første, og jeg klarte det fint. Skal ikke denne gangen heller. Tror faktisk jeg er glad jeg ikke gikk på kurs. Ikke leste jeg noen bøker heller. Ville ikke lage meg noen forestilling om hvordan det skulle bli. Jeg er så fæl til og forestille meg de store oppevelsene, og da blir forventningene mine store også. Jeg visste jeg skulle føde, hvor jeg skulle føde, og at det er dyktige folk der. Jeg fikk en fantastisk fødselsopplevelse. Tror det hadde med at jeg ikke forventet noe. Forventet bare at de skulle gjøre jobben sin. Og de gjorde en fantastisk jobb. De passet på både meg og min samboer og ledet oss gjennom alt.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #11 Skrevet 30. mai 2007 jeg har heller ikke vært på svangerskapskurs, for her i tromsø mener de at de som er 23 år er for gamle... hvertfall det jeg fikk vite. meeeen klarer meg nok godt likevel:)
Mamsebamsen Skrevet 30. mai 2007 #12 Skrevet 30. mai 2007 Jeg ville gjerne gå på kurs, men fikk beskjed om at noe slikt fantes ikke i Tromsø... Så da har jeg istedet lest alt jeg kom over om fødsel på nettet, og 2-3 bøker jeg fant på biblioteket. Synes Gro Nylanders bøker er veldig opplysende, de legger vekt på at ting skal foregå mest mulig naturlig og på barnets premisser. En annen som heter "Fødsel - kraft og kjærlighet" er også meget bra, og tar blant annet for seg forskjellige fødestillinger som er hensiktsmessige på hvilke stadier i fødselen. Begge omhandler også smertelindring. Jeg har bedt samboer om å pugge bøkene, regner med jeg har glemt alt når jeg sitter i situasjonen;-)
MaryluogAdrian Skrevet 30. mai 2007 #13 Skrevet 30. mai 2007 Jeg har vært på svangerskapskurs og det var ikke så mye jeg lærte der som jeg ikke kunne fra før. Det var et lite ammekurs som jeg lærte mye fra,siden jeg er førstegangs kan jeg ikke mye om det. Ellers dro vi på kurset mest fordi gubben ville dra. Det er fint at de også får mulighet til å lære seg hva som skjer under fødselen. Jeg husker ikke alt jeg leser om det og det blir ikke det samme om jeg forteller hva som skjer når jeg ikke har opplevd det selv. Han syns han lærte mye av det kurset,mens jeg hadde hørt det meste fra før. Det er et bra tilbud hvis du vil lære typen masse nyttig
minimegogtrollet Skrevet 30. mai 2007 #14 Skrevet 30. mai 2007 Jeg har også vært på svangerskapskurs, og fikk mye glede ut av det. Jeg er førstegangsfødende og derfor usikker på mye. Men, som mange andre også skriver her, finnes mye informasjon i bøker og en kan snakke med lege og jordmor! på sykehuset kan jo alle komme på omvisning også.. I ettertid får vi nok mye hjelp med amming fra sykehuspersonalet kan jeg tenke meg-- Likevel er jeg glad jeg hadde sjansen til å få med meg eit kurs sammen med samboer:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå