~~DoraDora~~ Skrevet 30. mai 2007 #1 Skrevet 30. mai 2007 Fikk melding fra moren til stebarnet mitt i går kveld, om at på fredag som kommer så skal jenta i selskap til ei venninne.Moren skriver at vi må kjøre jenta til selskapet ( hun kommer til oss klokken 19, og skal være i selskapet klokken 20), og hente henne igjen (klokken 22). Mannen min svarer at han ikke har mulighet til dette, fordi han må være hjemme med våre småbarn, fordi jeg skal på kveldsvakt. (jeg har jo da også bilen...). Han skrev så at det jo egentlig ikke er mye vits i at jenta kommer hit, når hun ikke skal være her den kvelden allikevel. Og at hun da heller kan komme lørdagen, og bli til søndagen. Da ble moren skikkelig forbanna, og skrev ei stygg lekse tilbake.... om at han er en jæv... drittsekk som ikke gidder å stille opp for ungen osv... Mannen min ble skikkelig provosert av henne, og svarte at han ikke kan legge alt til sides, og kun prioritere denne jenta de helgene hun skal være hos oss... ( Det er faktisk første gang det har hendt at vi ikke kan kjøre, og hente henne når hun er hos oss...). Det endte med at han skrev at jenta selv får velge om hun vil komme her fredagen, eller om hun vil gå i selskapet og heller komme hit lørdagen... Moren sluttet av med å skrive : HUN KOMMER IKKE TIL DEG DENNE HELGEN !!!
*Lissi* Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 Vel, da kan hun vel komme neste helg? Kan dere ikke kjøre, så kan dere ikke kjøre... Er jo ikke mer å si om den saken. Er det noen mulighet at bio mor kan levere og hente fra selskap. For deretter å levere henne til dere klokken 22.00?
Travelmor Skrevet 30. mai 2007 #3 Skrevet 30. mai 2007 Vi står stadig vekk oppi det der, men fra motsatt kant. Vi har veldig aktive barn som vi kjører hit og dit nesten hver eneste ukedag. Vi har en fridag:-) Dette slipper far helt unna, tror ikke han tenker over hvor mye tid både jeg og min mann, barnas stefar bruker på dette. Derfor blir jeg lettere amper dersom han ikke kan kjøre og hente på sine helger. Barna driver med lagidrett. Da kan man ikke bare kutte ut å komme på kamper. Skjønner godt det med kveldsvakt, men da må man si det som det er til barnet: " Det må du droppe. Det blir for seint ut for de små". Det blir helt feil om moren, som sikkert kjører mer enn nok som det er, holder fram med å kjøre i faren sine helge. Det kan fort bli en stygg uvane når hun heller burde slappet av. Dessuten korter det jo farens samvær.
ana baroma Skrevet 30. mai 2007 #4 Skrevet 30. mai 2007 Mor kan jo ikke avtale at datteren skal i selskap når det hun skal til far? Når invitasjonen kommer, så må hun kontakte far for å spørre om det er OK. Som jeg sier til stesønnen min; du kan ikke få med deg alt selv om du gjerne vil:) Og sånn er det bare, og sånn hadde det vært om han hadde bodd her også!
~~DoraDora~~ Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. mai 2007 Moren har sagt klart fra om at det ikke er mulig å bytte helg. Det vil hun ikke. Sånn jeg selv ser saken, er at når det gjelder våre egne barn, kan vi selv bestemme når vi vil stille opp med kjøring etc. Det er ingen som kommer og kaller oss drittsekker ol. dersom vi sier til våre egne barn at i dag kan ikke vi kjøre deg... Er det virkelig rettferdig at noen skal blande seg inn i hva vi gjør? Jeg mener at vi selv bestemmer hva som skal skje de helgene stebarnet er her. Vi har bestemt oss for at dersom moren velger å holde jenta hjemme, så får hun bare gjør det. Men vi synes det er utrolig sleipt av henne. Synes faktisk jenta bør få velge selv. Dersom det er ¨å viktig at jenta skal komme først, så kan hun vel kjøre henne selv. Det er forresten mange som ikke har mulighet til å følge opp barna sine, når det gjelder absolutt alt. Feks pga at de må jobbe, eller har andre barn, slik at de må "fordele" seg litt. Det var ganger jeg som barn måtte ta bussen på trening, fordi faren min skulle kjøre broren min på kamp. ( Min mor hadde ikke sertifikat...). Da var det ingen som blandet seg inn, og kalte ham drittsekk. Synes faktisk en del biomødre går altfor langt, og blander seg inn i ting de egentlig ikke har noe med. Blir så provosert mange ganger...
~~DoraDora~~ Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 30. mai 2007 Helt enig!!! Det er jo det vi forklarer våre egne unger. at de ikke kan være med på alt. Men men det er visst egne regler som gjelder for skilsmisseunger... ( Er det rart disse ungene ofte føler seg annerledes/utenfor?)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 30. mai 2007 #7 Skrevet 30. mai 2007 Personlig, så synes jeg at det er opptil dere om det passer for stebarnet om hun kan gå i bursdag eller ikke. Det er deres helg og det har ikke biomor noe med.. Jeg har stedatter selv og om hun blir bedt i bursdag til noen venner som bor likeved oss, så spør vi moren om hun kan gå.. Det kan ikke vi bestemme..
freebird Skrevet 30. mai 2007 #8 Skrevet 30. mai 2007 Moren min drev også og planla aktiviteter for meg i min fars helger like etter skilsmissen. Faren min ble drit forbanna og satte foten ned, moren min skjønte fort at det ikke var greit å holde på sånn. Han sa klart i fra til mamma at den lille tiden han hadde med barna sine ville han råde over selv, det er hans rett. Kan ikke mannen din snakke med datteren sin direkte når sånne situasjoner dukker opp? Han kan jo enkelt forklare at han er "låst" med de små barna og uten bil, det sier seg jo selv at han ikke kan hente henne. Så kan han gi jenta valget om å droppe selskapet, eller å komme dagen etter. Men det er ikke noe alternativ å droppe hele helgen bare pga fredag kveld, han må jo la datteren få vite at hun er ønsket og at han vil se henne den tiden som er til rådighet. Faren MÅ sette foten ned når mor er så til de grader urimelig, det er IKKE ok at hun ødelegger en hel helg bare fordi far ikke kan stille opp EN gang!! Æsj, kjenner at jeg hisser meg sånn opp når jeg hører om sånne mødre, enda jeg vet at min mor var like ille noen ganger. Ikke la henne ta seg til rette og få far til å vise at han faktisk prioriterer datteren ved å ikke la mor sabotere!
*-* Skrevet 31. mai 2007 #9 Skrevet 31. mai 2007 Hos oss så er det alltid de som har ungene som avtaler og ordner aktiviterer for den perioden. Mor prøvde å avtale og organisere for oss i starten, men det er heldigvis bedre nå. Skjer det så må vi bare si fra. Dere burde lage en avtale om at dere får beskjed om hva som eventuelt skal skje når jenta er hos dere, så får dere avtale det praktiske og vurdere hva som er mulig sammen med jenta. Mor kan faktisk ikke oppføre seg som om hun er sjef for flere familier og gi kommandoer i hytt og pine. Da møter hun også barnslige fedre og stemødre som ikke gidder å strekke seg noe som helst etterhvert .. Tror kanskje det viktigste er at man gir signaler om at man gjerne vil prøve å løse det til det beste, slik at ikke alle går i vranglås på alle kanter. Men kan ikke ting løses så kan det ikke, ingenting mor kan kjefte for det. I dette tilfelle kunne vel jenta for det første dra rett i bursdag uten å dra til dere først? Er det en god venninne kunne dere kanskje høre om hun kunne sove over hvis ingen kan hente henne? Hvis det ikke er så langt unna kunne det hende at noen av de andre foreldrene gadd å svippe henne bort til dere, eller dere kunne velge å bruke en hundrelapp på taxi. En sjelden gang kan det lønne seg å kjøpe seg ut av en håpløs situasjon hvis det ikke er altfor for dyrt... Hvis ingen av delene går så må hun jo velge - komme til dere fredag uten fest eller lørdag med fest. Men helt uaktuelt at moren skal bestemme at hun ikke kommer til dere i det hele tatt, hva er det for noe tull! Jeg ville snakket med jenta direkte hvis jeg var dere, så hun skjønner problemet og at dere gjerne vil løse det hvis mulig.
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 høres ut som en meget barnslig bio mor, og en del sjalusi... gusj.. håret i nakken reiser seg.. det var som å lese om vår situasjon for noen år siden...
~~DoraDora~~ Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 3. juni 2007 Jaja, nå er helgen over, og det ble som biomor skrev... Jenta kom ikke denne helgen. Mannen min sendte melding til jenta, på mobiltelefonen hennes og sa hun selv kunne velge... han forklarte at han ikke hadde mulighet til å kjøre/hente henne. Hun valgte å bli hjemme slik som moren rådet henne til.... Vel, vel hun fikk nå valget, og er stor nok til å ta slike avgjørelser selv. Typisk at disse ungene ofte blir "manupilert" av mødrene... og velger å gå etter deres ønsker/meninger.
Travelmor Skrevet 4. juni 2007 #12 Skrevet 4. juni 2007 Det er sikkert noe i det at mødre kan manipulere. Men jeg tror ikke at det er typisk. Store barn kan være ganske manipulerende i selv også, både mot mor og far:-) Det kan være tøft å stå i mot mange ganger. En sjarmerende tenåringsdatter vet akkurat hvordan hun skal sno både den ene og andre rundt lille fingeren. Kanskje mest har hun taket på far, dernest eventuell stefar, til sist mor og stemor. Derfor er kanskje stemødre mest våkne for dette!
~~DoraDora~~ Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 5. juni 2007 Vel, denne jenta har ikke noe spesielt godt forhold til faren. Han har bare bodd sammen med henne til hun var noen måneder gammel. Etter det hadde han henne kun annenhver helg, og 14 dager i sommerferien. Når han da hadde henne, så var hun mest med moren hans (farmoren)... Men etter at han traff meg, har vi hatt henne selv, annenhver helg. Men samma det... poenget er at hun velger å gjøre som moren sier, og gudene vite hva hun får seg til å si ...
-Hengebuksvinet- Skrevet 5. juni 2007 #14 Skrevet 5. juni 2007 Om han ikke har stilt opp for datteren tidligere, er det ikke gjort på et blunk å bygge opp tillit. Og vil han egentlig ha fast samvær, eller er dette noe du har trumfet gjennom? (Ikke ment som kritikk). For om jenta føler at faren ikke er interessert i henne, har hun lite å tape på å ikke være imøtekommende overfor han. Det er ikke rett at en mor å bakvaske far, men far bør forstå at det tar tid å bygge opp tillit igjen. Det er vanskelig å se på far som en ressurs om han har nedprioritert barnet gjennom størstedelen av oppveksten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå