Gå til innhold

Har jeg misforstått totalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på deler av Standpunkt på NRK i kveld, der det jeg så handlet om kosthold og barnefedme. Jeg la merke til at en barnehageansatt skrev følgende på SMS: "Hva hjelper det å slutte med bursdagskaker i barnehagen når barna allikevel spiser syltetøy, sjokoladepålegg eller yoghurt hver dag?"

Holder småen unna kaker, syltetøy og sjokopålegg, men yoghurt er jeg temmelig raus på. Trodde det var sunt, i hvert fall de magrere variantene. Kan noen drive litt folkeopplysning for meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er endel sukker i yoghurt, sikkert det de sikter til. Men er jo annet som er sunt i yoghurten da. Og de har kuttet ned på sukkeret i yoghurten de siste åra. Så det er jo ikke det verste å gi, men kanskje ikke

hver dag.

Skrevet

Hei.

Yogurt- spesielt Litago inneholder endel sukker. Hvis barn spiser mange yogurter til dagen, så kan jo det gi endel uønskede kalorier. Men, nå tror jeg ikke at det er yogurt, sjokoladepålegg eller syltetøy som har skylden for barnefedme. Min teori er:

at mange barn er for stillesittende. Det er for mye TV og PC blant unger i dag. Istedenfor å sparke fotball, sykle og løpe, sitter de foran TV og pc spill. Det ser ut til at det er den nye arenaen for å treffe hverandre

Kostholdet vårt i dag er ikke særlig bra. En grandiosa skal visst inneholde like mye sukker som en 1,5 liter Cola. Vi tyr til halvfabrikata som inneholder mye fett og raske kalorier. Dette kombinert med lite mosjon gir fedme.

Jeg tror at unger som er aktive, spiser sunn mat, ikke har vondt av litt syltetøy eller sjokade. (men en ss sjokade inneholder 90 kcal). Frukt og grønnsaker, gode fruktsalater, smoothie kan erstatte bursdagskakene i barnehagen. Tenke litt kreativt, spise mye grønnsaker- det er tingen tror jeg..

(sier jeg som har unger som ikke spiser....)

Skrevet

Enig med deg Superdupermamma. Jeg tror også at aktivitet sammen med et godt og variert kosthold er nøkkelen til at barn (og voksne) blir normalvektige. Jeg ble bare så forbauset når denne barnehageansatte sammenlignet yoghurt med sjokolade.

Skrevet

Klattispappan kom hjem fra forrige helsestasjon-besøk og der hadde de også snakket voldsomt om youghurt og at ettåringer skulle få max 1 youghurt i uken, og helst ikke så ofte heller! Pga sukkerinnholdet var dette, men som du selv sier så finnes det youghurttyper som har mindre sukker og ikke er så "skadelige". Vesla vår får youghurt både en og to og tre ganger i uken og hun er veldig glad i det:-) Har heller ikke merket at hun blir tykk eller spesielt hyper av det.

Sunn fornuft er fint det også - men jeg tror nok kanskje spes barnehagepersonell blir tytet fulle av all slags mulig info som kanskje blir hauset litt vèl mye opp noen ganger?

Skrevet

Hvis man hele tiden skal høre på hva de lærde sier, tror jeg man kan bli gal... Jeg velger å bruke sunn fornuft og håper og tror det blir bra ;-)

Jojo får også yoghurt mer enn en gang i uka.

Skrevet

Hos oss får podene ofte youghurt til kveldsmat. Med 4-korn og noen rosiner oppi.

Jeg tenker: Skal jeg ha dårlig samvittighet for DET også nå da???

4-korn er vel sunt iallefall.....

Skrevet

du trenger heldigvis ikke ha dårlig samvittighet for noe som helst! ingen av dere!

Joda det er mye sukker i yogurt, og det er mye sukker i ketchup og det er mye sukker o tomatsuppe fra toro, og deter mye sukker i all salgs.... men det er ikke der fordi vi skal gi hverandre dårlig samvittighet.... dte er der fordi det er godt, og fordi det er en del av et variert kosthold, hvor melk og firkorn og fiks og egg og kjøtt og salt og fett og pepper og e-stoffer er en del av det.

jeg syns vi skal bruke tiden på å si at vi er flinke jeg, i stedet for å samle på de tingene vi liksom gjør feil. For hvis vi bare samler på de tingene, så ser det jo ut som vi er noen sprøstekte nek hele gjengen, og det er jo ikke derfor vi trives sammen. Vi er jo en haug av jenter som trives i rollen som mamma, og som hver og en av oss vier store deler av livet til ungene våre og deres ve og vel.... vi er oppegående, varme og smarte!!!!

Vi kan kose oss, og ungene kan kose seg med youghurt! selvsagt kan de det!!!!!!!!!

Skrevet

Amen:)

Ja til yogurt og glade, aktive barn:)

Ja til at vi er gode foreldre som ikke er sprøstekte nek (bare av og til), men oppegående mesteparten av tiden

Skrevet

Må jo gå ann å finne typer med lite sukker? Synes jeg har lest et sted at noen typer har like mye sukker per ml. som cola- og da er det jo ikke akkurat kjempesundt- mere i kategorien godter.

Det som vel nå er bekymringen nå fremfor tidligere er at barn til sammen får i seg mye mer sukker enn tidligere. Derfor synes jeg det er kjempeflott å ha sukkerfri barnehage- ofte har jo slike barnehager regler om at de ikke skal ha nugatti på skiva osv. Hadde vært kjempeflott om jeg visste at hun ikke fikk i seg sukker i barnehagen. Da hadde jeg hatt bedre kontroll på hva hun får i seg slik at hun f.eks, kan få is en dag uten at jeg trenger å tenke på det. Da kan vi være mer "snille" hjemme når det kommer til sukker.

Skrevet

Det er vel ikke bare barnefedme som er bekymringen med for mye sukker? Økningen av "alders" diabetes blandt barn og unge er vel også noe "eksperter" bekymrer seg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...