Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble lagt inn onsdag for en uke siden (23mai) pga høyt blodtrykk, og ble vurdert fortløpende om jeg skulle settes i gang. Den 25 mai ble vi tildelt fødestue, og jormora hjalp meg å ta inn tingene mine, for sambo hadde ikke kommet enda. Ble noe overrasket, det var ikke planlagt sånn, så jeg var ikke forberedt på å føde da... men vi bare pakket alt oppi senga, og trillet med den. Da jeg kom inn på fødestua, målte hun blodtrykk, og det var som det har vært hele tiden, litt høyt. Fikk beskjed om at legen skulle komme snart for å ta vannet mitt. Mange tanker som gikk gjennom hodet da ja.. særlig fordi sambo ikke var kommet enda.. Dette var klokka ti på morran. Men så fikk jeg beskjed om at hun som skulle ta vannet måtte en operasjon, så jeg måtte vente litt til, men ikke lenge. Passet jo meg bra, da jeg gjerne ville ha sambo der når det startet. Han kom litt før elleve, og måtte løpe ned igjen i bil, hadde glemt kameraet der, da han kom opp igjen hadde legen kommet inn til meg og begynnt å rote litt.. hehe de prøvde å ta vannet, men var ikke sikre på om de fikk det til, for det kom ikke en dråpe. De mente de hadde fått hull på fosterhinna, så da var det i orden. Var ikke veldig lenge før riene begynnte, og de økte i intensitet for hvert minutt. De kom i tak, veldig tett. Begynnte med kanskje 5 - 6 min mellom hver, men gikk ikke lenge før de haglet, og de var vonde. Pustet meg gjennom så godt jeg kunne, men var ikke lett... Følte ikke at pustinga hjalp veldig mye, så det var vanskelig. Etter en time satte jormor drypp for å få fortgang på riene, er ikke helt sikker på hvorfor, siden jeg i grunn syntes jeg hadde nok rier. :)Rundt halv to synes jordmor at jeg skulle sette epidural, noe jeg var enig i. Jeg rakk ikke å tenke på det en gang, pga smerter. Så det var godt hun foreslo det, ellers hadde jeg vel svimt av.. Det var ikke det morsomste jeg har vært med på. Måtte sitte på sengekanten mens riene haglet, helt stille, mens han satte inn epiduralen. Men det var deilig når den begynte å virke.. da gjorde det bare vondt, liksom, ikke helt jævlig vondt. Begynnte å føle pressetrang ikke veldig lenge etterpå, og spurte jormor om jeg kunne presse. Hun skulle sjekke åpning, og den var så godt som full. Det synes nok jordmor var vel fort, så hu ville ha en second opinion. Fikk inn en barnepleier, og hun mente det var bare å begynne å presse., Jeg lot pressriene gjøre jobben, og bare hang med... det var deilig å slippe å holde igjen. Etterhvert tok pressriene seg opp, og jeg begynnte å trykke litt mer aktivt.. Men jammen jobber kroppen godt selv, jeg bare forsterket det som allerede var. Klokka 15:48 kom Sarah Andrea, og jeg revnet bare litt i følge jordmor. Jeg så på at de løftet henne opp, og la henne på magen min, der hu umiddelbart begynnte å leite etter puppen. Skjønne herlige flotte jenta mi, hu er så flink!! Skreik som hun skulle, og fikk 9 på apgarscore, 10 etter 1 min. Sarah Andrea var 3400 gr og 50 cm lang. Hele fødselen tok ca tre og en halv time fra første rie, og tror det var det at det gikk så gort som gjorde at jeg revnet! Ellers er Gjøvik et flott sykehus å føde på, kjempflinke folk, og veldig hjelpsomme i tiden etterpå. Gruer meg aldeles ikke til nestemann kommer, selv om det nok tar en stund før det skjer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med jenta! :) Så bra at det ikke var avskrekkende, selv om fødselen var tøff. :) Kos dere masse, vi er mange som misunner dere som er ferdige allerede... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...