NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 29. mai 2007 #1 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har nettop kommet tilbake fra legen min, hvor jeg fikk med meg fullstendig utskrift av journalen for aa ta med til Norge. Der var bla resultatene paa de siste blodproevene, og legen sa at alt saa helt fint ut. I bilen saa jeg paa hva de hadde testet, og der er bla kolestrolnivaa maalt til 293. Det ser da enormt hoeyt ut--blir helt redd jeg! Det har aldri vaert noen som har sagt at jeg har hoeyt kolestrol foer, og legen kommenterte det som sagt ikke. Er det noen som vet om man har hoeyere kolestrol naar man er gravid og om dette er normalt? Har man ikke det, saa er da dette veldig hoeyt? Vanligvis skal man vel bare ha opp til 200 eller noe saant? Hjelp--blir helt redd av aa se et saant tall jeg! (Hvis ikke noen vet, saa ringer jeg legen min og spoer.)
Medicus Skrevet 29. mai 2007 #2 Skrevet 29. mai 2007 Hei I USA måler man kolesterolet i mg/dl, mens i Europa måler man det i mmol/l. Det er riktig at verdien er noe høy (normalt opp til 230 mg/dl, som tilsvarer 6mmol/l i Europa), men dette er en helt normalfysiologisk endring som skjer i svangerskapet. Det har noe med østrogenøkningen å gjøre. Det er derfor ingen grunn til bekymring, det vil rette seg etter fødselen. Legen hadde nok også påpekt det hvis det skulle være utenom forventet verdi.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 29. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2007 Tusen takk for svar, Medicus. Det er sannelig bra det er noen kyndige personer her som vet hva de snakker om. (Saa i profilen din at du er lege.) Godt aa vite at kolestrolverdien ikke er spesielt hoey. Da slipper jeg aa bekymre meg for aa faa hjerteinfarkt under foedselen i allefall...he he. :-) (Ikke at det er noe aa le av...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå