Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #1 Skrevet 29. mai 2007 Hei! Det er ikke bare her jeg ser at blandingsekteskaper mellom norske damer og utenlandske menn ikke fungerer i lengden. Jeg vet at det er noen som har funnet kjærligheten med menn som er fra en annen kultur. Jeg bare lurer på om hvor mange?! Forholdet i et blandingsekteskap funkerer bra når den andre parten er en dame (norsk mann og utenlandsk dame). Jeg kjenner noen som har vært gift mer enn ti år og som fortsatt er gift men jeg kjenner ingen norske damer som har vært gift med utenlandskemenn mer enn tre/fire år og jeg spør dere hvorfor? mvh BS
ChaChi Skrevet 29. mai 2007 #2 Skrevet 29. mai 2007 oj da, det var litt av en påstand! kjære deg, fordi om ekteskap mellom norsk dame og utenlandsk mann ikke har fungert blandt de du kjenner, så betyr ikke det at det er slik verden er. det finnes mange flere mennesker enn de du kjenner skjønner du.. hvorfor du kjenner bare de som det har gått galt med, det aner ikke jeg. det må du nesten spørre deg selv og menneskene det gjelder om. hvor mange som har funnet kjærligheten i en annen kultur enn sin egen har jeg heller ikke noe statestikk på.. jeg kan bare snakke for meg selv, jeg har funnet kjærligheten i en annen kultur, så da får jeg telle som en.. det er sikkert mange andre her inne som også kan skrive seg på denne listen som jeg nå har startet..
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #3 Skrevet 29. mai 2007 Og hvor har du denne informasjonen fra? Dokumentert seriøs forskning? Og hvordan "ser du"? Og hva mener du med utenlandske? Alt fra svenske til kinesiske eller? Kan bare snakke av egen erfaring hvor jeg er norsk og han er utenlandsk, og vi har vært sammen i 9 år nå og har et barn sammen. Vi har det veldig bra, og mange som misunner det sterke forholdet vi har sammen. Vi elsker hverandre mer og mer vi, og kunne ikke tenkt oss et liv uten hverandre. Hilsen hvit og svart
pebbels Skrevet 29. mai 2007 #4 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har vært gift med min kjære, utenlandske, muslimske mann i nesten 10 år.
alcaa Skrevet 29. mai 2007 #5 Skrevet 29. mai 2007 Lite saklig... Kan like gjerne spørre hvorfor forhold/ekteskap mellom 2 nordmenn ikke fungerer i lengden.. Skilsmissestatitikken ligger på rundt halvparten der, så hva har du å si til det?
Ronja80.mor til 2 Skrevet 29. mai 2007 #6 Skrevet 29. mai 2007 Bare for å være like usaklig som HI skal jeg også skrive litt om de jeg kjenner som er gift med mann fra en annen kultur enn norsk, og hvordan det har gått med dem: I bygda jeg kommer fra finnes det 6 damer som har menn fra annen kultur, et av disse forholdene røyk etter 2 år(tyrkisk). To par har vært sammen i 5-6 år og har 2 barn(to forskjellige par altså,spansk og tyrkisk) Et par har 3 barn og har vært sammen i 25år(marokansk) Et par har vært sammen i 17 år og har to barn(bulgarsk) Et par har vært sammen i 20år og har to barn(afrikansk, usikker på eksakt hvor) Så er jeg medlem av et forum der det er norske jenter som er gift med tyrkiske menn. Vi er ca 40 medlemer og det er 3 brutte forhold. Jeg bor i Tyrkia og har her blitt kjent med 13 jenter der som er gift med tyrkiske menn. Vi har alle barn, en av jentene har bare vært sammen med kjæresten sin i 3år, de skal gifte seg til høsten, resten av oss har vært sammen med mennene våre i 6-12år.... Ble også kjent med ei dame her nede for noen år siden som var gift med enn tyrker, men det ble slutt etter 7år.... Jeg kan altså ganske kjapt nevne 62 par, av de så er det 5 som gikk fra hverandre og 57 som fremdeles holder sammen... Ganske gode ods ut i fra mine uformelle beregninger..
bow Skrevet 30. mai 2007 #7 Skrevet 30. mai 2007 Jeg har vært sammen med min bengaler i litt over 10 år. Vi har to barn og et ekteskap som fungerer kjempebra.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #8 Skrevet 30. mai 2007 Jeg har vært i to langvarige forhold med utlendinger. Han siste er jeg sammen med nå. Det at han første var utenlandsk har ingenting med grunnene til at det ble slutt å gjøre. De to forholdene er helt forskjellige, og kan ikke sammenlignes. Det inntrykket du har er basert på tilfeldige personlige erfaringer, og ikke på statistikk og empirisk forskning.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 30. mai 2007 #9 Skrevet 30. mai 2007 Hei! Jeg tror nok man som oftest hører om de der det går galt. Men det er ikke til å skjule at det KAN være flere utfordringer å være med en fra en annen kultur. Men utfordringer er jo ikke automatisk negativt Men jeg syntes det var en hard påstand du kom med HI om at blandingsekteskap mellom norske damer og utenlandske menn ikke fungerer i lengden... Og er du så sikker på at forhold mellom en mann på 40-50år (eller eldre) og ei jente fra asia på 20 er så idyllisk? Jeg kan bare snakke for meg selv, og hadde jeg aldri vært i Pakistan og sett og opplevd kulturen der så tror jeg faktisk ikke det hadde gått like bra i vårt ekteskap. Vi har snat vært gift i 4år.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #10 Skrevet 30. mai 2007 Hei Happiness! Når en nordmann på 50 år gifter seg med en 20 år asiatisk (fleste fra philippinene) jente er ikke hensikten deres kjærlighet. Det finnes noen tilfeller at det er ekte kjærlighet...kansje! Og jentas hensikt er nok å komme til Europa og jeg har ikke noe anelse om hvor lenge forholdet deres varer og jeg kjenner ingen par hvor det er stor alder forskjell. hilsen BS
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #11 Skrevet 30. mai 2007 Jeg sier ikke at verden er slik men at det har vært sånne innlegger her hvor mange norske damer klager på sine utenlandske menn og mange som ville skille seg. Jeg legger merke til sånne litt for mye kansje?! Akkurat som deg snakker jeg bare for meg selv. Jeg har formet mine meninger av mine opplevelser og fra hva jeg har sett og det betyr ikke at VERDEN er sånn.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #12 Skrevet 30. mai 2007 Godt å høre at mange har funnet kjærligheten i en annen kultur. Jeg må innrømme at jeg var litt lei av å lese innlegger hvor det norske damer bare klaget og klaget på sine utenlandske menn. Og ENDELIG er jeg glad for å se at det er mange som har det bra sammen. Dere som har det bra bør skrive om det av og til. Jeg formet mine meninger fra hva jeg så og hva jeg hørte og jeg må si at jeg kjenner ingen blandet par med stor alder forskjell mellom dem. De jeg kjenner har truffet sine menn på nettet og via jobb. Jeg vet at hoved innlegget mitt var litt provoserende men jeg måtte bare finne ut hvorfor og nå har jeg fått vite at det er mange som har det bra. Takk for at dere svarte:) mvh BS
Mulatica Skrevet 31. mai 2007 #13 Skrevet 31. mai 2007 Hei BS. Jeg blir litt oppgitt over det du skriver om at vi som har det bra bør skrive om det av og til. Dette er et forum for oss som enten er fra en annen kultur, eller har partner som er fra en annen kultur. Mange av oss opplever nok i vår hverdag at vi må bevise mer enn andre par, at vi blir møtt med større mistenksomhet - akkurat sånn som ditt innlegg. Her på forumet er det mange i samme situasjon, og mange føler nok derfor at man kan ta opp ting som er vanskeligere å diskutere med andre nettopp fordi man så lett blir møtt med fordommer. Jeg syns det er lettere å snakke om utfordringene jeg møter i mitt forhold fordi min kjære ikke er norsk med andre som også er i den situasjonen. Både fordi de forstår meg bedre, og fordi jeg ikke trenger å understreke at jeg har det bra hele tiden. Jeg tror forhold går opp og ned, uansett om begge parter er norske eller ikke. Så klart byr det på utfordringer å være sammen med en som ikke deler din kultur, men det kan være like store forskjeller mellom helnorske par. Forhold må man uansett jobbe med for å få det til å fungere, ingenting går av seg selv. Det er forsåvidt greit at du stiller sånne spørsmål, men det er noe med måten man legger fram ting på, og hva det er basert på. Jeg syns at de som har det bra skal få skrive om akkurat hva de vil, og at de som ikke har det så bra også skal få skrive om det uten å bli stemplet sånn som ditt innlegg gjør.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #14 Skrevet 31. mai 2007 Kan du ikke legge ut sånne innlegg på kranglesiden i steden for her inne? Der finner du sikkert mange som har lyst til å krangle med deg, og sikkert en del som deler synet ditt også. Selv har jeg vært gift med en asiatisk mann i 5 år, og vi har det bedre enn noen gang. Hvis du ser på skilsmisse statistikken, er det veldig mange forhold som ryker. Det gjelder nok alle type forhold, både nordmenn imellom og mellom en norsk og en utenlandsk person. Men det du sier er hentet totalt ut i fra lufta (eller egne fordommer?), og de aller fleste her inne er bevis på at du tar feil.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #15 Skrevet 31. mai 2007 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ Jeg er så lei av folk som bruker dette forumet til å spre sine egne negative holdninger til personer som ikke er norske eller som lever i forhold der den ene ikke er norsk. Det er greit at "utenforstående" (ikke er eller ikke har vært i forhold med en person fra annen kultur) stiller saklige spørsmål fordi man er nyskjerrig, men dette er så lagt fra sakelig som det nesten er mulig å komme.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #16 Skrevet 31. mai 2007 Hei Multanica! Jeg akksepterer at jeg var fordomsfull og jeg beklager det. Jeg skrev det innlegget i det øyeblikket da jeg var oppgitt over norske damer som skriver negativt om mennene sine her. Som du sier dere behover ikke å bevise noen at dere har det bra. Hensikten min er ikke å såre noen her men det er nok litt sent å beklage det jeg skrev også. MEN jeg vil gjerne beklage hvis det hjelper. hilsen SB
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #17 Skrevet 31. mai 2007 Hensikten min var ikke å krangle med noen her men å få bedre kjennskap om livet. Når en forstår kan en respektere og være glad på andres vegne. Jeg vet det er mange par hvor begge er fra samme kultur og land har problemer men de skriver ikke det på et nettside hvor det er åpent for en diskussion, jeg kjenner ingen sånne forumer i hverfall. Jeg selv har sagt at jeg har formet meningen min ut i fra mine egne erfaringer og jeg aner ikke hvorfor dere blir for frustrert. Det er vel lov å si hva man tror så man kan få bred kunnskap?! Man publiserer jo sine problemer fordi man er enig med at alle kan diskutere det....eller? BS
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #18 Skrevet 31. mai 2007 Hensikten min er ikke å gi noen noe dårlig rykte. Dette bør du si til dem som skriver negativt om sine utenlandske menn. Jeg tror ikke det er usakelig det jeg skrev men kansje litt dårlig formet og burde ha kjekket statistikk sentral byrå om hvem som skiller mest?! BS
Mulatica Skrevet 31. mai 2007 #19 Skrevet 31. mai 2007 Hei igjen, og takk for svar. Det som hjelper er å tenke seg om neste gang, og ikke automatisk gå ut fra at en som er gift med en utenlandsk mann/dame har noen andre motiver enn det andre par har for å gifte seg. Med andre ord: enten kaste fordommene eller holde dem inni seg. Hvem andre velger å leve sammen med/gifte seg med er kun deres valg.
er det muuulig Skrevet 1. juni 2007 #20 Skrevet 1. juni 2007 vel...vi klarte å streve oss gjennom 5,5år...men nå er vi separert...:-( jeg og jentene flytter på søndag.... min mening er nok da at damer her er mer "frie" oppdradd til å være selvstendig og allhendig......mens damer av anna kultur er mer "underkua" oppdradd på anna måte.....noe som skjeldent skaper problemer for en norsk mann pga. de damene er oppdradd til å følge alt dems mann sier.....
er det muuulig Skrevet 1. juni 2007 #21 Skrevet 1. juni 2007 vi har vert sammen offesiellt i 7år....uoffesiellt i nesten 8.......... vi har to barn sammen, og selv om vi er separert nå så har jeg store håp om at vi finner tilbake til hverandre en gang i fremtiden.....når begge får tenke klart og finner ut hva vi egentlig vil......jeg var bare 16 da vi møttes.....så det sier seg jo at man forandrer seg ganske mye på den tiden....
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 2. juni 2007 #22 Skrevet 2. juni 2007 Lykke til! Det var leit å høre.. Klem
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #23 Skrevet 2. juni 2007 Det tok litt tid for meg å bestemme om jeg skulle skrivet svar til HI her fordi jeg kommer fra asia og er gift med en nordmann. Jeg hadde samme mening som HI her inntil jeg var på dinbaby treff i fjor og møtte mange lykkelige par. Meningen min barserte på at norske jenter er mer selvstendige og frigjorte enn oss og de er hypersensitive når det gjelder undertrykking hvor vi vil gjerne holde ekteskapet pga samfunnet og fordi en skilt dame kan bli plaget av andre menn( de rett og slett tror at en skilt kvinne er billig). Men det fins utenlandskemenn som respekterer og elsker konene sine. Mennesker generellt er fordomsfulle og jeg har ikke funnet en som er fordomsfri.Et hvert menneske er unik og det er dumt å skjære alle over en kam men vi må akseptere at vi kan ikke gjøre verden fri fra fordommer.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #24 Skrevet 4. juni 2007 Har lest alle innleggene her nå og vil si at det er nok mange forhold som fungerer bra, der kvinnen er norsk og mannen er utenlandsk. Skilsmissestatistikken i Norge er fryktelig høy, både blandt nordmenn alene og såkalte "blandingsekteskap". Nå har det seg slik at flertallet av separasjoner blir tatt ut av kvinnen. Det er som oftest hun som velger å gå. Kvinner har ulike terskler til forholdet, det vi seg være forventninger, arbeidsfordeling hjemme, kjærlighet, økonomi, utroskap etc. Noen har lavere terskel enn andre. De som finner seg en fra en annen kultur bør være bevisst på eventuelle kulturforskjeller og og evt. ulike oppfatninger av kjønnsroller. Er man ikke det, så kan det fort gå galt. Jeg tror uansett at "blandingsekteskap" fører større utfordringer med seg, og har noe lettere for å gå i oppløsning. Dette kanskje fordi man gifter seg tidligere enn hva man hadde gjort med en nordmann, pga. av oppholdstillatelse e.l. Da spesielt de som gifter seg med asylsøkere o.l. Jeg tror også at det er mye vanligere med utroskap blandt endel menn fra andre kulturer (jeg vet noen blir sinna nå..), men mange velger likevel å bli i forhorholdet med mannen, i frykt for stigmatisering fra andre, vil ikke være alene med barna, elller lignende.. Men, de fleste vil nok kanskje separerere seg etterhvert om slikt fortsetter. Har masse erfaring med blandingsforhold både selv og i omgangskretsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå