Gå til innhold

Kan nyfødte drikke vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin 26 juli, og bare kom til å tenke på en ting. Det pleier stort sett å være ganske varmt på den tiden, og det er jo viktig å ikke tørke ut. Går det an å gi nyfødte vann, eller kan de kun få morsmelk og/eller mme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet egentlig ikke, men baby skal jo aldri få noe som inneholder vann uten å være kokt... tror jeg..., du koker jo vannet til mm erstatniingen..

Skrevet

Kokt vann med en temperatur på 37 grader kan du gi ja. Morsmelk kan gis som tørstedrikk, så da vil ikke man ha så stort behov for vann, mens MME kun skal gis som mta, så de som kun får MME må også få vann. Unasett lurt å tidlig venne dem til vann.

Skrevet

Kokt vann kan de få, men det skal være nok å amme. Hvis du gir vann i tilleg kan det gå ut over måltidene. At babyen din ikke er så sulten når det kommer til neste måltid, og får da ikke i seg den næringen den trenger. Hverfall viktig de første ukene til ammingen og måltidene er i rutine osv.

Skrevet

tror ikke du bør gi nyfødte vann.. bare pass på at babyen ikke ligger i sola, å at du ammer godt ;)

Skrevet

Nyfødte kan fint få vann de. Hvis du bor ved en litt tvilsom vannleverandør, ville jeg kokt det først. Men nyfødte trenger nok ikke mer enn morsmelk. De skal jo ikke ligge i sola og koke.

Skrevet

Tusen Takk for alle svar. :)

Skrevet

Forrige gang eg fødde var det veldig varmt i været. Helsesyster sa ved heimebesøk at eg godt kunne koke litt vann og gi babyen. Men selfølgelig begrense mengdene.... Dersom babyen ikkje likte vatn, kunne eg ha pittelitt sukker i, av di morsmelka er ganske søt, så dette er ein smak dei er vande med. Dessuten er sukkervann bra ved vond mage/kolikk

Skrevet

Mamma anbefalte meg å lære ungen tidlig å drikke av flaske så jeg kunne gi han kokt lunket vann hvis det var veldig varmt i sommer. Jeg hadde vært veldig urolig da jeg ble født fordi jeg hadde det så ubehagelig pga varmen. Hjalp ikke å ha meg inne eller å ha meg i skyggen. Etter at hun ga meg vann, så roet jeg meg ned.

Så jeg skal gi vann til ungen om jeg føler at det er nødvendig.

Skrevet

Hvis du ammer så trenger du ikke gi ungen noe annet enn mm. Det den trenger av evt ekstra veske skal den få via melka.

Skrevet

min eldste fikk vann på føden, han var så urolig og sulten og jeg hadde ikke fått igang melka. De ville unngå å gi han MME for at han ikke skulle få smaken på det. Ettersom melka mi drøyde veldig fikk han mme til slutt likevel (hvis det ikke var me fra "melkebanken"- husker ikke)

Skrevet

Helt nyfødte får nok veske gjennom amming/mme. Det kan hende de drikker oftere hvis det blir veldig varmt, men dette regulerer de ganske bra selv.

Det skal ikke være nødvendig å gi spebarn ekstra vann i sommermånedene. Man skal jo heller ikke ha babyene der det er veldig varmt, så dette regulerer seg ofte selv:)

Skrevet

Det er ikke farlig å gi babyene vann, men helt unødvendig.

Skrevet

Nyfødte kan trygt få kokt, temperert vann. Men som flere her sier: Det skal ikke være nødvendig. Eneste unntaket jeg kan komme på må være sydenvarme hvor du kanskje kan gi litt vann imellom måltidene. Bare pass på at det ikke går ut over måltidene.

Skrevet

Vil du gi kokt vann,så gjør det med skje.Ellers kan du risikikere at babyen ikke vil ta puppen etterpå da den må jobbe hardere for å få ut noe fra pupp enn flaske..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...