Gå til innhold

privat barnehage, erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne tenke meg å drevet en egen liten barnehage, men så er det det med alt det praktiske rundt betaling og godkjenning og sånt.

Er det noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Driver egen familiebarnehager.

Gå inn på www.etablerebarnehage.no

"Familiebarnehager er et verdifullt supplement til ordinære barnehager. Å etablere en familiebarnehage krever ikke lang forberedelse og heller ikke store investeringer."

Familiebarnehage består av a) enkeltavdeling: 4 barn max 5. B) dobbelt avdeling 8-10 barn (kommer ann på aldersammensettningen).

Anbefaler dobbeltavdeling 8/9 barn fra 0-3 år, 2 barnehage assistenter + 1/3 førskolelærer stilling.

Om du har et hus med leke og oppholds ariale på ca. 50-100 kvm, noen parkeringsplasser, (gode naboer), hage og en dose pågangsmot så er det ikke mye som hindrer deg i å starte og du er langt på vei :)

Hvilken by/sted i Norge bor du?

Lykke til :) Send meg mail om du lurer på noe.

Skrevet

Hjertelig takk=)

Bor i Bergen .

Jeg er i tenkefasen, men tror kansje det må bli registrert dagmamma, det med å ha hage og oppholdsareal på 50-100 passer ikke helt.Bor i blokk, men kunne allikevel tenkt meg å passet 3barn i tillegg til min egen lille klump, altså 4 barn.Lurte på om det kunne kalles priv. barnehage da eller om jeg må holde meg til å være reg. dagmamma.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei :)

Kan hende det er litt anderledes i Bergen, men tror det bare er tre barn totalt for dagmamma, 4-5 for familiebarnehage, 8-10 barn i dobbelt gruppe fam. bhg. og vannlig privat og kommunal barnehage er satt sammen i ulike avdelinger med antall barn og ansatte.

Om du har stor terasse eller felles ute ariale for blokken kan du søke kommunen om å få bruke det som ute ariale. Normen (ikke et krav) for familiebarnehage er 4-5 kvm leke og oppholdsariale pr. barn inne. 50-100 kvm er bare noe jeg anbefaler for best mulig leke plass.

Det er to forskjellige ting dagmamma og familiebarnehage selv om du har nesten like mange barn.

Familiebarnehage har mye mer oppsjekking av kommunen og krav til ped. fordi staten betaler ca. 7000 kr i mnd pr barn + max. foreldre betaling på 2250 pr. barn.

Som dagmamma er det velig lett å komme i gang og du må se om inntektene du får av foreldrebetaling er nok til å dekke utgifter og lønn, du slipper å betale en dyr førskolelærer som dagmamma.

Lettere å registrere seg som dagmamma enn privat familie barnehage.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...