Gå til innhold

Navnefest? Hva er egentlig det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alldri hørt om det før jeg så inn hit... hihi

Trodde liksom bare det var dåp, eller ikke dåp:p

Ikke at jeg har tenkt så mye på det før nå... hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, les litt nedover, så står det masse.

Skrevet

Navnefest er en velkommen til verden fest for barn uten å døpe dem. Dette er et alternativ til de som ikke har noen form for religion.

syns det er rart du sier du ikke har hørt om det før. Dette er jo ganske vanlig i dag.

Skrevet

Nei, ikke bry deg om navnefest når vi har noe så vakkert og fint som barnedåp i kirka. Og hvorfor skulle vi ikke ønske oss litt Guds velsignelse over gullungen vår?

Skrevet

Som sagt så har jeg jo aldri måttet tenke over det før;)

Har sett på det som en selvfølge med dåp, men etter jeg fant bim har jeg jo sett at det er noe som heter navne fest... Bare lurte litt på hva det var, men tror nok vi uansett skal ha dåp siden vi begge er døpt og komfirmert=)

Noen som vil fortelle om sin navnefest?

Skrevet

Gjestene samles i salen.

Navnebarna m. foreldre/søsken masjerer inn til musikk og setter seg foran. Høytidelig og fint!

Så er det allsang (morgendagens søsken), musikk , Human-etisk ønsker velkommen og introduserer dagens taler.

Så er det gjerne mer musikk før et-og-et barn/foreldrepar kommer frem og mottar navnetavlen (Fint "diplom" med barnets navn, evt. navn på vitner og et dikt. Kjempekoselig minne til senere).

Deretter mer musikk, avslutning ved HE og så avsluttet vi med allsang "Din tanke er fri" før alle navnebarn/foreldre marsjerte ut til musikk.

Alt-i-alt tar det ca en time. Deretter er det vanlig, mat, kake og kaffe.

750,- for medlemmer

1500,- for ikke medlemmer

En kan velge "vitner" for barnet, di eller den ikke vil ha noen oppgave under selve seremonien. Men fungerer som en fadder snere i livet.

Di fleste bruker et pent antrekk til den lille, men dåpskjole kan også brukes, selvom noen er imot dette.

Du kan også lese om seremonien på www.human-etisk.no

Skrevet

Vi har hatt navnefest for vår førstefødte og kommer til å ha det igjen når nr 2 kommer også. Siden vi er medlemmer av Humanetisk forbund (HEF) var det naturlig for oss å velge en ramme for dagen i regi av HEF. De har veldig fine seremonier. Du kan lese mer om seremonien på hjemmesidene til HEF. Andre velger å lage sine egne seremonier og markeringer og sette et personlig preg på det hele. Vår navnefest begynte en lørdag formiddag. HEF hadde leid festsalen på det lokale hotellet og det var vel 7-8 barn som det var navnefest for. Arrangementet hadde en fin ramme med tale for dagen, sanger og diktopplesning, barnekor som sang og presentasjon av navnebarna og familiene deres. Etter fellesarrangementet fortsatte vi feiringen hjemme hos oss selv sammen med den nærmeste familien og nære venner. Koldtbord, kaker og kaffe. For oss var det naturlig å få markert begynnelsen på et nytt liv sammen med våre nærmeste. Siden verken jeg eller barnefaren er kristne ville en kristen dåp blitt feil valg for oss. Dersom barna våre vil døpes eller konfirmeres når de selv er gamle nok til å ta valget, så skal vi selvsagt ikke hindre dem i det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Fordi det bare er tull og gud ikke finnes. Vi skal få et skogstroll til å velsigne ungen vår vi. Eller julenissen. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...