Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det sånn at hvis barnet er født 5 uker for tidlig, så skal en vente 5 uker lenger med å begynne med fast føde??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, det er sånn cirka hovedregelen.

Dette fordi, som legene på st Olav sa til meg, at fordøyelsessystemet til småttisene trenger den ekstra tiden.

• 1 måned senere...
Skrevet

På riksen og søf sier de at man følger fødsels alder på fast føde. Mine er født 11 uker for tidlig og de fikk grøt når de var 4 mnd. Har gått kjempe fint.

• 4 uker senere...
Skrevet

Lurer på akkurat det samme. Har en gutt på 4,5 mnd som er født 6 uker fortidlig. Han våkner mange ganger om natta nå og vil ha mat. Blir liksom ikke mett på morsmelkerstatning lenger. Han får jo ikke så mye sammenhengende søvn lenger. Noen sier jeg kan begynne med grøt, andre sier jeg bør vente. Hvem hører jeg på? Han har tatt igjen de som er like gamle i vekt og lengde.

Beklager at jeg bryter inn i denne tråden, men syns det var noelunde det samme vi lurte på.

Skrevet

Hør på deg selv :)

Noen blir fortalt at de kan følge fødselsalder, andre korrigert alder.

Hva som er riktig og galt, kommer da sannsynligvis an på øyet som ser. Finnes sikkert en del publikasjoner om dette hvis man bare googler litt, men ingen klar anbefaling dessverre.

Likevel har jeg personlig tro på å vente så lenge som mulig, så magen, tarmene etc får tid til å utvikle seg skikkelig.

En annen tommelfinger regel jeg har hørt er at hvis man må over 1000 ml (altså 1 liter) morsmelk/-erstatning i døgnet kan det være at babyen er sulten på noe "mer".

Jeg selv ble anbefalt å vente til korrigert alder, og prøvde med litt grøt for første gang når hun var litt over 5 mnd korrigert. Totalt mislykket! Hun var overhodet ikke klar for noe fast føde, og begynte å spise litt grøt og fruktmos først når hun var nærmere 7 måneder korrigert.

Mange premature sliter enormt i matveien, og ergo bør man kanskje trø enda mer varsomt for at ikke babyer går inn i fullstendig matnekt. Det er bare fryktelig slitsomt.

Kjenn på hva som du føler er riktig, hvor sulten babyen virker, hvordan magen fungerer (mye luft/magesmerte/avføring) - så tror jeg at du tar det riktige valget for deg og babyen :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg sier meg helt enig i det som ble sagt her; hør på deg selv! Hvis du syns at han virker sulten, så kan du jo prøve å gi han litt velling/tynn tynn grøt...

Kjenner ei som fikk tvillinger ni uker for tidlig - hun begynte å gi dem grøt når de var 1 mnd korrigert. Dette fordi de var sultne og urolige hele tiden. Det funket for dem. Det høres helt sprøtt ut, men.

Min helsesøster (som er ei fabelaktig dame, forresten!) har sagt at de små skal helst ikke ha mer enn 500-600 ml mme pr døgn. Og når min lille store venn nå driver og tilvenner seg vanlig melk, skal han ikke få mer av det heller.

Innhent gode råd, sortèr dem, og kjenn på magefølelsen din om hva som er rett for ditt barn! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...