Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 Har så lyst på boller! Det er mange år siden sist jeg spiste det... Noen ehr som har ei god oppskrift? (Det er likosm alltid veldig betryggende å faa oppskrifter herfra, som en garanti rett fra noen som vet at resultatet blir godt!) De må kunne fryses da..
lazy-daisy Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 dette er en oppskrift på boller som du garantert liker..de er luftige og smakfulle og ikke minst sååå enkle å laga. Dette er en stor porsjon, du kan halvere. 250 g smør/margarin 1 liter melk 200 g melis Dette varmes til 37 gr i en kjele. i denne blandingen har du: 1 ts kardemomme ( kan sløyfes) 3 egg 100 g gjær 11/2--2 kg hvetemel. hvetmelet har du så mye som du ser du trenger..deigen skal kunne slippe fingeren slik akkurat. blir det for mye mel blir den tørr.. blir den for klissete ikke bekymre deg, har ett lite triks til utrulling. deigen trilles ut med det samme, men ikke bruk mel som underlag, bruk matolje. smør benken med oljen, det gjør at bollene ikke blir tørre, samtidig så blir det sååå mye lettere å rulle de ut. bollene heves i 11/2 time, dette er også ett triks, de heves til at dobbel størrelse og vel så det.. pensles med egg stekes i 200 grader i ca 10 min lykke til.. de er kjæmpegode.. du kan også ha i rosiner, eplebiter eller sjokoladebiter, alt etter hva du liker...:-))
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #3 Skrevet 29. mai 2007 Nam!!! De høres virkelig gode ut! Gleder meg til å prøve dem! Tusen takk skal du ha!
Frøysa Skrevet 29. mai 2007 #4 Skrevet 29. mai 2007 Hei. Her er en oppskrift fra barnehagen jeg jobbet i - veldig velutprøvd, med gurkemeie blir det kjempefinelussekatter også. 150 g smør 1/2 l melk 50 g gjær 1 1/2 dl sukker 1 ts kardemomme 1/2 ts salt 14 dl hvetemel Jeg steker dem på vel 200 grader - fremgangsmåten er som ved all annen gjærdeig. Lun stemning og mjuke hender :-) Blir holdbare og fine boller, skolebrød etc. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå