Gå til innhold

Boller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst på boller! Det er mange år siden sist jeg spiste det...

Noen ehr som har ei god oppskrift? (Det er likosm alltid veldig betryggende å faa oppskrifter herfra, som en garanti rett fra noen som vet at resultatet blir godt!)

De må kunne fryses da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette er en oppskrift på boller som du garantert liker..de er luftige og smakfulle og ikke minst sååå enkle å laga.

Dette er en stor porsjon, du kan halvere.

250 g smør/margarin

1 liter melk

200 g melis

Dette varmes til 37 gr i en kjele.

i denne blandingen har du:

1 ts kardemomme ( kan sløyfes)

3 egg

100 g gjær

11/2--2 kg hvetemel. hvetmelet har du så mye som du ser du trenger..deigen skal kunne slippe fingeren slik akkurat. blir det for mye mel blir den tørr.. blir den for klissete ikke bekymre deg, har ett lite triks til utrulling.

deigen trilles ut med det samme, men ikke bruk mel som underlag, bruk matolje. smør benken med oljen, det gjør at bollene ikke blir tørre, samtidig så blir det sååå mye lettere å rulle de ut.

bollene heves i 11/2 time, dette er også ett triks, de heves til at dobbel størrelse og vel så det..

pensles med egg

stekes i 200 grader i ca 10 min

lykke til.. de er kjæmpegode.. du kan også ha i rosiner, eplebiter eller sjokoladebiter, alt etter hva du liker...:-))

Skrevet

Nam!!! De høres virkelig gode ut! Gleder meg til å prøve dem!

Tusen takk skal du ha!

Skrevet

Hei.

Her er en oppskrift fra barnehagen jeg jobbet i - veldig velutprøvd, med gurkemeie blir det kjempefinelussekatter også.

150 g smør

1/2 l melk

50 g gjær

1 1/2 dl sukker

1 ts kardemomme

1/2 ts salt

14 dl hvetemel

Jeg steker dem på vel 200 grader - fremgangsmåten er som ved all annen gjærdeig. Lun stemning og mjuke hender :-)

Blir holdbare og fine boller, skolebrød etc.

Lykke til

Skrevet

uten sukker??...... Really?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...