Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en 5-åring i hus (gutt) og lurer på om noen har noen gode forslag til aktiviteter for hans aldersgruppe. Når han har besøk ender de ofte opp med å kretse rundt oss fordi de enten ikke "finner på noe" eller ikke blir enige om hva de skal gjøre, den ene vi en ting og den andre ikke selvsagt. De fleste aktiviteter gjøres i ca 5 min har jeg inntrykk av sånn som å male, tegne, pusle etc. Hvis de kommer igang med superheltleker, eller bilkjøring er det som regel greit - men det er ikke alltid det slår an heller. Tv- og filmtitting er uaktuelt ennå synes jeg. Det er inneleker jeg ønsker forslag om, hvis noen har. Har liksom gått litt tom for ideer selv. Takk for svar!

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med ulike spill? Memory, lotto, ludo, stigespill...? Finnes faktisk en del spill som 5-åringer - etter litt opplæring, selvfølgelig - helt fint kan klare å spille selv. Hvis problemet er at de ikke blir enige, kan du kanskje hjelpe dem til å velge. Be begge/alle komme med 1-2 forslag til aktiviteter, før en avgjørelse tas, enten ved at du eller (elle, melle, deg fortelle...) for å bestemme, eller du bare bestemmer. Antagelig er ikke begge/alle enige i valget, men jeg syns ofte at de da likevel gjenker seg etter hverandre og finner på noe. Eller så går de rundt og kjeder seg litt til - og er egentlig det så farlig!?! ;-)

Skrevet

I går hadde min 5 åring og hans levngamle kamerat laget et show for oss. De hadde gitar og en snudd kasse som trommer. Da spilte og sang og danset de, med oss som publikum. Jeg syns det var artig! Musikkinstrumenter er alltid en slager. Ellers leker de gjemsel, vi har ofte rydding i skap, og da kan de få klippe opp klær og kle seg ut, spiller stigespillet, eller de virrer fra det ene til det andre. Jeg syns vi som barn lekte mye mer konsentrert og gjerne i timer om gangen, men slik er ikke disse gutta, nei.

Jeg syns det er ok med playstation når vi har besøk, for det er de eneste gangene min sønn spiller. Han syns ikke det er like interessant alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...