Gå til innhold

17 mnd. Potte trening? Mamma sier at

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg må kjøpe potte snart. Og begynne med litt tilvending til potte.

Men jeg vet ikke, er usikker..........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du begyner med det når ungen viser tegn til å ville det selv.

Vi kjøpte potte når hun var ca. 18 mnd og hun tisser på den av og til når hun selv har lyst. Vi stresser ikke med det.

Skrevet

Hei!

Snuppa her er akkurat bikket 17 mnd og har ikke potte, men hun har faktisk begynt å tisse og bæsje på do :-) Vi stresser ikke akkurat, har bare kjøpt en sånn "toalett forminsker" for hun syntes det var spennende når vi var på do.

Vi pleier å sette henne der på morgenen og kvelden(hvis hun vil) eller når vi spør om hun må tisse/bæsje. Svarer hun ja går vi på do. Sitter på toalettet og hvis det ikke kommer noe spør vi; "Er du ferdig?" Svarer hun nei får hun sitte litt til og så spør vi igjen. Svarer hun at hun er ferdig så sier vi at da må vi tørke og så tørker vi , setter på bleie igjen. Så får hun trekke opp og vaske hendene. Hun synes dette er kjempestas og tisser og bæsjer på do, men det hender også at det ikke kommer noe. Vi tar det som hun vil.

Vi merker også nå at hu skjønner litt for for noen dager siden sa hun at hun måtte tisse. Jeg satte henne på toalettet og det kom ikke noe og hun sa hun var ferdig. Så tørket jeg og satte henne på gulvet mens jeg hentet bleie. Da satte hun seg på huk sa "tsssss" og tisset på gulvet ved siden av do. Så det skjer tydlig noe her :-)

Ta det som du synes baret ditt er interressert, ikke fordi noen mener du skal gjøre det. Vi gjør det kun fordi hun synes det er stas. Ikke noe å stresse med ennå er det vel?

Skrevet

jeg har kjøpt potte til min 14 mnd gamle gutt. Men bare for at han skal bli kjent med den, så nå driver han bare og putter leker osv oppi den :) Blir nok en stund til han kommer til å bruke den!

Skrevet

Barna blir jo ikke tørre før de er mellom 2-4 år. Jeg har ikke tenkt tanken på potte. Kommer ikke til ha det.

Skrevet

Nei, lite pottetrening her også:-)

Snuppa på 2,5 år slutta plutselig med bleie på dagen her for en uke siden. Sa at hun ikke ville ha på, og bare gå på do. Siden det har hun har et eneste uhell når hun var ute å lekte i barnehagen og glemte seg sikkert.

Så det vil jeg kalle å slutte med bleie når barnet er klar for det:-)

Vi har hatt sånn greie for å ha på do liggende på badet og en potte, men hun har vært lite interessert. Tisset på do noen få ganger før dette når vi har spurt, men vi har ikke stresset.

Så plutselig slutter hun altså:-)

Så men lillesnupp tenker vi å følge samme måte, hun slutter når hun er klar for det:-)

Mulig vi har pottte litt mer tilgjengelig for henne, siden storesøster sitter på do og det kan inspirere henne.

Skrevet

Barn er så forskjellige. Begynn når din viser tegn til at han er klar. Jeg har kjøpt potte til lillegutt for en god stund siden, men han har ikke brukt den mye enda. Tenkte vi skulle starte litt nå med rutinger i forhold til potta. Feks. ha som vane at han får sitte på potta etter at han har våknet (fordi de ofte tisser da).

Storesøsteren min sluttet faktisk med bleie da hun var 13 mnd. Da var det sommer og sol. Og hun var mye naken eller uten bleie på baksiden. Og dermed ble det naturlig at hun lærte seg å tisse på potte da. Men barn er som sagt utrolig forskjellige, også på dette området. Selv sluttet jeg med bleie rett før 2 år. Mens min bror sluttet mye senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...