Gå til innhold

144 over 94 i blodtrykk - er det høyt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sambo jobber i hjemmesykepleien og har blodtrykksapparat, så vi har drevet å sjekket gjevnt og trutt- og nå har det i allefall steget da- men er det høyt-høyt liksom?

noen som har erfaring? i og med at dette ikke var hos jm, så har jeg jo ikke fått noen "kommentarer" på om dette er sånn bekymringsverdig

hva sier dere som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er høyt. Alt over 140/90 regnes som høyt blodtrykk, i hvertfall på unge kvinner som oss. Men,når det er sagt så er ikke alltid de blodtrykksapperatene helt pålitlige, de har det med å måle litt for høyt, spesielt undertrykket (og det er det som teller mest). Ville fått det sjekket med en gang hos lege/jordmor om jeg var deg.

Skrevet

har målt det tre ganger- (sambo mente det kunne vere feil, og beordret meg til å sitte stille i et kvarter for å få mere pålitelig svar, og ble det samme (ca) hver gang)

men hva mener du med en gang? sånn idag liksom? på helligdagen:)?

hadde den kjipeste natta ever inatt- urolig og fikk ikke sove før kl 4 inatt- våknet i 10 tida, og har vert i eledig form i hele dag

har stort sett ligget i senga, da jeg ikke har orket stort- så formen er no dritt

så jeg bør ringe da? eller alva? er jo 11 dager til termin, og har hørt at blodtrykket normalt sett stiger litt på slutten?

har forresten hatt enormt med kynnere og nedpress i noen dager, men i går og i dag har det roet seg...

(tilstandsrapport bare)

Skrevet

Høyt BT kan være tegn på (begynnende) svangerskapsforgiftning, så jeg, jeg ville absolutt ha fått det sjekket i dag. Ta en tur på legevakten og ta med en urinprøve, det er fort gjort å bare måle blodtrykket (manuelt) og ta en prøve av urinen. Lykke til!

Skrevet

tusen takk alva!!! alltids så kjekt å få svar fra deg:)))

jepp, ser det an noen timer (spise middag, og så skal vi kjøre stesønnen min hjem til mamman sin ved barnetv tider- så kan ta det eventuellt i samme slengen)

huske å tisse på glass da:)

(kanskje med en gang? hehe- så den rekker å bli "kald" først- hihi- synest det er så flaut med rykende ferske og VARME prøver- hehehe:))

ja, men da ringer jeg bare på FØDEN da? og spør om de synest jeg bør dra på legevakten med- "gule-glasset"?

Skrevet

Ja du kan godt ringe føden, da får du i hvertfall skikkelig veiledning i hva du bør foreta deg og de kan sikkert like fort måle BT og urin der som på legevakten, ble bare naturlig for meg å si legevakt sidne det er mye nærmere enn føden for min egen del, hehe...

Skrevet

JA, VET DU, SAMME HER- KJEEEMPE LANGT TIL FØDEN OG KORT VEI TIL LEGEVAKTEN- TE(oi store bokstaver-sjit au) tenkte liksom bare å ringe ekspertene først jeg da, itilfellet de avdramatiserer hele situasjonen

sjekket forresten hva som sto i papirene mine fra jm-kontrollen på torsdag- da var bt 130 over 70

så det betyr jo at det er en nåkså stor forskjell på noen få dager

men sambo nå, (prøver sikkert å roooe meg heeeelt ned- er proff vet du:)) sier at vi måler når ungene er lagt for å se. åsså forteller han mase historier fra han når han måler bt på pasientene sine, om hvor høyt det kan vere, for så synke masse på kort tid, og at han ofte måler flere ganger for korrekt svar osv

(hihi! han er så søøøøøt:)))) og flink da:) blir så imponert over at han er så flink...

Skrevet

Det har vel litt å si hva blodtrykket har vært på tidligere sjekker hos deg, det står jo på helsekortet. Har du mye væske i kroppen ellers og evt. har du hodepine? Jeg har hatt stigende blodtrykk siden 10.mai og på torsdag var det på 140/90, men urinen var fin, så jeg skal til legen igjen i morgen å måle. Fikk beskjed av jordmor på torsdag at dersom jeg skulle få plutslige hevelser eller jeg fikk hodepine, måtte jeg øyeblikkelig ringe føden og avklare om jeg skulle komme inn eller om de ville vente litt. Håper dette var noe oppklarende for deg.

Skrevet

De på føden vil veldig gjerne at vi tar en telefon når vi er bekymret, så jeg hadde ringt dem uansett jeg! Det er ikke mas når blodtrykket er såpass høyt, og det er veldig viktig å følge det opp. Ta mot til deg du, og ta en telefon, det kommer til å føles veldig godt etterpå - lover!!!

Skrevet

laveste trykket jeg har hatt: 102 over 60

lugget på ca 125 over 70 + - noen få

på torsdag var bt 130 over 70

så undertrykket har steget en del de siste dagene da ser jeg (overtrykket også for såvidt da men)

Skrevet

til tina, roru og alva

så kjekt det er å få svar når en lurer på sånnt:))))

tusen takk!

jepp, blir nok en telefon etterhvert

skal bare ikke tenke på dette en liten stund nå- kose meg litt med familien, åsså tar jeg nytt bt og ringer i løpet av ettermiddagen/kveld

fint å høre hva de mener uansett i allefall:)))

Skrevet

Heisann. Det er høyt, men ikke faretruende høyt. Men det skal følges opp. Og har du proteiener kan det jo være svangerskapsforgiftning. Har selv hatt blodtrykk på over 90 de siste to ukene, men de gjør ikke noe med det. Har ingen andre symptomer. Men greit å få sjekket det. Lykke til

Skrevet

hei! da har jeg snakket med føden

med verdens koseligste jm!! vi "tøt" i over et kvarter vil jeg tro, hun var så koselig at jeg sporte om mye rart jeg har lurt på i det siste, med tanke på hva jeg skal gjøre når riene begynner (med tanke på den lange veien, og at jeg allerede har åpning) snakket om forrige fødsel, og leste opp hva jm skrev på sist kontroll og hun jm i telefonen kommenterte hva det betød osv:))))

kjempe koselig!!!!! vil absolutt anbefale folk å ringe til de når dere lurer på noe, for en fiiin opplevelse det var!!

omsorg per telefon kaller jeg det:)))

håper det er hun jeg får under fødselen:)))))))

uansett, hun roet meg ned, mente jeg skulle gå på legekontoret i morgen med urinprøve og blodtrykkssjekk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...