Gå til innhold

Er dette en ide å gå for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er utdannet anleggsgartner og allmennlærer og blomsterdekoratør. I tillegg er jeg kunstutdannet, dvs har mellomfag i tegning og maleri samtidig som jeg har malt hos profesjonelle malere i flere år.

Min drøm er å lage et firma som inkluderer all min utdanning og erfaring i større eller mindre grad.

Altså holde malekurs for barn i egen hage. Har lokaler klare, ja jeg har tilogmed mulighet for utstillinger osv.

Videre har jeg lyst til å jobbe som hagekonsulent og hage designer. Dette har jeg gjort tidligere med stor suksess, vet at jeg har endel å tilføye da jeg er ganske kreativ og praktisk.

Grunnen til at jeg nå vil litt ut av læreryrket er at jeg har lyst til å kunne ha noen dager fri innimlellom. Det er vanskelig å få redusert stilling i læreryrket uten å jobbe for mye ( les gratis ).

Ser likevel også at jeg iblandt kan jobbe som vikar, hvis jeg skulle få stille perioder på vinteren.

Hva synes dere om tankeutspillet mitt? Er det liv laga? Ønsker meg frihet og energi nok til egne barn i staden for å slite meg ut som lærer. Man tjener ikke så godt som lærer, så det skal lite til å tjene det samme om man startet for seg selv.

Takker for inspill tilbakemeldinger! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette høres kjempekult ut. Praktiske ting og den økonomiske biten, kan jeg ikke uttale meg om, men selve ideen høres kjempebra ut! Mannen min holder nettopp på å hoppe over fra å være en ansatt i en bedrift, til å "begynne for seg selv". Han driver en kajakk og -utstyrsbutikk, holder kurs og driver med utleie av kajakker. Han var i den situasjonen at den jobben han hadde, egentlig ikke var et felt, han hadde spesielt interesse for, mens han er helt gira på padling. Og da er det jo det, han må prøve å leve av. Lykke til!

Skrevet

Takk for den positive "dytten". Som du skriver så er det en helt spesiell drivkraft i det å jobbe med noe man gløder for :-)

Jeg elsker å jobbe med barn, men føler at jeg har for mye inni meg til at jeg får brukt det i jobben som lærer. Sitter liksom inne med for mye kreativitet som ikke blir brukt pga rammer og målstyring som må følges i detalj.

Jeg tror jammen jeg skal bruke tiden framover mot fødsel og fødselspermisjonen som en " etablerforberedelses-fase" :-)

Lykke til dere og!

Legger ved nicket mitt likevel jeg ;-)

Skrevet

Du har jo mange muligheter du med dine utdannelser=)

Heldig er du, så jeg vil bare oppmuntre deg til å hoppe i det!!

Tror man må våge å prøve og malekurs for barn bli sikkert populært, du har jo lokale til det så why not?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hopp i det!

Du bør gjøre det på heltid - da blir det best fordi du får et riktig og viktig fokus. Ved å jobbe som lærer ved siden av kommer du bare til å dele deg på midten og gjøre en utilstrekkelig jobb begge steder. Lærererfaringen din er gull verdt i nyetableringen også og du vil jo være lærer her også :)

Du kunne jo tilbudt tjenesten din for den lokale SFO'en så hadde du kunnet skape deg en trygg og forutsigbar inntekt fra dag en.

Jeg har startet for meg selv og det ble ikke noe skikkelig greie på det før jeg tok skrittet fullt ut. Kanskje vi kunne aliere oss?

mvh

www.fava.no

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har den oppfatning at man aldri blir helt lykkelig om man egentlig ønsker å gjøre noe helt annet enn hva man faktisk gjør. Det praktiske kan være vanskelig, men man finner alltid en vei å gå. Er du en kunstner i sjelen vil du kanskje alltid føle at du skulle brukt ressursene dine annerledes. Slik er det ihvertfall med meg. Jeg er høyt utdannet gjennom mange år og hadde karrierejobben alle kunne drømme om. Likevel var ikke dette nok. Jeg har så veldig mye som må ut.

Jeg og min samboer sluttet derfor begge i våre jobber for å satse fullt og helt på en musikertilværelse vi begge drømmer om. Men veien er hard og det er ikke sikkert man finner den støtte, som egen lønn, med det første. Etter et år fulltids musikkproduksjon er vi begge nå tvunget ut i en deltidsjobb for å spe på med, selv om vi på den andre siden, er på nippet til å inngå en platekontrakt. En malervirksomhet (kursing) er kanskje mer forutsigbart enn et gjennombrudd på musikkfronten, unasett håper jeg du går for drømmen din og biter tennene sammen for å nå dine mål, i det minste ha prøvd det ut skikkelig.

Lykke lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...