Gå til innhold

10 mnd og drikker ingen melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen minn på 10 mnd har selv sluttet med amming de siste dagene. Men vi får ikke i ham MME eller vanlig kumelk. Han nekter å drikke de enten fra flaske eller kopp. Han drikker vann til måltider (og vann med juice) både fra tutekopp og vanlig kopp og har gjort det lenge. Han spiser også melkeprodukter (ost, yoghurt) uten problem og litt kumelk på frokosten (grøt eller weetabix) men dette dekker vel ikke daglig behoven?

Hvor mye melk burde en baby på hans alder drikke daglig, og har noen noe tips om hvordan jeg kan få han til å drikke melk?

Er så bekymret over det at han ikke får den vikitige ernæring småbarn skal få fra melk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke de sku få kumelk før de var ett år jeg.

Men du det høres jo bra ut dersom ungen spiser andre melkeprodukter, ellers så ville jeg ha spurt om råd på helsestasjonen.Finnes jo etterhvert melk med jordbærsmak og sjokoladesmak dersom det blir krise selv om de inneholder sukker så får man vel heller pusse tennene litt ekstra.Kalk er jo viktig at de får nok av uansett.

Skrevet

P.s det er jo mme i mange grøt typer

Skrevet

Takk for svarene. :-)

Ja han spiser litt grøt men mye mindre enn før - det virker som han har blitt lei det og jeg har variert smakene, merkene osv.

Jeg vet at de anbefaler at kumelk gis som drikke kun når barnet er ett år men han nekter å drikke mme og jeg tenkte det var kanskje bedre å prøve med kumelk nå siden det er jo bare 7 uker eller noe til ett års dagen. Jeg lurer om det er mye poeng i å kjempe oss over mme først nå og så begynne helt på nytt med kumelk om noen uker.

Kansjke best å stå på med kumelk smaksprøver (snakker om 5-10ml) daglig, og kjøper jordbær eller banan smakende melk hvis vi fortsatt ikke lykkes etter han har fylt ett år.

Lurte på om det var andre som sliter med det samme. At de avvenner seg fra puppen men drikker ikke noen annet melk heller.

Skrevet

JA!! Mini er riktignok over ett år, men hun har ikke fått pupp siden hun var litt over 10 mnd (hun nektet å ta mer) og mme eller kumelk liker hun ikke. Var nylig på ettårskontroll og spurte hs om dette, og hun sa at så lenge hun spiste melkeprodukter som yoghurt, ost og litt grøt (enten med mme eller "vanlig" grøt med melk) så var det ikke noe å stresse med å få henne til å drikke melk :-D

Skrevet

Bra å høre at gutten min ikke er den eneste. :-)

Helsesøsteren vår sa bare at det kommer til å løse seg selv på en eller annen måte.

Jeg skal sørge for at han spiser ost eller yoghurt og grøt med mme eller vanlig melk da.

Takk.

Skrevet

Du har sikkert prøvd det, men prøver meg likevel. Har du prøvd mme i forskjellige temperaturer? Sjarmøren har nemlig avvent seg selv fra puppen og han er ikke 9 mnd enda, og her så får han kjøleskaps kald mme i kopp til måltidene. Vil IKKE ha temperert mme, da kniper han sammen munnen som ei snerpete gammel dame ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...