Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 når vi nå har bestemt oss for å flytte fra hverandre...vi har to barn sammen men han har ikke norsk statsborgerskap enda...men søknaden ligger inne.....hva vil skje dersom vi separeres nå? vil han bli kasta ut av norge? vil han få statsborgerskapen allikevel? de kan vel ikke kasten ut han har jo to barn her og vert her i maaange år..... hva skjer nå??
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 Hvis han har bosettingstillatelse er det ikke noe problem, da kan han bare være her. Hvis han har søkt om statsborgerskap etter kortere tid her i Norge fordi han er gift med deg, ville jeg tro at det kan få konsekvenser hvis dere separerer dere før søknaden blir behandlet. Uansett, i verste fall kan han søke om oppholdstillatelse på grunnlag av barna. Det skal nok mye til å ikke gi ham det.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 han har hatt bosettingtillatelse leeenge.....så da er det ikke noe prob? kommer han til å få stadsborgerskapen likevel?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #4 Skrevet 28. mai 2007 Jeg kan jo ikke gi noen garantier ift statsborgerskapet, men han blir ikke kastet ut ved skilsmisse hvis han har bosettingstillatelse. Det hadde jo vært håpløst hvis han skulle ha blitt sendt ut hvis det ble slutt etter 30 år feks.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #5 Skrevet 29. mai 2007 Man får statsborgerskap etter syv år vanligvis og etter tre år hvis man er gift med en som har norsk statsborgerskap.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 30. mai 2007 #6 Skrevet 30. mai 2007 Så nå kan mannen min søke statsborgerskap og få norsk pass i des når det er 3år siden han kom? Han tenkte søke permanent bosettningstillatelse, men han har spurt meg om statsborgerskap.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #7 Skrevet 30. mai 2007 Man kan få norsk statsborgerskap hvis den tiden man har vært gift med norsk statsborger og den tiden man har bodd i Norge tilsammen utgjør syv år. Men man kan tidligst søke etter tre år, for det kreves at man enten har bosettingstillatelse eller fyller vilkårene for å få det. Sjekk www.udi.no, og statsborgerskap.
alcaa Skrevet 30. mai 2007 #8 Skrevet 30. mai 2007 Står mer nøyaktig her: Generelle krav til å søke om statsborgerskap: http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7263 Spesifikt om hvordan beregne tiden: http://www.udi.no/templates/Page.aspx?id=8468 "Beregning av oppholdstid for den som er gift, registrert partner eller samboer med norsk borger: Et eksempel på utregning av oppholdstid/ekteskapstid: Dersom man har oppholdt seg i Norge i fire år med tillatelser gitt for minst ett år og man i tre av disse årene har vært gift med norsk borger og hatt felles bopel med vedkommende, blir oppholdstid og ekteskapstid til sammen syv år. Man vil da fylle kravet til oppholdstid/ekteskapstid i forhold til å kunne søke om norsk statsborgerskap."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå