Gå til innhold

Vaktarbeid under graviditet......


Gjest

Anbefalte innlegg

Får ikke sove i natt,ligger å tenker på jobben.Jobber som lege på en hektisk avdeling,Har 24 timers vakter.Til vanlig når man ikke er gravid er det ganske slitsomt,og nå når jeg er gravid(bare i 8 uke) er det enda mer slitsomt.Syns særlig at det er slitsomt psykisk.Klarer ikke helt å motivere meg foran tirsdagens vakt.Må ta over vakten tidligere på morgenen da en kollega skal reise på kurs,sånn er det jo bare.Nå er jeg lei meg for dette og sitter og sipper i stua mens min kjære ligger og sover.Føler meg nesten litt deppa nå,selv om jeg i hele dag har vært i supert humør.Vet at man vanligvis slutter å gå vakter når man kommer til uke 28(tror jeg i allefall),vet ikke om jeg holder ut så lenge.Har lest at nattarbeid ikke er sunt for svangerskapet....Hva søren skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen.. Er også lege og under forrige svangerskap var jeg helt fersk ass.lege på travelt sykehus med døgnvakt en gang i uka. Jeg synes det var dødsslitsomt og sykemeldte meg fra vakter i uke 17. Ble uglesett av sjefen men prøvde å ikke bry meg om det. Hvis man går vakter lenge øker risikoen for tidlig fødsel blant annet og hvis du er sliten, er det bare å få en sykemelding fra vakter. Tror mange sykepleiere automatisk får fritak for nattevakter når de blir gravide og det har man faktisk krav på.

Nå har jeg heldigvis ikke vakter, er i uke 9 og synes det er slitsomt nok å gå på jobb på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes det virker som sykepleiere har mer ordnede forhold enn leger i forhold til slike ting. Stemmer det? Jeg er selv sykepleier. Nå jobber ikke jeg lenger tredelt turnus, men hadde helt klart sykemeldt meg fra nattevaktene hvis jeg hadde vært så sliten som du beskriver her.

Hvordan man reagerer på svangerskap er jo individuelt. Du har sikkert kollegaer som fint har greid å gå vakter, men det betyr ikke at du er i form til det. Samtidig kan du jo også tenke litt på hvor forsvarlig det er å være på jobb hvis du er helt utslitt og dårlig...Uten at jeg vet hvilken avdeling du er på. Dette kan jo være over om to-tre uker. Da er du sikkert tilbake på jobb i mye bedre form.

Du bør tenke på deg selv og kroppen din! Ring deg inn syk, så fikser du en sykemelding i morgen! en ordre... he he! Ring nå, så de rekker å finne en vikar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste i arbeidsmiljøloven at ingen gravide kan pålegges nattarbeid. Viktig at forsteret får hvile når vi gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om på sykehuset jeg jobber at mann ikke har krav på fri nattevakter, men at arbeidsgiver skal tilrettelegge så langt det lar seg gjøre. Får man sykemelding så kan jo ikke jobben gjøre noe fra eller til..

 

Jeg jobber mye natt og har valgt å ikke ta disse vaktene.har lest at risikoen for spontanabort øker ved nattejobbing i første trimester. Hvor mye større risiko vet jeg ikke

 

Synes du skal kjenne etter hva du orker jeg, det er jo noen som takler å jobbe natt uten å bli altfor sliten, og da synker vel risikoen med å gjøre det og

 

lykke til

 

jeg synes forøvrig de vaktene dere leger har sykehus er helt sinnsyke. Hvis jeg hadde jobbet så lenge tror jeg jeg hadde krepert..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...