Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har fått et standard treningsopplegg fra fysioterapeuten for å styrke ryggmuskulaturen. I en av øvelsene skal jeg sitte på en slem liten balansepute, lene meg lett bakover og løfte beina fra bakken. I den andre skal jeg lene meg bakover på den samme slemme puten og gjøre padlebevegelser med armene.

Men er det ikke slik at man skal være forsiktig med å belaste magemusklene utover i graviditeten? Merker at det buler ut litt mykt kjøtt i den splitten mellom magemusklene over navlen, men det gjør ikke vondt, utover litt kynnere.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal IKKE trene de magemusklene som går på langs av magen når du er gravid!

Dette er viktig, for du kan skade innvollene for alltid hvis du gjør d.

Du kan trene den indre, rette, magemuskelen, som man trener ved den såkalte "planken", og de skrå. Men ikke dem som trenes ved feks sit-ups.

Hvis du merker at det buler mellom dem ville jeg ikke gjort den øvelsen mer, det høres helt feil ut.

Jeg gjør "planken" og får aldri buling, bare bedre stabilitet.

Skrevet

høres galt ut... ikke belast magen din du

Skrevet

Ble dette gitt deg i forbindelse med graviditet? I utgangspunktet er det de stabiliserende magemusklene (indre kjerne) og ikke de bevegende musklende(ytre rette) du bruker her om du ikke går for langt i øvelsene her. Likevel er et lett å bruke de feile musklene her, som man overhodet ikke skal trene i graviditet, pluss at et høyt bukpress ikke er heldig. Håpløst om en fysioterapeut har gitt deg dette nå?!

Mye bedre å ha fokus på bekkenbunn, enkle stabiliserende øvelser for mage rygg (ligge på rygg og presse vekk svaien i ryggen) og ryggøvelser i firfotstående.

Skrevet

Angst og utslett! Har akkurat gjennomført det onde programme på den lille dritt-balanseputa, og det er skikkelig sårt i det området der det buler ut mellom magemusklene. Og så har jeg googlet på dette og lest all verdens skumle ting om hvordan innvoller og brokk og dritt kan komme hoppende ut!

Velvel. Tror jeg dropper de øvelsene til jeg har vært hos fysio til uka. Fikk øvelsene pga. litt svake muskler i korsryggen som plager meg når jeg er for aktiv. Men fysios første setning til meg, var "Da kan du legge deg på magen på benken". "Eeeehh?" sa jeg, med min 7 mnd. bulende mage... Så vet ikke hvor vant han er til gravide. Han er veldig kjekk, på den fysioterapeutmann-måten... (dere vet hva jeg mener, hehe!) men tror kanskje ikke jeg kommer til å tilgi ham om innvollene mine kommer til å henge ut i en stripe på magen resten av livet!

Jeg visste det var best å bli liggende helt stille på soffan med Twix-posen!!!

Skrevet

Så lenge du ikke får vondt eller kjenner ubehag på noen måte kan du trene magemusklene som vanlig.

Har spurt flere JM, leger og fysioterapeuter om dette da jeg trener en del, og alle sier det samme. Det kommer til å begrense seg av seg selv etter hvert ved at du kjenner ubehag enten mens du trener eller etterpå.

Jeg trener fortsatt mage og rygg og er kommet til uke 30 nå. Trener både rette magemuskler, de tverrgående og de skrå:)

Skrevet

Min fysioterapeut OG jordmor (som trener mye selv) sier at man kan få brokk av å trene de rette magemusklene. Dette vil ikke gå over senere, og man må slite med det resten av livet.

Og hvorfor trene de rette magemusklenen nå? De MÅ jo bli lange og utspente for å gi plass til bebisen uansett... Man kan ikke holde dem stramme gjennom en graviditet... De deler seg, og da er man ute og kjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...