Gå til innhold

støtte til barnetilsyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på en ting.. Vi som ikke har fått barnehageplass, og skal benytte oss av HVIT dagmamma, vil vi da få støtte til barnetilsyn? bare lurer... For da er det jo slik at vi "skriver" lønnsslipp til dagmammaen og hun skatter av det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, det får du!

Man får forøvrig støtte til "svart" dagmamma også.

Skrevet

får man det? hvordan skal man dokumentere det da?

Men hvordan går man frem? sender man inn krav hver måned, kvartalsvis eller hva...

Skrevet

Var på trygdekontoret og hørte, da dette blir aktuelt for meg fra høsten. Fikk skjema jeg skulle fylle ut for å søke om tilsyn, og så fikk jeg med et ark av særdeles amatørmessig karakter, der dagmamma skal skrive under på at hun passer barnet, hvor mye hun har betalt og sånn.

Ikke noe kopi av skattekort eller noe som helst.

Jeg spurte direkte dama på Nav om det var sånn at de dekket svarte dagmammaer, og hun svarte at "det fins det ikke noe offisielt svar på, men ja"

Skrevet

De blir nok trukket i skatt uansett. Mammaen min har vært dagmamma for vesla mi å vi fylte bare ut et vanlig ark fra nav. Men det blir nok opplyst om at hun har tjent penger. Så de blir sett på som hvite dagmammaer.

Skrevet

Hei! Men skatt er jo noe dagmammaene evt betaler inn selv...

Og en annen ting jeg lurer på ... hvor ofte sender man inn skjema for å få tilbakebetalt de 64% ....

Skrevet

Hvam skal trekke dem i skatt da?

Nav utbetaler penger til forelderen som betaler dagmammaen. Så da er det jo isåfall jeg som må trekke skatt fra dagmamma da??

Skrevet

hei!

Da jeg ringte forsto jeg det slik at dagmammaen selv måtte betale inn skatten. (samme som ett firma betaler inn skatt på ansatte. da de nesten er som selvstendige næringsdrivende å regne) og at vi som foreldre skulle bare gi henne/han en slags årsoppgave.. hvor det står hvor mye vi har betalt henne/han.

Men hvor ofte vil dere sende inn skjemaet for å få tilbakebetalt???

Skrevet

Ja, "hvite" dagmammaer betaler selv inn skatten. Men de som tar imot svart betaling gjør jo ikke det. Og det er ikke noe system på at nav melder dagmammaer inn for ligningskontoret, ergo dekker de utgifter til også "svarte" dagmammaer.

Og sorry, vet ikke hvor ofte du må sende inn skjema. Forstod det sånn at det var en gang, jeg. På arket dagmammaen skal skrive på skal hun fylle ut antall uker uten betaling (ferie), det er alt.

Forstår det sånn at du skal melde fra når det innvilgede vedtaket på støtte til barnetilsyn endres sånn som med andre vedtak.

Skrevet

Dagmammaen trenger ikke betale skatt, ergo får du også støtte for "svart" dagmamma. Der er opp til dagmammaen selv om hun ønsker å skatte av det hun mottar fra deg.

Og stønad til barnetilsyn må man søke om èn gång i året, i juni.

Skrevet

takker for svar.. Er det slik at jeg da må søke om stønaden juni neste år ( da vi har begynt med dagmamma nå ) eller er det juni nå i år. (når jeg tenker etter så er det jo vanlig å få støtten på forhånd... ) men jeg har aldri vært i denne situasjonen før så har sikkert masse dumme spm!!!

Skrevet

Kan søke om det når som helst i året. Jeg søkte i februar, å fikk første utbetaling i april med etterbetaling.

Det er mammaen min som er dagmamma å hun skatter av det.

Skrevet

uff nå er jeg sikkert super teit men spør igjen... søker man på forskudd eller etterskudd? ( skjønner at man kan få tilbakebetalt ) Men søkte du for en lengere periode eller bare de mnd som har vært?

Skrevet

Man søker på forskudd, men kan få tilbakebetalt inntil 3 mnd.

Når man søker søker man for et år i slengen, men første gang man søker får man innvilget frem til kommende juni. Deretter søker man èn gang i året, altså i juni. Litt usikker hvordan det blir når man søker så seint som nå, om det teller som ett år til neste juni, eller om man må søke en gang til om en mnd. Men dette kan du spørre om på NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...