Gå til innhold

må man vaske dyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenker at man vasker jo sengklærne før bruk, og de skal jo utenpå dyna, hvorfor skal da dyna vaskes? Mulig jeg er litt dum som lurer på dette, men.. Jeg kan ikke så mye enda.. hehe.

Jeg har kjøpt en ordentlig fin og dyr madrass til nurket i magen.

Vil man da trenge overmadrass? Eller er det også noe som man skal ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke vasket dynen heller, bare ristet og luftet den godt! Tror det skal holde!

Når det gjelde overmadrassen så tror jeg ikke du trenger det. de sier at madrasse skal være så hard og flat som mulig slik at ikke babyen skal kunne "synke" ansiktet nedi om du skjønner. Fare for at de kan bli kvelt da. så jeg vil ikke ha overmadrass på min sin babyseng.

Skrevet

Jeg har vasket dyna. Vet ikke hva den går igjennom under produksjon, så tar ingen sjanser.

Skrevet

jeg lurer også på det...har lufta den leeeeeeenge da men.men ikke vaska den, men om det er noe man bør gjøre ...

vi har kjøpt en kjempe god madrass, tror det holder med den og ikke overmadrass.

Skrevet

Har vakset dyna. Den ble enda mykere og finere etter vask. Tenker på rester fra produksjonen. Og hvilke hender som har tatt i den......

Skrevet

jeg har ikke vasket dyne enda i allefall. Føler ikke at det er nødvendig. Jeg har luftet den godt da.. Og sengetøyet som skal være utenpå er jo rent og nyvasket.. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal vaske dynen? Den ligger jo beskyttet inni sengetøyet på en måte..

Skal man da vaske madrassen også? Det har jeg ikke tenkt å gjøre, men det blir jo det samme...?

Skrevet

Har vaska madrassen på 60 grader, slik det er anbefalt på landsforeningen for for tidlig spedbarnsdøds nettside. Men så har jeg en babykurv og ikke en sprinkelseng. ;)

Skrevet

er det andre "regler" for babykurv og sprinkelseng??

Tror ikke jeg får inn madrassen i vaskemaskinen engang jeg altså..

Skrevet

Vår madrass går ikkje an å vaske, men mamma har sydd eit trekk (kjøpte madrass utan vaskbart trekk). Hadde nok vaska madrassen om den var vaskbar og brukt før, men denne er jo heilt ny (og er heller ikkje vaskbar). Den har stått og lufta seg ei stund då, og fekk kome opp i senga i dag (nettopp samanskrudd)

Skrevet

Nei, men den madrassen er så liten ;) At den får plass i maskinen.

Skrevet

Det anbefales jo å vaske dyner og puter noen ganger i året generelt sett så da vil jeg tro dette gjelder babydyner også. Grunnen er midd og bakterier for eldre dyner og produktrester og kjemikalier for nye. En runde i maskinen er jo uansett ikke noe stress å få til da, de tørker på under et døgn også etter vask. Hvorfor ikke bare vaske? Det skader i hvertfall ikke :-) Vi har forresten aldri brukt overmadrass til våres.

Skrevet

Overmadrass vil eg absolutt anbefale.Gulp.spy og løs mage som kommer forbi bleia og klær.....Madrasseovertrekket kan du vaske..verre med madrassa..

Skrevet

Madrasseovertrekk på jysk til 99 kr.Perfekt str.til vogga og vogn.

Skrevet

ALLE tekstiler inneholder kjemikalier fra produksjonen, mye av det er kreftfremkallende. Dette gjelder også dyner. Det er IKKE bra for de små lungene å ligge å puste inn dette i timevis hvert eneste døgn! Og det er fort gjort å vaske dyna, så det er vel egentlig ikke noe å tenke på...? Bruk lite vaskemiddel, og ekstra skylling, så slipper barnet å puste inn restene av vaskemiddel også.

Overmadrass er ikke anbefalt fordi de er myke og lettere kan føle til kvelning. Vi arvet en madrass av min svigerinne, som bare har vært brukt i en uke. Ifølge Landsforeningen til støtte mot krybbedød vil brukte madrasser åttedoble risikoen for krybbedød fordi den inneholder fremmede bakterier. Vår arvede madrass er for stor til vaskemaskinen, men jeg valgte å vaske den i badekaret, med mange, mange skyllevann.

For å unngå gulp- og bleiesøl direkte på madrassen, kan man bruke et vaskbart tisselaken i plast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...