Gå til innhold

Spar dere, vær så snill !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende, og full av redsel for at noe skal gå galt under fødsel.

Skikkelig angst, og jeg vet at jeg ikke er aleine om og ha det sånn.

Dere som har født og hatt en vond opplevelse har sikkert behov for og fortelle det. Men må det gjøres i et forum hvor det sitter mange fødeklare ?? Jeg kunne enkelt hoppet over innleggene deres. Men det blir bare til at jeg leser dem for og få bekreftet at angsten og redselen er berettiget.

Jeg kvir meg noe helt for j---

Det er sikkert bare meg som overreagerer, men jeg synes ikke det er riktig og komme med slike skremmende historier i et forum hvor de fleste er fødeklare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er av motsatt oppfatning jeg, så lenge det står advarsel i overskriften så får man rett og slett bare avgjøre selv hva man leser og ikke leser. De som skriver her er alle personer vi har "snakket" med og fulgt med på og klart man vil høre hvordan det gikk med disse! Uansett. Livet er ikke rosenrødt, sånn er det bare, og tåler man ikke å høre at noe kan bli fælt bør en kanskje søke hjelp for dette og holde seg unna slike sider som dette. At du gruer det (og jeg har sympati for det altså, ikke missforstå) kan ikke være grunn til at noen ikke skal få lov å fortelle sin historie her inne, i hvertfall ikke når de attpåtil advarer i overskriften.

Skrevet

jeg har da også angst for fødselen, men jeg velger å ikke lese innleggene som e lagt ut... ikke noen innlegg som har med fødsel å gjøre. det er a ditt valg og du velger å lese. jeg syns dette innlegget var litt tåpelig hi.

Skrevet

gullmedaljen har 2 sider, det er vel baksiden du helst ikke vil se!

Skrevet

jeg synes ikke du er fair dette er et forum for alle og mange der har haft en vond fødselsoplevelse trenger at fortælle den og få noe feedback ligesom alle andre spørsmål og fortællinger herinde jeg er annengangsfødende og var mere redd for fødsel nr 2 inntil min jordmor og jeg gikk igennem papirene fra den første så jeg fikk avklaret en del ting jeg ikke havde forstået eller havde misforstået.

du behøver ikke at lese disse innleggene og du har min fulde forståelse for din fødselsangst,men da er det vigtigt du snakker det igennem med noe fagpersonel,der er hjelp at få.

Skrevet

..enig med du, kleika. Når man er advart i tillegg, hopper man over sånne innlegg - mye verre med de som dytter på med skremsel og opphisseri uten å advare i overskrift, jah..

Skrevet

Så lenge det advares om at det kan virke skremmmende, så syns jeg det er helt greit at det står skrevet her. Kan jo velge selv det man vil lese.

Skrevet

jeg synes det er fint å lese forskjellige historier jeg.Så klart at det føles best å lese de som har hatt en fin og lett fødsel, men jeg er glad jeg har lest en del advarsel innlegg. Da vet jeg også at jeg kan forvente meg at det skjer meg også. Jeg er også førstegangs, og nervøs som bare det..

Og jeg forstår at du er redd for å føde. Det er jeg også. Men som du leser i historiene med advarsel også, så går det bra til slutt. De har jo en happy ending :)

Som de andre sier, så kan man velge selv om man vil lese de innleggene eller ikke, og når det står advarsel på innlegget, så har man seg selv å skylde skulle det bli for tøff lesing. Da må man bare styre nysgjerrigheten sin...

Lykke til videre, det går helt sikkert bra for deg anonym! :)

Skrevet

Ingen fødsler er like...

De fleste har likevel behov for å fortelle om sin på både godt og vondt.

De fleste, som mange andre sier, advarer jo i overskriften om at dette kan være tøft å lese for noen.

Skrevet

Hei.. Det er leit at du har det slik,

men eg er enig med de som synes det er ok

å lese om forskjellige fødsler.

Tenker at det blir som å gå til tannlegen (svært bagatelliserende, men dog) : Det er noe man må igjennom, det kan bli helt for j..lig,

men det er 'greit' når det er overstått.

Det blir ikke bedre av å grue seg, så eg prøver å leve i nuet,

og så ta det som det kommer. Har først i det siste bynt å tenke på hvordan det blir å holde mitt eget barn i armene..

og den tanken er utrolig fin!

Er det naivt av meg å sortere tankene slik?

Skrevet

Sjansen er da ganske stor for at du som nybakt mamma vil glede deg ved å tenke tilbake på fødselen du hadde:) Det gjør jeg!

Selv om mange opplever vanskelige fødsler er det da slettes ikke sikkert at du gjør det!

Hopp over innleggene med advarsel og klarer du ikke så er du litt klokere og vet mer om hvordan noen opplever fødselen sin..enkelt og greit??

Skrevet

Om man er fødeklar så er man ikke "redd" for fødselen lengre. det ligger lit i ordet.. KLAR FOR Å FØDE. Jeg var oxo redd tidligere i svangerskapet.. skikkelig redd. men det går over når man blir føde klar.

Skrevet

Det er jo ikke bare deg her inne, og du kan ikke sette standarden for hva folk vil skrive om. Du har kanskje foedselsangst og vil skrive om det, andre har hatt toeffe foedsler og vil fortelle om det. Dette er et forum for alle, og vil du ikke lese alle innleggene saa maa du bare la vaer! Og er det ikke aa lure seg selv litt ved bare aa lese om livets lyse sider?

Skrevet

Herregud!!!! Hormonene er tilstede hører jeg.....

Skrevet

Det må være det dummeste innlegget jeg har lest til nå. Jeg er så redd... Så jeg vil ikke høre om noe skummelt. For da skjer det ikke??? Jeg synes de som har opplevd slike fødsler gjerne skal fortelle om det her! JEG OPPFORDERER TIL FORFERDELIGE FØDSELSHISTORIER!! Du høre jo om tilfeller uansett hvem du snakker med... Og du kan ikke tro at det ikke vil skje vist du ikke hører om det? For det er jo veldig modent...

Skrevet

Fortell jordmor at du har fødselsangst og få hjelp til dette. Det er masse hjelp å få. Helsestasjonen kan hjelpe deg med psykolog, annen terapi, samtale med jordmødre og mer. Dessuten vet jeg at de har opplegg for de med fødselsangst på Bærum Sykehus, mye mulig at de har det på andre sykehus også.

Det er lurt å ikke lese for mye, enda lurere er det å ikke vente seg en Gro Nylander-tilstand. Med det mener jeg at INGENTING går etter boka. Leser man for mye om hvordan man skal gjøre ting rett og riktig blir man garantert skuffet over seg selv, spesielt når barnet kommer.

Og ja- en fødsel er et rent helvete. Rett og slett, du tror du skal dø av smerter. Det fine er at du fort glemmer det etterpå. Ta det fra oss 2, 3 og 4- barnsmødre som synes det er verdt smerten!

Skrevet

Lure seg selv ? Jeg vet hva fødselen innebærer. Det er ikke snakk om og bare se de positive sidene her i livet. Men trenger man prente inn i hodet på folk, detaljert alt det jævlige man har opplevd ?? Helt ok og si at fødselen var jævlig og hvor hvodt det var og alt. Men jeg synes en ikke trenger detaljere alt.Hvor mye en revnet og hele pakken. De fleste vet hva som kan skje under en fødsel. Men trenger en virkelig og komme med hele historien ned til dem\n minste detalj ?

Så jeg synes ikke at en lurer seg selv, selv om en velger og spare seg de mest detaljerte historiene. En vet at de skjer likavel, trenger bare ikke få de gnidd inn.

Skrevet

Synes det er greit å understrekeat fødsel KAN være et rent helvete, og det KAN være enklere enn man tror. Moren min, f.eks, sammenlignet det med en kraftig magesjau, men ikke verre. Mens andre har andre erfaringer. En fødsel er helt individuell.

Skrevet

Men hva er du redd for? Synes ikke der er så mange innlegg om at ting går riktig ille akkurat.

Riktig ille er jo når noe skjer noe med barnet, eller at du blir skadet for livet!! Det er nok veldig få det skjer med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...