Gå til innhold

hjelp til etternavn. Blir det feil av meg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vil at min lille familie skal hete det samme. men i min manns familie er jeg tottalt uønsket, så jeg ønsker at vår lille og han og meg skal ha mitt etternavn.

nå skal det legges til at han ikke har hatt etternavnet han har nå mer en et halvt år.

jeg ønsker ikke å ta et navn til en familie som overhode ikke vil ekseptere meg. hva blir riktig å gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er mange måter å løse dette på da..

kanskje mannen din kan ta ditt navn uten å gi slipp på sitt eget? (om han har mye følelser i forhold til det, etc?)

feks, si du heter hansen, han heter fjell.

så kan du hete hansen, han hete fjell hansen og poden enten hansen eller fjell hansen?

Du skriver ikke noe om hva din mann tenker rundt dette, kanskje en ide at dere snakker om det?

Kjenner mange menn som endrer etternavn til konas navn, er jo ikke slik lenger at det alltid er damen som må forandre!

(jeg skiftet etternavn et halvt år etter at vi var gift, vi ville som dere ha samme etternavn, men ingen ville "gi slipp" på sitt.. men så hadde vi et veddemål som jeg tapte.. hehe. og plages ikke spesielt av det i dag)

Skrevet

det er nå egnang sånn at du kan bestemme hva du selv skal hete - pappan til barnet ditt må vel få den samme retten.. Om han ikke ønsker å skite navn så er det hans valg..

Vi har løst det ved å beholde våre egne navn og gi barnet dobbelt etternavn - så har det tilhørighet til begge foreldre.

men det er tross alt ikke navnet som skaper en familie...

Skrevet

Jeg syns ikke det blir feil av deg... Hvorfor skal det være det? Snakk med samboern din om det, om at det blir ditt etternavn på babyen. Eller at han tar ditt etternavn og beholder sitt som mellomnavn, evnt babyen også får hans som mellomnavn

Skjønner deg veldig godt jeg. trøsteklem

Skrevet

kan ikke alle bare hete det de heter da...er jo familie alikevell

Skrevet

Jeg ville gått for et kompromiss... Heter du Hansen og han Fjell ville jeg ha gått for Hansen - Fjell eller Fjell - Hansen som etternavnt til babyen.

Da blir begge navn etternavn, velger du Fjell Hanesen vil Fjell bli klassifisert som mellomnavn, og barnet vil vil være Hansen, Jonas Fjell feks.

Du finner sikkert en måte å løse dette på. Jeg skjønner godt at du vil at barnet skal ha ditt etternavn.

Synes dette med at mannens etternavn blir barnets etternavn er et sisite bevis på at vi er langt fra likestilling her i landet.

Skrevet

juridisk sett følger vel navnet til mor barnet?

Er jo iallefall sånn i alt av svangerskapskontroller osv..

Du kan registrere Fjell Hansen som dobbelt etternavn jo. Ikke bare som mellomnavn-etternavn. Men du må presisere det i søknaden, som med alt annet.

Men i forhold til å få navnet ditt på navnelister osv, vil det nok fort bli kategorisert som mellomnavn, feks klasselister etc.

eks;

Hansen; jonas fjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...