Gå til innhold

sol, lue, solkrem osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere altid på solkrem?

hva med lue?

I dag er det fint vær her. Jeg har sittet i bh på verandaen. Jenta på 16 mnd lekte på verandaen i bare body og strømpebukse. Hun hadde ikke lue. Og jeg brettet op ermene på body.

Smurte ikke med solkrem heller.

Var ikke ute mer enn en liten time.

Litt sol på kroppen er vel greit, eller skal de små dekkes til heilt?

Og sldrig være uten lue?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok smurt med solkrem, ja. Man tror jo liksom ikke at sola er så sterk ennå, men det er den. Men må inrømme at jeg glemmer det av og til.

Jenta mi bruker alltid lue ute. Solhatt når det er varmt. Dessuten lett å bli solbrent i hodebunnen.

Skrevet

Jeg tenker som deg at litt sol er helt ok.

Skal vi være ute lenge, så smører jeg - og hun smøres i barnehagen (hun er 18 mnd). Men vi har vært ute på terrassen i dag, litt frem og tilbake, delvis i sola og delvis i skyggen, og jeg smurte henne ikke. Ikke hadde hun noe på hodet heller, men det har hun stort sett ikke om det ikke er kald vind. Må prøve å få henne til å godta solhatt når det blir skikkelig sommersol etter hvert...

Skrevet

Jeg bruker alltid solhatt når det er sol for å beskytte hodebunnen (knøttet har ikke mye hår). Vi satt også på terrassen idag, vindstille og sol og det var skikkelig varmt. Jeg er nøye med solkrem, men nå satt min 14 mnd i body uten noe annet - så her ble det solkrem på lår og legger også. Han koste seg stort på sin "første sommerdag" uten mye klær på;)

Skrevet

Det er jo nå det er viktigst å smøre!! Nå er jo de små kroppene vinterbleke og tåler nesten ingenting! Guttungen får ikke gå ut uten solkrem når det er sol... De skadelige solstrålene slipper jo inn i huden selv om det "bare" er en time... (synes nå en time er alt for lenge uten solker, men det er meg, da)

Skrevet

Når det gjelder hodet har han alltid på tynn bommulslue, caps eller solhatt... Solen slipper lett gjennom håret! Har selv blitt solbrent i hodebunnen og det var ikke godt! Jeg har tykt hår!

Skrevet

Vi bruker også alltid solhatt når det er sol ute. Ikke når han ligger i vogn med kallesje.

I dag har han kost seg på terrassen i kun body på seg sittende på et teppe. Bleke ben og tær trenger solkrem. Første skikkelig sommerdag hos oss her vi bor.

Skrevet

20 mnd. Har alltid hue eller solhatt på (går veldig fint, når vi skal ut blir han hysterisk viss han ikkje får på seg "ue"). Så langt har eg ikkje smurt han bortsett frå den eine dagen det var så varmt at han berre hadde t-skjorte og shorts. Då smurde eg ansikt, armar, bein, skuldre og nakke.

Både eg og han er lyse i huda (og han har omtrent kvitt hår), så vi blir lett brente både på kroppen og i hovudbunnen.

Min "private" regel er: Tildekka heile første året, hue/solhatt dei to første år. Sol på kroppen ok andre år, men husk solkrem.

Skrevet

Hei Ranveig!

Lot du han aldri få ligge kun i body evt. naken under parasoll, i skyggen e.l det første året- måtte han alltid være fullt påkledd for å ikke få sol på kroppen. Jeg mener når det var riktig varmt på sommeren?? Bare lurer....

Skrevet

Men dere som har hatt de på verandaen med bare lår og tær i dag, har dere da lue?

Jeg mener, naken kropp, bare boddy, og så lue??

Er deet forde dere kan smøre lår og legger, men ikke hodebunnen?

Skrevet

Med "Ikkje sol på kroppen det første året" meiner eg akkurat det: Er ein i skyggen får ein ikkje sol på kroppen.

Under hetebølgen i Europa i juli i fjor var småen 10 mnd, og sat i bare bleie i skyggen ja (vi var i Belgia i ca 40 grader). Men då smurte eg han og, fordi sola kan "bite" bra frå seg sjølv om den er indirekte. Var vi i sola dekka eg han til uansett (sjølv i bassenget).

Men bortsett frå den veka med ekstremvarme så blei det ikkje veldig så veldig varmt på oss (Vestlandet er ein "frisk" plass, så sjølv om det er varmt er som regel vinden kjølig nok til at ein vil dekke småtassar til). Reknar med å holde nestemann tildekka eller i skyggen heile første året og :o)

Skrevet

Shorts/bleie og solhatt blir nok kleskoden viss det blir varmt i sommar ja. Lys solhatt fordi det er lett å bli brent i hovudet, og det er lett for å bli varm i toppen (spesielt om ein har mørkt hår) og for vår del; fordi her på Sotra "blåser nordavinden frå alle kantar", og små ører tåler ikkje veldig mykje trekk før det blir betennelse av det ;o)

Skrevet

Vesla(20mnd) har såpass tynt hår at jeg er påpasselig med solhatten. Er dessuten nøye på solkremen...er litt nazi kanskje:) - men huden til disse små er så sart at jeg ikke tør la være...

Skrevet

Ja, body og solhatt på terrassen idag. Sola sto ganske på så det var nødvendig med solhatt for å beskytte hodet til minstemann. Men ellers var det body og masse solfaktor ;o) Har alltid solhatt i solsteika...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...