Gjest Skrevet 27. mai 2007 #1 Skrevet 27. mai 2007 I kroppen, er stappfull med vann osv når dere kun har gått opp 8-12 kg???? Har dere gått enormt ned i egenvekt og nesten ikke spist da, eller har vi bare et veldig ulikt syn på hva "MYE" vann i kroppen er? For meg er det ikke mye vann/ være stappfull med vann noe man er (for de fleste gravide får jo litt) før man har så mye at man har vondt for å gå pga det, ikke klarer å lukke hendene helt, ikke har sjangs å sitte på kne, sko som er mange nummer for store er knapt passe osv og man har gått opp godt over 15-20 kg siden veldig mye vann tross alt veier endel. Håper ikke jeg tråkker på noen sine tær nå, dette er jo bare mitt syn på det, men stusser liksom like mye hver gang noen sier de gikk opp f.eks 12 kg, men det hadde MYE vann i kroppen... Altså, 12 kg er jo normal vektoppgang?
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #2 Skrevet 27. mai 2007 Hehe- helt enig. Husker forrige gang, da gikk jeg opp (på overtid) 7 kg på ei drøy uke og det var vann ja. Mannens vintersko uten snorer klarte jeg akkurat å skvise på med. Hadde såpass puter under føttene at tærne ikke nådde gulvet. Hva skrev de i journalen min på sykehuset, Jo: 1-2 i ødemer...og det er ikke mye. Hvis man har sett ei gravid med myyye vann i kroppen så skjønner man hva mye vann vil si:-)
VinterSol+2 Skrevet 27. mai 2007 #3 Skrevet 27. mai 2007 hehe, akkurat det der har jeg lurt på også! 12-15 kg er jo normal vektoppgang. syns kanskje det ulmer litt konkurranse i å ikke gå opp men heller ned i svangerskapet.. det er litt synd.. jeg har vel gått opp ca 12 kg nå, og er vel fornøyd med det. virker som om baby har det trangt nok for det! oi, 1-2ødem og du fikk nesten bare på deg mannens vintersko? hihi.. jeg har fått 1ødem på helsekortet mitt, men kan da fremdeles bruke mine egne sko, har bare litt mindre ankler enn før... snodig. men de undersøker jo aldri meg da. hihi. de bare spør "har du vann?" "ja, jeg har da vel litt" og så skriver de det ned. haha
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #4 Skrevet 27. mai 2007 Hehe... Slik har legen min gjort også, men nå sist ville han kikke på bena mine og det første han sa var "å herregud, stakkers!" når jeg endelig klarte å vri av meg sandalene (som foreøverig begynner å bli for små de også selv om jeg har borrelåsen så langt ute som det går an, er fysisk vondt å gå i dem og senere samme dag fikk jeg dem overhode ikke på meg, prøvde crocks som alle skryter av at er så somslige, men fikk dem ikke på meg jeg da). Og fortsatt har jeg litt mindre vann nå enn med nr 1. Da hadde jeg 3++ i ødem og vi regnet ut at det måtte ha vært ca 16-18 kg, altså liter, med bare vann i kroppen den gangen, da snakker vi MYE! ;-)
Solskinnsjenta Skrevet 27. mai 2007 #6 Skrevet 27. mai 2007 Det er vel kanskje litt individuelt med hva man mener er mye vann. Har en del vann i beina og fingrene, men prøver å holde det i sjakk med støttestrømper og bevegelse for å stimulere blodsirkulasjonen. På helsekortet mitt har jm satt opp 1-2 i ødem. Vil nok kanskje ikke påberope meg MYE vann før jeg er oppe i 2-3/3. Har lagt på meg 10 kg nå i uke 30, og det er egentlig ikke så mye for en tvillinggravid. Men jeg vet at jeg har gått ned i egenvekt (er slankere i ansiktet bl.a.) Men som sagt, noen føler kanskje at de har mye vann når de ser antydning til elefantankler. De innser sikkert etterhvert at man kan få MYE mer vann enn det, og da endrer de syn på hva som er MYE. (Når er man veldig kvalm f.eks...? Veldig individuelt det også)
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #7 Skrevet 27. mai 2007 Hos legen forrige mandag hadde jeg bare 0-1 i ødem, men merker selv at føttene er veldig hovne, og måtte ha 2 str større i sandaler(som er d eneste behagelige å gå med:p ) Hadde totalt gått opp 9,3 kg , som er litt lite, men igjen har jeg gått ned i egenvekt..så derfor ikke mer vektoppgang.. Men andre syns jeg er veldig hoven i ansikt å føtter, selv om jeg ikke har gått spesielt opp ivekt. Min søster la på seg over 40 kg da hun gikk gravid, og DET er det jeg kaller myye vann i kroppen..stakkars, så ikke mye bra ut nei...
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #8 Skrevet 27. mai 2007 Joda, jeg ser jo den, at det kan være vanskelig å bedømme slikt individuelt. Men er i grunnen enig med den avgreningen du gav, har man 2-3 eller 3 i ødem (eller mer), da er det mye, uten tvil og det setter man jo ikke selv heller, men blir satt av jordmor/lege som er vandt med å se mye ulikt.
Tbgjente_Det ble ei lita tulle Skrevet 27. mai 2007 #9 Skrevet 27. mai 2007 Det med vekt kan være så relativt. Jeg har selv hatt 2 helt normale sv.skap tidligere, men la ikke på meg mer enn 10 og 10,5 kg med begge. Dette var så og si bare på magen alt sammen. Gikk vel kanskje ned i meg selv med nr 1. for første gang eg veide meg etter fødsel (1uke etter) så veide jeg ca 5 kg mindre enn hva jeg gjorde før jeg ble gravd. Men om ei lita jente legger på seg 12-15 kg, så kan hun faktisk ha mye vann i kroppen for det om. Det kommer veldig ann på hvor mottagelig kroppen din er for å holde på vanet og ikke, og hvor stor baby en har osv. Synes ikke folk skal fokusere så mye på vekt i sv.skapet så lenge alt ser ok ut og en lever normalt....ingen slankehysteri. Folk er jo ulik av annlegg uansett hva en måtte tro og mene. En annen ting er heller hvordan en ser ut enn selve vekten....min søster og jeg er ca like store i str. (jeg er 2 cm høyere enn henne, men like tynne) men allikevel veier jeg 10 kg mer enn henne...det er noe som heter muskler også....og ja, jeg vet at vann veier mye.
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #10 Skrevet 27. mai 2007 Ja jeg er klar over det, veier selv ca 10 kg mer enn de fleste andre jeg kjenner med samme høyde og klesstørrelse bare fordi jeg har veldig tung benbygning, sånn nomralt sett. Og klart en lav dame trenger mindre vann i kroppen for å ese ut enn en høy slik som meg (er 172cm), men likevel, MYE vann innebærer at man går opp en god del fordi literne med vann tross alt veier litt. Synes i grunnen hun under her sa det greit jeg, har du 2-3/3 i ødem så har du mye vann, enkelt og greit, da er det blitt vurdert av noen som kan det og sikkert tar høyde for normalvekt og høyde ;-)
-spent- Skrevet 27. mai 2007 #11 Skrevet 27. mai 2007 Hehe, sånn er det med meg også. Jordmor har bare spurt meg om jeg er hoven, og da sier jeg ja. Hun må da se forskjell, at jeg har blitt større..skulle man tro. Men uten å se noe på beina min eller henda mine så skrev hu 1-2 på helsekortet. Ringen min er sikkert fem nr for liten, hehe. Og jeg får ikke på meg noen sko, eneste crocs er så vidt jeg får på meg, og jeg har SMALE bein, hehe. Hendene mine er så store at jeg ikke klarer å lukke de, og ser ikke krokene mine en gang..
Lillegutt ble junibarn Skrevet 27. mai 2007 #12 Skrevet 27. mai 2007 hoff ja.jeg er 160 høy og 2-3ødem :-( dundre på 100 her.har lagt på meg 30kg.nå må den ongen komme!!!ikke noe artig nei.
jentebabymom Skrevet 27. mai 2007 #13 Skrevet 27. mai 2007 jeg har gått opp 12 kg , kanskje mer nå ... jeg har ikke noe vann i kroppen...ringene på fingrene er som de skal, ikke noe sokkemerke...vet ikke jeg har ikkemerket noe forskjell..men ser jo feit ut da.
Bubbbles=) Skrevet 27. mai 2007 #14 Skrevet 27. mai 2007 Vi er i samme båt... Har time på sykehusert i morra for å sjekke bt og for å finne ut av mysteriet med de forsvunne ankelene... Jeg ser ut som en hjertesvikt-pasient! Er hoven overalt... Til og med rundt øynene! Og dette kom i løpet av den siste uka...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå