Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #1 Skrevet 27. mai 2007 Jeg har blitt behandlet med antibioktia for bakterier i urinen. Ble mye bedre etter kuren, men nå to uker etterpå, når jeg måtte levere inn kontrollprøve, fant legen noe muffens igjen og prøven må sendes på lab. Er dere flere som er plaget med slikt? Jeg hadde håpet antibiotikaen ordnet opp og ikke at det kom tilbake så raskt. Synes ikke det gjør vondt å tisse, så synes egentlig ikke at det er plagsomt, men lurer på om det kan være farlig for babyen.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #2 Skrevet 27. mai 2007 Jeg har gått på antibiotika hele svangerskapet. Fikk den første når jeg var 5 uker. Gikk 10 dager på kur, ventet to uker, leverte ny prøve og pån igjen. Er i uke 34 nå. Men hos meg har de funnet to typer e-coli (vistnok vanlig urinveisinfeksjon) og GBS (gr. B streptukokker). Skal få intravinøst under fødsel for GBS. Det kan jo være de har funnet en annen type bakterie? Ellers er det jo bedre at du blir fulgt opp. Babyen har ikke vondt av antibiotikaen. Men bakteriene er greie å få bort.. Jeg har heller ikke hatt noen symptomer på urinveisinfeksjon...
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #3 Skrevet 27. mai 2007 Det var e-coli de fant hos meg. Skjønner ikke helt hvor den kommer fra, og hvorfor antibiotikan ikke tar knekken på den. Det er jo ikke så festlig å gå på kur etter kur... Litt skummelt synes jeg. Spiser du sånne tranbær-kapsler? Hjelper det? (hører flere si at det er lurt å spise, men har ikke prøvd det, men nå som det har kommet tilbake, får jeg vel prøve)
Mini2007 Skrevet 28. mai 2007 #5 Skrevet 28. mai 2007 Heisann. Jeg har vært mye plaget med urinveisinfeksjon, mer før sv.skap en nå midt i, men likevel, hør med legen din om du kan gå på hiprex eller tranebærkapsler, dette gjør urinen surere og bakteriene fester seg ikke så lett, og du slipper å gå på antibiotika hele tiden. Et annet tips er å drikke sitronvann,press noen sitroner i en mugge vann og ha i kjøleskapet, det smaker jo godt også. Lykke til og god bedring:)
Lykkemor :) - Fødeklar! Skrevet 28. mai 2007 #6 Skrevet 28. mai 2007 Uff, jeg misunner deg ikke, UVI er vondt. Det man er obs på ifht. UVI under graviditeten er hvilke bakterier som forsårsaker infeksjonen. GBS (gruppe B streptokokker) kan være farlig for babyen. Men dette sjekker de ved å dyrke prøven, og du får nøye oppfølging dersom det skulle være GBS. Det er mange måter å forebygge UVI på. Det er helt trygt å ta tranebærkapsler under graviditeten, eller å drikke tranebærjuice. Det bidrar til at bakteriene ikke fester seg så lett til silmhinnene (i tillegg til blåbær). Ellers er det viktig å drikke mye; 2-3 liter vann pr dag. Pass også på at du får i deg mye c-vitaminer, enten via kosthold (f.eks. kiwi, paprika, persille, jordbær, appelsin, sitron) og/eller tilskudd. C-vitamin gjør urinen mer sur og dermed trives bakteriene dårligere. Jeg har i mange år vært plaget med UVI, og kan skrive under på at disse tiltakene hjelper (spesielt tranebær!). Husk også å gå på do etter sex slik at eventuelle bakterier ikke finner veien opp i urinrøret. Du kan også smøre deg med Brulidine krem før og etter sex (desinfiserende krem - reseptfritt på apoteket). Tørk deg også forfra og bakover (slik at tarmbakterier (bl.a. e-coli) ikke blir dratt med opp i urinrøret). Dette ble litt langt, men håper du får bruk for noen av rådene. God bedring!
Lykkemor :) - Fødeklar! Skrevet 28. mai 2007 #7 Skrevet 28. mai 2007 En ting til; Husk å få i deg melkesyrebakterier når du bruker antibiotika - antibiotikaen tar knekken på mye mer enn de bakteriene man vil bli kvitt - det "ødelegger" også tarmfloraen. Så anbefaler deg å kjøpe melkesyrebakterier på helsekosten og drikke biola.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #8 Skrevet 28. mai 2007 Hadde kronisk UVI for noen år siden, gikk sammenhengende på penicillin i 2 år! Fikk et råd av en sykepleier om forebyggende å spise inntil 1000mg c-vitamin om dagen, altså inntil 4 tabletter av de vanlige. Det hjalp! Fikk ikke tilbakefall da. Og det er ikke farlig med så mye c-vitamin selv om man er gravid. Jeg var det selv på den tiden. Nå har jeg fått UVI igjen i mitt 2. svangerskap, og denne gangen er det noen litt sjeldne bakterier (ikke e-coli/tarmbakterier) men noe annet. Og jeg kan ikke ta noen av de antibiotikatypene som tar knekken på disse bakteriene! Det legen sier kan være faren med en UVI som ikke blir behandlet i et svangerskap, er at det rett og slett kan sette i gang en fødsel. Så nå blir jeg behandlet med en antibiotika-type som bare "nesten" tar bakteriene, og så må jeg forsøke med c-vitamin, tranebærkapsler, masse drikke o.s.v. for å holde det mest mulig i sjakk frem til fødsel. Tror ikke det er så uvanlig å ha en uvi en eller annen gang i løpet av svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #9 Skrevet 28. mai 2007 Jeg har også vørt plaget flere ganger, har ikke funnet noe som hjelper.
Gravid m. nr. 2 Skrevet 28. mai 2007 #10 Skrevet 28. mai 2007 Når jeg var i ungdomsårene var jeg mye plaget med UVI, Men "vokste" det av meg. Når man går gravid kan man få asymptomatisk UVI, det vil si at vi ikkje kjenner de typiske symptomene, som svie ved vannlating. Dette er en av grunnen til at vi leverer inn urinprøve ved sv.kontr. Jeg var så uheldig å få dette i svangerskapet i uke 30 + 2, men kjente ingen symptomer. Dette medførte at jeg fikk nyrebekkenbetennelse, noe som er det vondeste jeg noen gang har opplevd!! Smertene eller betennelsen førte til rieaktivitet og jeg måtte ligge på sykehuset med antibiotika intravenøst og riedempende. Fikk beskjed om at dette var en vanlig grunn til premature fødsler. Heldigvis stilnet riene etter en liten uke, og ble utskrevet. Mange gode "kjerringråd" ovenfor... Viktig å holde miljøet surt...
Snart firebarnsmamma! Fødeklar Skrevet 28. mai 2007 #11 Skrevet 28. mai 2007 Jeg har til tider vært ILLE plaget med UVI, og det er ingenting jeg misliker mer!!! Derfor fant jeg ut at jeg skulle spise tranbærkapsler forebyggende hele svangerskapet. Det har jeg gjort, og har ikke hatt plager på flere måneder. For en lettelse!!! Det er ikke farlig å ta det selv om en ikke har UVI. Det jeg er blitt fortalt på helsekostforretninger, er at tranbærkapslene laget en "hinne" på innsiden i blæra som gjør at bakteriene ikke får festet seg, og dermed oppstår det ingen infeksjon. Uansett hva det måtte være, bruker jeg konsekvent tranbærkapsler før jeg sverger til antibiotika. Antibiotikaen er jo kjemisk fremstilt, og det kan en bli resistent mot, mens tranbærkapsler er et naturlig legemiddel, som iallefall jeg har hatt MYE mer hjelp av enn antibiotika... Det er iallefall ufarlig og prøve det... God bedring til alle som plages, hilsen en som ikke er plaget lengre... *bank i bordet!!!!* ))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå